49
BIZKAIA Kodea CONSTITUCIÓN ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 ESPAINIAKO KONSTITUZIOA, 1978KO ABENDUAREN 27KOA §E1

CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

  • Upload
    others

  • View
    5

  • Download
    0

Embed Size (px)

Citation preview

Page 1: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

BIZKAIA Kodea

CONSTITUCIÓNESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978

ESPAINIAKO KONSTITUZIOA, 1978KOABENDUAREN 27KOA

§E1

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 1

Page 2: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE27 DE DICIEMBRE DE 1978(BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978)

PREAMBULOLa nación española, deseando establecer la justicia, la liber-tad y la seguridad y promover el bien de cuantos la integran,en uso de su soberanía, proclama su voluntad de:

Garantizar la convivencia democrática dentro de la Cons-titución y de las leyes conforme a un orden económico y so-cial justo.

Consolidar un Estado de Derecho que asegure el imperiode la ley como expresión de la voluntad popular.

Proteger a todos los españoles y pueblos de España en elejercicio de los derechos humanos, sus culturas y tradiciones,lenguas e instituciones.

Promover el progreso de la cultura y de la economía paraasegurar a todos una digna calidad de vida.

Establecer una sociedad democrática avanzada, y

Colaborar en el fortalecimiento de unas relaciones pací-ficas y de eficaz cooperación entre todos los pueblos de laTierra.

En consecuencia, las Cortes aprueban y el pueblo españolratifica la siguiente

CONSTITUCION

ESPAINIAKO KONSTITUZIOA,1978KO ABENDUAREN 27KOA(311 zenbakidun BOE, 1978.eko abenduaren 29koa)

HITZAURREAEspainiako Nazioak, justizia, askatasun, seguritate eta huraosotzen duten ontasuna bultzatu eta ezarri nahiaz, subiranota-suna erabiliz, hurrengo nahia adierazten du:

Demokratik bizikidetasuna garantizatu Konstituzio eta le-geen barruan ekonomik eta sozial justu baten arau adostasu-naz.

Eskubidezko Estatu bat indartu, lege agintea herri nahia-ren azalpen bezala aseguratuz.

Espainol eta Espainiako Herri guztiak giza eskubideenpartea izan dezaten, baita beraien kultura eta tradizioek, hiz-kuntza eta erakundeek ere.

Kultura eta ekonomia bultzatu, denek bizitza duin kalitatez-ko bat asegura dezaten.

Gizarte demokratiko eta aurrerakoi bat ezarri, eta

Harreman baketsu batzuk sendotu eta baita lurreko herriguztien arteko erkidego eragile bat sortu.

Ondorioz, Gorteek onartzen dute eta Espainiako herriakhurrengo hau berresten du

KONSTITUZIOA

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

1BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 1

Page 3: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

TITULO PRELIMINAR

Artículo 1

1. España se constituye en un Estado social y democrático de De-recho, que propugna como valores superiores de su ordenamientojurídico la libertad, la justicia, la igualdad y el pluralismo político.

2. La soberanía nacional reside en el pueblo español, del queemanan los poderes del Estado.

3. La forma política del Estado español es la Monarquía par-lamentaria.

Artículo 2

La Constitución se fundamenta en la indisoluble unidad de laNación española, patria común e indivisible de todos los es-pañoles, y reconoce y garantiza el derecho a la autonomía delas nacionalidades y regiones que la integran y la solidaridadentre todas ellas.

Artículo 3

1. El castellano es la lengua española oficial del Estado. Todoslos españoles tienen el deber de conocerla y el derecho a usarla.

2. Las demás lenguas españolas serán también oficiales en lasrespectivas Comunidades Autónomas de acuerdo con sus Es-tatutos.

3. La riqueza de las distintas modalidades lingüísticas de Es-paña es un patrimonio cultural que será objeto de especial res-peto y protección.

Artículo 4

1. La bandera de España está formada por tres franjas hori-zontales, roja, amarilla y roja, siendo la amarilla de doble an-chura que cada una de las rojas.

2. Los Estatutos podrán reconocer banderas y enseñas propias delas Comunidades Autónomas. Estas se utilizarán junto a la ban-dera de España en sus edificios públicos y en sus actos oficiales.

Artículo 5

La capital del Estado es la villa de Madrid.

Artículo 6

Los partidos políticos expresan el pluralismo político, concu-rren a la formación y manifestación de la voluntad popular yson instrumento fundamental para la participación política. Sucreación y el ejercicio de su actividad son libres dentro delrespeto a la Constitución y a la ley. Su estructura interna yfuncionamiento deberán ser democráticos.

