CENTRE EXCURSIONISTA D’ABRERA carrer Major, 22 08630 ABRERA (Baix Llobregat) 630 69 47 87 www.ceabrera.org [email protected] Serra del Bolet, serra de Clivelleres i castell de Font-rubí (Alt Penedès) 27 de setembre de 2015 Aquesta excursió ens permetrà fer una volta circular a la Serra del Bolet i visitar unes quantes coves de la zona, entre elles la popular cova del Bolet. Tindrem molt bones vistes a la plana penedesenca, al litoral, a Montserrat, a la Serra de la Llacuna i als Pirineus. Comencem a caminar des de l’aparcament de l’ermita de Sant Feliu (al costat del cementiri de Font-rubí i prenem el PR-C 153, que seguirem durant una bona estona. Al cap de poc trobem el Mas Vallet. Continuem per la pista i anem entrant al bosc. Anem baixant suaument fins la cova de l’Arena, d’on antigament s’havia extret grava per construir les masies de la contrada. Pel camí veurem com sobresurt l’ermita de Font-Rubí, l’ermita de la Mare de Déu del Foix i el Montmell. Passem pel costat de dues barraques de pedra seca i més enllà per diferents masies en ruïnes, on ens entretenim una estona fent-nos una idea de com havia de ser la vida aquí. Seguim el nostre recorregut i ens situem sota la cinglera i arribem a la cova de l’Ametlla (1:10 h). L’entrada de la cova és petita en comparació amb el gran espai que hi ha a dins, ja que és força ampla i el sostre és alt. A dins s’hi han trobat restes ibèriques i també havia servit de refugi durant la Guerra Civil i per guardar-hi bestiar. Ens enfilem per tornar a la part de dalt del petit cingle i passem per les proximitats de la Casa Nova de Bolet i ens adrecem a la font de Conilles. Es tracta d’un indret fresc i ombrívol, amb bancs i taules de pedra, que a l’estiu segur que convida a fer-hi una parada. Davallem i més endavant trobem les dues entrades per accedir a la cova de Bolet despenjant-nos pel sostre, però baixant un xic més arribem a l’entrada principal. La cova és gran i de sostre baix i val la pena portar un frontal i recórrer- la. En aquesta cova també s’hi han localitzat restes arqueològiques de diferents etapes. Continuem l’excursió fins a la casa de Clivelleres. Des de la balconada d’aquesta casa també es gaudeix d’una panoràmica excepcional (2:30 h). Deixem la casa a l’esquerra i pugem per un camí. De seguida trobem un trencall i anem a mà dreta, pujant per dins del bosc. Més endavant sortim a una pista i l’agafem de cara amunt fins que arribem a la carena de Clivelleres, on podem gaudir d’una bonica panoràmica del Penedès i des d’on veiem els Pirineus ben nevats. Aquí dalt la carena marxa un camí cap a la dreta. El seguim i poc després agafem un corriol a la dreta, marcat amb una fita de pedres, i al cap d’uns metres arribem al cim del Turó de Clivelleres (2:45 h), on hi ha un vèrtex geodèsic.

Page 1: 2015-09 Serra del Bolet - ceabrera.org · penedesenca, al litoral, a Montserrat, a la Serra de la Llacuna i als Pirineus. Comencem a caminar des de l’aparcament de l’ermita de

CENTRE EXCURSIONISTA

D’ABRERA

� carrer Major, 22 08630 ABRERA (Baix Llobregat) � 630 69 47 87 � www.ceabrera.org � [email protected]

Serra del Bolet, serra de Clivelleres i castell de Font-rubí

(Alt Penedès)