Artículo 7

Los sindicatos de trabajadores y las asociaciones empresarialescontribuyen a la defensa y promoción de los intereses económicosy sociales que les son propios. Su creación y el ejercicio de su ac-tividad son libres dentro del respeto a la Constitución y a la ley. Suestructura interna y funcionamiento deberán ser democráticos.

AITZINTITULUA

1. artikulua

1. Espainia Eskubidezko Estatu sozial eta demokratiko bat ba-tean eraikitzen da, eta beraren balore nagusi bezala, lege arau-gintza, askatasuna, justizia, berdintasuna eta politik aniztasuna.

2. Subiranotasun nazionala Espainiako herrian datza, eta honen-gandik darizkio Estatuaren botereak.

3. Estatu Espainolaren politikera Monarkia parlamentaria da.

2. artikulua

Konstituzioa Nazio espainolaren banaezinezko batasunean oi-narritzen da, hura espainol guztien aberria arrunt eta banaezi-nezkoa, eta hurrengo hau berrezagut eta garantizatzen du, hots,Espainia osotzen duten nazionalitate eta herrialdeen autono-miarako eskubidea eta denon arteko lagunkidetasuna.

3. artikulua

1. Gaztelania da Espainiako Estatuaren hizkuntza ofiziala. Es-painol guztiek jakin behar dute eta erabiltzeko eskubidea dute.

2. Espainiako beste hizkuntzak ere ofizialak izango dira haieidagozkien Erkidego Autonomoetan, berauen Estatutuei da-gozkien eran.

3. Espainiako hizkuntza moeta ezberdinen aberastasuna kul-tur ondare bat da eta hura babes eta begirunegarri izango da.

4. artikulua

1. Espainiako bandera hiru lerro horizontalez osoturik izangoda, hots, gorri, hori eta gorria, horia, bi gorri hainekoa izanik.

2. Estatutuek Erkidego Autonomoen bandera eta entseina be-ronar ditzakete. Hauek Espainiako banderaren ondoan jarrikodira etxe publikoetan eta ekintza ofizialetan.

5. artikulua

Estatu hiriburua Madrid hiria da.

6. artikulua

Alderdi politikoek politik aniztasuna adierazten dute, herrinahiaren hezkuntz eta agerpenean konkurritzen dira, eta poli-tikan parte hartzeko oinarrizko tresnak dira. Haien sortze etaekintza ariketak askeak dira Konstituzio eta lege errespetu ba-rruan. Haien barne egiturak eta jarduerak demokratikoak izanbehar dute.

7. artikulua

Langile sindikatu eta entrepresari elkarteek beraiei dagozkienekonomik eta sozial interes eragindura eta defentsaren aldejokatzen dute. Haien sormen eta ekintzen ariketa libre edo as-keak dira Konstituzio eta legearen begirune barruan. Haienbarne egiturak eta jarduerak demokratikoak izan behar dute.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

2 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 2

Page 4: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

Artículo 8

1. Las Fuerzas Armadas, constituidas por el Ejército de Tie-rra, la Armada y el Ejército del Aire, tienen como misión ga-rantizar la soberanía e independencia de España, defender suintegridad territorial y el ordenamiento constitucional.

2. Una ley orgánica regulará las bases de la organización mi-litar conforme a los principios de la presente Constitución.

Artículo 9

1. Los ciudadanos y los poderes públicos están sujetos a laConstitución y al resto del ordenamiento jurídico.

2. Corresponde a los poderes públicos promover las condi-ciones para que la libertad y la igualdad del individuo y de losgrupos en que se integra sean reales y efectivas; remover losobstáculos que impidan o dificulten su plenitud y facilitar laparticipación de todos los ciudadanos en la vida política, eco-nómica, cultural y social.

3. La Constitución garantiza el principio de legalidad, la jerar-quía normativa, la publicidad de las normas, la irretroactividadde las disposiciones sancionadoras no favorables o restrictivasde derechos individuales, la seguridad jurídica, la responsabili-dad y la interdicción de la arbitrariedad de los poderes públicos.

TITULO I DE LOS DERECHOS YDEBERES FUNDAMENTALES

Artículo 10

1. La dignidad de la persona, los derechos inviolables que leson inherentes, el libre desarrollo de la personalidad, el res-peto a la ley y a los derechos de los demás son fundamentodel orden político y de la paz social.

2. Las normas relativas a los derechos fundamentales y a laslibertades que la Constitución reconoce se interpretarán deconformidad con la Declaración Universal de Derechos Hu-manos y los tratados y acuerdos internacionales sobre las mis-mas materias ratificados por España.

CAPITULO PRIMERO DE LOS ESPAÑOLES Y LOS EXTRANJEROS

Artículo 11

1. La nacionalidad española se adquiere, se conserva y se pier-de de acuerdo con lo establecido por la ley.

2. Ningún español de origen podrá ser privado de su nacio-nalidad.

3. El Estado podrá concertar tratados de doble nacionalidadcon los países iberoamericanos o con aquellos que hayan te-nido o tengan una particular vinculación con España. En estos

8. artikulua

1. Indar Armatuak, lehor, itsas eta aireko armadak osoturik be-tebehar bezala Espainiaren subiranotasuna eta independentzia,lurralde osotasun eta araugintza Konstituzionala zaintzen datza.

2. Lege organikoak erakunde militarraren oinarriak arautukoditu aurreko Konstituzioko funtsen arabera.

9. artikulua

1. Hiritar eta botere publikoak Konstituzioaren eta araugintzajuridikoaren menpean daude.

2. Botere publikoei baldintzak bultzatzea dagokie askatasuneta pertsona baten eta taldea osotzen dutenena benetazko etaeragileak izan daitezen; baita galerazi edo osotasuna zailtzendituzten oztopoak eragitea hiritargoen parte hartzea errazteabai politika mailan, bai ekonomia, kultura eta gizarte mailanere.

3. Konstituzioak legalitatearen printzipioa garantizatzen du,baita arau jerarkia, arau publizitatea, eskubide bakarren aurka-ko edo murrizgarri diren zigor disposapen atzeragaitza, juridikziurtasuna, ardura eta botere publikoen arbitrakeriaren eragoz-pena.

I. TITULUAOINARRIZKO ESKUBIDE ETA BETEBEHARRAK

10. artikulua

1. Pertsonaren duintasuna, hari dagozkion eskubide ukiezine-koak, nortasunaren hazkunde librea, lege begirunea eta beste-ekiko eskubideak ordenu politikoa eta giza bakearen oinarriakdira.

2. Konstituzioak onartzen dituen oinarrizko askatasun eta esku-bideei dagozkien arauak honela adieraziko dira, hots, GizaEskubide Orokorren adostasunez eta berauei dagozkien trata-tu eta nazioarteko akordioen arabera hauek Espainiak berretsibaititu.

LEHEN KAPITULUAESPAINOL ETA ATZERRIKOEI BURUZ

11. artikulua

1. Espainiako nazionalitatea legeak finkatzen duen eran lortu,gorde eta galtzen da.

2. Sorterriz espainola denari ezin zaio bere nazionalitateagabetu.

3. Estatuak kontzerta dezake nazionalitate bikoitza iberoame-riketako Herriekin edo Espainiarekin honelako edo halako lo-tura berezia duten edo izan dutenekin. Herri hauetan, nahiz

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

3BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 3

Page 5: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

mismos países, aun cuando no reconozcan a sus ciudadanosun derecho recíproco, podrán naturalizarse los españoles sinperder su nacionalidad de origen.

Artículo 12

Los españoles son mayores de edad a los dieciocho años.

Artículo 13

1. Los extranjeros gozarán en España de las libertades públi-cas que garantiza el presente Título en los términos que esta-blezcan los tratados y la ley.

2.1 Solamente los españoles serán titulares de los derechos re-conocidos en el artículo 23, salvo lo que, atendiendo a criteriosde reciprocidad, pueda establecerse por tratado o ley para el de-recho de sufragio activo y pasivo en las elecciones municipales.

3. La extradición sólo se concederá en cumplimiento de untratado o de la ley, atendiendo al principio de reciprocidad.Quedan excluidos de la extradición los delitos políticos, noconsiderándose como tales los actos de terrorismo.

4. La ley establecerá los términos en que los ciudadanos deotros países y los apátridas podrán gozar del derecho de asiloen España.

CAPITULO SEGUNDO DERECHOS Y LIBERTADES

Artículo 14

Los españoles son iguales ante la ley, sin que pueda prevale-cer discriminación alguna por razón de nacimiento, raza,sexo, religión, opinión o cualquier otra condición o circuns-tancia personal o social.

SECCION PRIMERA DE LOS DERECHOS FUNDAMENTALES Y DE LAS LIBERTADES PUBLICAS

Artículo 15

Todos tienen derecho a la vida y a la integridad física y moral,sin que, en ningún caso, puedan ser sometidos a tortura ni apenas o tratos inhumanos o degradantes. Queda abolida lapena de muerte, salvo lo que puedan disponer las leyes pena-les militares para tiempos de guerra.