27 de setembre de 2015

ruïnes, on ens entretenim una estona fent-nos una idea de com havia de ser la vida aquí. Seguim el nostre recorregut i ens situem sota la cinglera i arribem a la cova de l’Ametlla (1:10 h). L’entrada de la cova és petita en comparació amb el gran espai que hi ha a dins, ja que és força ampla i el sostre és alt. A dins s’hi han trobat restes ibèriques i també havia servit de refugi durant la Guerra Civil i per guardar-hi bestiar. Ens enfilem per tornar a la part de dalt del petit cingle i passem per les proximitats de la Casa Nova de Bolet i ens adrecem a la font de Conilles. Es tracta d’un indret fresc i ombrívol, amb bancs i taules de pedra, que a l’estiu segur que convida a fer-hi una parada. Davallem i més endavant trobem les dues entrades per accedir a la cova de Bolet despenjant-nos pel sostre, però baixant un xic més arribem a l’entrada principal. La cova és gran i de sostre baix i val la pena portar un frontal i recórrer-la. En aquesta cova també s’hi han localitzat restes arqueològiques de diferents etapes. Continuem l’excursió fins a la casa de Clivelleres. Des de la balconada d’aquesta casa també es gaudeix d’una panoràmica excepcional (2:30 h). Deixem la casa a l’esquerra i pugem per un camí. De seguida trobem un trencall i anem a mà dreta, pujant per dins del bosc. Més endavant sortim a una pista i l’agafem de cara amunt fins que arribem a la carena de Clivelleres, on podem gaudir d’una bonica panoràmica del Penedès i des d’on veiem els Pirineus ben nevats. Aquí dalt la carena marxa un camí cap a la dreta. El seguim i poc després agafem un corriol a la dreta, marcat amb una fita de pedres, i al cap d’uns metres arribem al cim del Turó de Clivelleres (2:45 h), on hi ha un vèrtex geodèsic.

Page 2: 2015-09 Serra del Bolet - ceabrera.org · penedesenca, al litoral, a Montserrat, a la Serra de la Llacuna i als Pirineus. Comencem a caminar des de l’aparcament de l’ermita de

Pugem per la pista i sortim per situar-nos a la carena de la Serra del Bolet, amb bones vistes sobre Montserrat, la Serra de la Llacuna i les muntanyes de l’Anoia. El nostre recorregut continua i va ascendint, fins que arribem a les ruïnes del Castell de Font-Rubí (4:00h). La primera edificació que trobem és la torre de guaita, la part més ben conservada. Si continuem per la carena veurem també el que queda d’uns murs que devien conformar la planta del castell, i una mica més endavant trobem les restes de la capella de Sant Miquel. El castell està documentat des de l’any 983 i fóu destruït després de la Guerra de Successió, el 1714. Sens dubte es tracta d’un lloc privilegiat i amb bones vistes sobre el Penedès i l’Anoia. Prenem un sender que surt a l’esquerra de les ruïnes de la capella i baixem fort pel mig del bosc. En algun punt ens hem d’ajudar amb les mans per superar alguna graonada, res complicat. Després el pendent es modera i al cap de res arribem a l’esplanada on hem aparcat (4:20 h). Tot i que és una ruta que passa per molts trams de pista és una bona opció per un dia d’hivern ventós, ja que el bosc ens protegirà força. A més, passem per moltes coves i ruïnes que són testimonis muts de la història de la zona i del pas del temps.

FITXA TÈCNICA I NOTES

TIPUS Circular ESMORZAR D’entrepà DIFICULTAT Baixa DINAR D’entrepà RECORREGUT APROX. 17.5 km totals TEMPS APROXIMAT 4.30 h LLOC DE SORTIDA ABRERA (centre aquàtic) DESNIVELL 440 m HORA Concentració: 8.15 h ALÇADA MÁXIMA PORTEU LLANTERNA O FRONTAL Com arribar-hi: Des de Vilafranca del Penedès agafem la BP-2121 direcció Sant Martí Sarroca. Passat el poble trobem un trencant al costat d’una gasolinera i anem a la dreta, continuant per la mateixa carretera. Al cap d’uns 5 km deixem la carretera i girem a la dreta per agafar la BP-2126 direcció Font-rubí. Just entrar al nucli deixem una. parada de bus a la dreta i girem a l’esquerra, agafant una pista asfaltada pujadora que ens situarà a la part de dalt d’un turó on hi ha un nucli de cases i l’ermita de Sant Feliu. Abans d’arribar al nucli de cases prenem un carrer pujador a mà dreta que ens situarà a una esplanada que hi ha al costat de l’ermita i del cementiri, on podem aparcar sense problemes.

Cal portar calçat adient, aigua suficient per tota la sortida, roba apropiada al temps. Entrem a la tardor i el temps és insegur i canviant. Porteu suficient aigua per a tota la sortida. Cal portar una llicència federativa per gaudir d’assistència sanitària en cas d’accident. En cas de no posseir-la, l’entitat ha de tramitar una llicència temporal que cobreixi l’activitat al preu de 5 €. Cal demanar-la amb una setmana d’antelació.