Artículo 16

1. Se garantiza la libertad ideológica, religiosa y de culto delos individuos y las comunidades sin más limitación, en susmanifestaciones, que la necesaria para el mantenimiento delorden público protegido por la ley.

2. Nadie podrá ser obligado a declarar sobre su ideología, re-ligión o creencias.

3. Ninguna confesión tendrá carácter estatal. Los poderes pú-blicos tendrán en cuenta las creencias religiosas de la socie-dad española y mantendrán las consiguientes relaciones decooperación con la Iglesia Católica y las demás confesiones.

eta bertako hiritarrei elkarrekiko eskubiderik aitortu ez, espai-nolak bertakoak egin daitezke sorterriko nazionalitatea galdugabe.

12. artikulua

Espainiarrak 18 urterekin dira garatasun-adineko.

13. artikulua

1. Atzerritarrek Espainian zera gozatuko dute, hots, orain Ti-tulu honek garantizatzen dituen libertate publikoak, tratatueketa legeak ezartzen dituzten eran.

2.1 23 artikuluan aitortzen diren eskubideen titularrak espai-nolak bakarrik izan ahal dira, elkarrekiko iritziei kasu eginez,ezarri ahal da tratatuz edo legez bozketa eragilearen eskubi-derako udal hauteskundeetan.

3. Estradizioa tratatu edo lege baten betetzeaz emango da, el-karrekiko oinarriari kasu eginaz. Estradiziotik kanpo geldi-tzen dira delitu politikoak, baina ez dira hemen terrorismoekintzak sartzen.

4. Legeak ezarriko ditu mugak beste Herri batzuetako hirita-rrek eta herrigabeek Espainian ihesleku eskubidea norainogozatu ahal duten.

BIGARREN KAPITULUAESKUBIDE ETA ASKATASUNAK

14. artikulua

Espainolak legearen arabera berdinak dira eta ezin da onartu dis-kriminapenik, jaiotze, sexu, erlijio edo beste baldintza edo ego-era pertsonal edo sozialagatik.

LEHEN SAILAOINARRIZKO ESKUBIDEAK ETAASKATASUN PUBLIKOAK

15. artikulua

Pertsona guztiek bizitza eta osotasun fisiko eta moralerako es-kubidea dute, eta inoiz ezin dira meneratu torturetara ez etazigor edo tratu ezgizakor edo itsusietara. Heriotza zigorra baz-tertua geratzen da, salbuespen bezala gerrateetarako Armadakozigor legeek zer erabakitzen duten albo bateara utziz.

16. artikulua

1. Pertsonen eta komunitateen askatasun ideologiko, erlijiosoeta kultuarena garantizatzen da, beraien agerpenetan mugabakar bat izanik, hots, legeak babesten duen ordenu publikoa-ren jagoterako behar dena bakarrik.

2. Ezin ezingo da inor behartu bere ideologia, erlijio edo si-neskizunei buruz aitortzen.

3. Inolako sineskerak ez du estatu seinurik izango. Botere pu-blikoek kontutan hartuko dute Espainiako gizartearen sineski-zun erlijiosoak eta Eliza katoliko eta beste sineskerekin lanki-detza harremanak izango dituzte.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

4 Código BIZKAIA

1 Redactado conforme a la Reforma Constitucional aprobada el 27 deagosto de 1992 (BOE nº 207, de 28 de agosto de 1992).

1 1992.eko abuztuaren 27an onartutako Konstituzio Aldaketaren araberakoidazkera. (207. zenbakidun BOE, 1992.eko abuztuaren 28koa).

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 4

Page 6: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

Artículo 17

1. Toda persona tiene derecho a la libertad y a la seguridad.Nadie puede ser privado de su libertad, sino con la observanciade lo establecido en este artículo y en los casos y en la formaprevistos en la ley.

2. La detención preventiva no podrá durar más del tiempo es-trictamente necesario para la realización de las averiguacionestendentes al esclarecimiento de los hechos, y, en todo caso, enel plazo máximo de setenta y dos horas, el detenido deberá serpuesto en libertad o a disposición de la autoridad judicial.

3. Toda persona detenida debe ser informada de forma inmedia-ta, y de modo que le sea comprensible, de sus derechos y de lasrazones de su detención, no pudiendo ser obligada a declarar. Segarantiza la asistencia de abogado al detenido en las diligenciaspoliciales y judiciales, en los términos que la ley establezca.

4. La ley regulará un procedimiento de habeas corpus paraproducir la inmediata puesta a disposición judicial de todapersona detenida ilegalmente. Asimismo, por ley se determi-nará el plazo máximo de duración de la prisión provisional.

Artículo 18

1. Se garantiza el derecho al honor, a la intimidad personal fa-miliar y a la propia imagen.

2. El domicilio es inviolable. Ninguna entrada o registropodrá hacerse en él sin consentimiento del titular o resoluciónjudicial, salvo en caso de flagrante delito.

3. Se garantiza el secreto de las comunicaciones y, en espe-cial, de las postales, telegráficas y telefónicas, salvo resolu-ción judicial.

4. La ley limitará el uso de la informática para garantizar elhonor y la intimidad personal y familiar de los ciudadanos y elpleno ejercicio de sus derechos.

Artículo 19

Los españoles tienen el derecho a elegir libremente su resi-dencia y a circular por el territorio nacional.

Asimismo, tienen derecho a entrar y salir libremente deEspaña en los términos que la ley establezca. Este derecho nopodrá ser limitado por motivos políticos o ideológicos.

Artículo 20

1. Se reconocen y protegen los derechos.

a) A expresar y difundir libremente los pensamientos,ideas y opiniones mediante la palabra, el escrito ocualquier otro medio de reproducción.

b) A la producción y creación literaria, artística, cientí-fica y técnica.

c) A la libertad de cátedra.

d) A comunicar o recibir libremente información verazpor cualquier medio de difusión. La ley regulará elderecho a la cláusula de conciencia y al secreto pro-fesional en el ejercicio de estas libertades.

17. artikulua

1. Edozein pertsonak askatasun eta seguritate eskubidea du.Inori ez zaio askatasunik galeraziko, artikulu honetan agin-tzen dena betetzen ez baldin bada eta beste jazoeretan legeakadierazten duen eran.

2. Epai aurreko atxilotzea egintzak argitzeko hertsiki beharden denboratik gora ez da luzatuko eta, hirurogei eta hamabiordu barruan, atxilotua askatua izango da edo auzitegi aginta-rien pentsutan jarria.

3. Edozein pertsona atxilotzean lehenbailehen jakinarazikozaio eta era ulerkor batez, bere eskubide eta atxilotze arra-zoiak emanez aitortzen bortxatu ezinik. Legeak agintzen dueneran, polizi eta judizial diligentzietan atxilotuari abokatu la-guntza garantizatzen zaio.

4. Legeak habeas corpus prozedura arautuko du edozein per-tsona ilegalki atxilotua, lehenbailehen auzitegi eskuetan jartze-ko. Era berean legeak mugatuko du behin-behineko atxilotzea-ren gehiengo epea.

18. artikulua

1. Ohore, norberaren eta senitarteko barrukotasun eta bakoi-tzaren irudi eskubidea garantizatzen da.

2. Bizilekua sarezinezkoa da. Bertan jabearen edo epaile era-bakiaren baimen gabe ezin da sartu ez eta erregistra ere, deli-tu nabarian izan ezik.

3. Komunikapen sekretua garantizatzen da eta, bereziki, posta,telegrafo eta telefonoenak, epai erabakirik izan ezik

4. Legeak informatik erabilera mugatuko du hiritargoaren ohore,norberaren eta senitarteko barrukotasun eta berauen eskubideenjardun osoa garantizatzeko.

19. artikulua

Espainolek, beraien bizitokia libreki aukeratzeko eskubideadute eta baita lurralde nazionaletik zehar ibiltzeko ere.

Era berean, legeak ezartzen dituen neurrietan, Espainianlibreki sartu eta bertatik irteteko eskubidea dute. Eskubidehau arrazoi politiko edo ideologikoek ezin dute mugatu.

20. artikulua

1. Hurrengo eskubideok aitortu eta babesten dira:

a) Pentsamenkera, ideia eta iritziak hitzez, idatziz edobeste edozein era batez libreki azaldu eta zabaltzeko.

b) Emaitza eta sortze literario, artistiko, zientifiko etateknikorako.

c) Katedraren askatasunerako.

d) Edozein hedabidetatik libreki egiazko informazioa ko-munikatu edo jasotzeko. Askatasun jarduera hauetan,legeak kontzientzia baldintza eta profesioari dagokionsekreturako eskubidea arautuko du.

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

5BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 5

Page 7: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

2. El ejercicio de estos derechos no puede restringirse me-diante ningún tipo de censura previa.

3. La ley regulará la organización y el control parlamentario delos medios de comunicación social dependientes del Estado o decualquier ente público y garantizará el acceso a dichos mediosde los grupos sociales y políticos significativos, respetando elpluralismo de la sociedad y de las diversas lenguas de España.

4. Estas libertades tienen su límite en el respeto a los derechosreconocidos en este Título, en los preceptos de las leyes quelo desarrollen y, especialmente, en el derecho al honor, a la in-timidad, a la propia imagen y a la protección de la juventud yde la infancia.

5. Sólo podrá acordarse el secuestro de publicaciones, grabacionesy otros medios de información en virtud de resolución judicial.

Artículo 21

1. Se reconoce el derecho de reunión pacífica y sin armas. Elejercicio de este derecho no necesitará autorización previa.

2. En los casos de reuniones en lugares de tránsito público y ma-nifestaciones se dará comunicación previa a la autoridad, quesólo podrá prohibirlas cuando existan razones fundadas de alte-ración del orden público, con peligro para personas o bienes.

Artículo 22

1. Se reconoce el derecho de asociación.

2. Las asociaciones que persigan fines o utilicen medios tipi-ficados como delito son ilegales.

3. Las asociaciones constituidas al amparo de este artículo de-berán inscribirse en un registro a los solos efectos de publicidad.

4. Las asociaciones sólo podrán ser disueltas o suspendidas ensus actividades en virtud de resolución judicial motivada.

5. Se prohiben las asociaciones secretas y las de carácter paramilitar.

Artículo 23

1. Los ciudadanos tienen el derecho a participar en los asuntospúblicos, directamente o por medio de representantes, libre-mente elegidos en elecciones periódicas por sufragio universal.

2. Asimismo, tienen derecho a acceder en condiciones deigualdad a las funciones y cargos públicos, con los requisitosque señalen las leyes.

Artículo 24

1. Todas las personas tienen derecho a obtener la tutela efec-tiva de los jueces y tribunales en el ejercicio de sus derechose intereses legítimos, sin que, en ningún caso, pueda produ-cirse indefensión.

2. Asimismo, todos tienen derecho al Juez ordinario predeter-minado por la ley, a la defensa y a la asistencia de letrado, aser informados de la acusación formulada contra ellos, a unproceso público sin dilaciones indebidas y con todas las ga-rantías, a utilizar los medios de prueba pertinentes para su de-fensa, a no declarar contra sí mismos, a no confesarse culpa-bles y a la presunción de inocencia.

2. Eskubide hauen erabilera ezin da inola mugatu aldez aurre-tiko zentsura batez.

3. Estatuaren edo beste erakunde publiko baten menpean dau-den giza komunikabideen eratze eta parlamentu kontrola le-geak arautuko du, eta adierazgarri diren talde sozial eta poli-tikoei haietara parte hartzea garantizatuko die, Espainiako gi-zarte aniztasuna eta hizkuntza ezberdinak errespetatuz.

4. Askatasun hauek, Titulu honetan, errekonozituriko eskubi-de errespetuan, aurrera eramaten duten legeen agindu eta,batez ere, ohore, barrukotasun, norberaren irudi, gaztaroareneta haurtzaroaren babes eskubidean dute muga.

5. Auzi erabakiz bakarrik argitalpen, grabaketa eta beste ko-munikabideen bahimendua akorda daiteke.

21. artikulua

1. Bilera baketsu eta arma gabeko eskubidea aitortzen da. Esku-bide honen erabilerak ez du aldez aurretikako baimenik behar.

2. Iraganbide publikoetako bilera kasuetan eta manifestaldie-tan agintariari aldez aurretikako adierazpena emango zaio,hark bakarrik galeraziko du kale matrakarako oinarriturikoarrazoiak daudenean, pertsona eta ondasunen arriskuaz.

22. artikulua

1. Elkartze eskubidea aitortzen da.

2. Erabili edo jarraikitzen dituzten bide eta helburuak delitubezala tipifikaturik dauden elkargoak ilegalak dira.

3. Artikulu honen babesean sorturiko elkargoak erregistroanezarri beharko dira zabalkunde ondorioetarako bakarrik.

4. Elkargoak beraien ekintzetatik ezeztatu edo galerazi ahalizango dira arrazoituriko epai erabakiaren bitartez.

5. Isileko eta paramilitar izakerako elkargoak galerazten dira.

23. artikulua

1. Hiritargoak arazo publikoetan zuzenki edo aldikako aukera-menetan bozketa orokorraren bidez libreki aukeratutako or-dezkarien bitartez parte hartzeko eskubidea du.

2. Era berean, berdintasun baldintzetan eskubidea dute, lege-ek ezartzen dituzten baldintzez, funtzio eta kargu publikoeta-ra heltzeko.

24. artikulua

1. Pertsona guztiek epaile eta auzitegietatik benetako babesalortzeko eskubidea dute beraiei dagozkien eskubide eta inte-res legezkoen jardunetan, inoiz ere babes gabe eman ahal ezizateko.

2. Era berean, denek dute honetarako eskubidea: legeak le-hendik izendaturiko Epaile arruntengana jotzeko, baita abo-katuaren defentsa eta laguntza exigitzeko ere, haien aurkakosalaketaren azalpenerako, auzibide agirizkora behar ez beza-lako luzapenik gabe eta garantia osoz defentsarako dagozkienfroga guztiak erabiltzeko, norberaren aurka ez aitortzeko,errudunak ez aitortzeko eta errugabetzat hartzeko.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

6 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 6

Page 8: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

La ley regulará los casos en que, por razón de parentesco ode secreto profesional, no se estará obligado a declarar sobre he-chos presuntamente delictivos.

Artículo 25

1. Nadie puede ser condenado o sancionado por acciones uomisiones que en el momento de producirse no constituyandelito, falta o infracción administrativa, según la legislaciónvigente en aquel momento.

2. Las penas privativas de libertad y las medidas de seguridadestarán orientadas hacia la reeducación y reinserción social yno podrán consistir en trabajos forzados. El condenado a penade prisión que estuviere cumpliendo la misma gozará de losderechos fundamentales de este Capítulo, a excepción de losque se vean expresamente limitados por el contenido del fallocondenatorio, el sentido de la pena y la ley penitenciaria. Entodo caso, tendrá derecho a un trabajo remunerado y a los be-neficios correspondientes de la Seguridad Social, así como alacceso a la cultura y al desarrollo integral de su personalidad.

3. La Administración civil no podrá imponer sanciones que,directa o subsidiariamente, impliquen privación de libertad.

Artículo 26

Se prohiben los Tribunales de Honor en el ámbito de la Ad-ministración civil y de las organizaciones profesionales.

Artículo 27

1. Todos tienen el derecho a la educación. Se reconoce la li-bertad de enseñanza.

2. La educación tendrá por objeto el pleno desarrollo de la per-sonalidad humana en el respeto a los principios democráticosde convivencia y a los derechos y libertades fundamentales.

3. Los poderes públicos garantizan el derecho que asiste a lospadres para que sus hijos reciban la formación religiosa ymoral que esté de acuerdo con sus propias convicciones.

4. La enseñanza básica es obligatoria y gratuita.

5. Los poderes públicos garantizan el derecho de todos a laeducación, mediante una programación general de la ense-ñanza, con participación efectiva de todos los sectores afecta-dos y la creación de centros docentes.

6. Se reconoce a las personas físicas y jurídicas la libertad decreación de centros docentes, dentro del respeto a los princi-pios constitucionales.

7. Los profesores, los padres y, en su caso, los alumnos inter-vendrán en el control y gestión de todos los centros sostenidospor la Administración con fondos públicos, en los términosque la ley establezca.

8. Los poderes públicos inspeccionarán y homologarán el sis-tema educativo para garantizar el cumplimiento de las leyes.

9. Los poderes públicos ayudarán a los centros docentes que re-únan los requisitos que la ley establezca.

10. Se reconoce la autonomía de las Universidades, en los tér-minos que la ley establezca.

Legeak kasuok arautuko ditu, hots, senitarteko edo se-kretu profesionalagatik ustezki delituzko ekintzez ez dira de-klaratzera behartuak izango.

25. artikulua

1. Ezin da inor kondenatu edo zigortua izan ekintza edo uzte-engatik berauek egiteko unean delitu, huts edo administralarau hauste izan ez badira, une hartan zutik dirauen legearenarabera.

2. Askatasun baztertze zigorrek eta seguritate neurriek birre-ziketa eta gizartean bersartzera joko dute eta ez dira izangolan bortxatuak. Presondegira kondenatua hura betetzen aribaldin bada, kapitulu honetako oinarrizko eskubideez gozadezake, baina ez espreski huts kondenatorio arazoagatik,zigor zentzu eta presondegi legeagatik mugaturik daudenak.Edonola ere, lan ordaindu bateara eskubidea izango du, etabaita giza asegurantzatik dagozkion etekinetara ere, kulturasarbidera eta bere nortasun osoko hazkundera.

3. Administralgo zibilak, zuzenki edo laguntza gisaz askatasungabetasuna inplikatzen duen zigorrik ezingo du ezarri.

26. artikulua

Administralgo zibil eta erakunde profesionalen esparruan ga-lerazten dira Ohore auzitegiak.

27. artikulua

1. Guztiek dute hezkuntzarako eskubidea. Irakaskuntzarenaskatasuna aitortzen da.

2. Hezkuntzak, helburu bezala, giza nortasunaren aurrera-mendu osoa, bizikidetasun printzipio demokratikoak errespe-tatuz eta baita behin-behineko eskubide eta askatasunak ere.

3. Botere publikoek gurasoei dagokien eskubidea garantiza-tuko dute haien seme-alabek hezikuntza erlijioso eta moralahar dezaten beraien uste sendoei dagokien bezalaxe.

4. Oinarrizko irakaskintza behartua eta dohainik da.

5. Botere publikoek hezkuntzarako guztien eskubidea garanti-zatzen dute, irakaskintzako programaketa orokor baten bitar-tez, dagozkien sail guztien egiazko parte hartzeaz eta ikaste-txeak sortuz.

6. Pertsona fisiko eta juridikoei aitortzen zaie ikastetxeaksortzeko askatasuna printzipio konstituzionaleko konstituzio-ko oinarriei dagokien begirune barruan.

7. Irakasle, guraso eta dagokienean, ikasleek parte hartukodute, legeak ezartzen dituen mugetan. Administrazioakherri ondasunez ordaindutako ikastetxe guztien kontrol etagestioan.

8. Botere publikoek hezkuntza sistema arakatu eta homologa-tuko dute legeen betetzea garantiza dadin.

9. Botere publikoek, legeak ezartzen dituen baldintzak bete-tzen dituzten ikastetxeak lagunduko dituzte.

10. Unibertsitateen autonomia errekonozitzen da legeek ezar-tzen dituen neurrian.

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

7BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 7

Page 9: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

Artículo 28

1. Todos tienen derecho a sindicarse libremente. La ley podrálimitar o exceptuar el ejercicio de este derecho a las Fuerzas oInstitutos armados o a los demás Cuerpos sometidos a discipli-na militar y regulará las peculiaridades de su ejercicio para losfuncionarios públicos. La libertad sindical comprende el dere-cho a fundar sindicatos y a afiliarse al de su elección, así comoel derecho de los sindicatos a formar confederaciones y a fun-dar organizaciones sindicales internacionales o afiliarse a lasmismas. Nadie podrá ser obligado a afiliarse a un sindicato.

2. Se reconoce el derecho a la huelga de los trabajadores parala defensa de sus intereses. La ley que regule el ejercicio deeste derecho establecerá las garantías precisas para asegurar elmantenimiento de los servicios esenciales de la comunidad.

Artículo 29

1. Todos los españoles tendrán el derecho de petición indivi-dual y colectiva, por escrito, en la forma y con los efectos quedetermine la ley.

2. Los miembros de las Fuerzas o Institutos armados o de losCuerpos sometidos a disciplina militar podrán ejercer este de-recho sólo individualmente y con arreglo a lo dispuesto en sulegislación específica.

SECCION SEGUNDADE LOS DERECHOS Y DEBERES DE LOS CIUDADANOS

Artículo 30

1. Los españoles tienen el derecho y el deber de defender aEspaña.

2. La ley fijará las obligaciones militares de los españoles yregulará, con las debidas garantías, la objeción de conciencia,así como las demás causas de exención del servicio militarobligatorio, pudiendo imponer, en su caso, una prestación so-cial sustitutoria.

3. Podrá establecerse un servicio civil para el cumplimientode fines de interés general.

4. Mediante ley podrán regularse los deberes de los ciudada-nos en los casos de grave riesgo, catástrofe o calamidad pú-blica.

Artículo 31

1. Todos contribuirán al sostenimiento de los gastos públicosde acuerdo con su capacidad económica mediante un sistematributario justo inspirado en los principios de igualdad y pro-gresividad que, en ningún caso, tendrá alcance confiscatorio.

2. El gasto público realizará una asignación equitativa de losrecursos públicos, y su programación y ejecución responderána los criterios de eficiencia y economía.

3. Sólo podrán establecerse prestaciones personales patrimonia-les de carácter público con arreglo a la ley.

28. artikulua

1. Guztiek dute libreki sindikatzeko eskubidea. Legeak mugaedo salbuespen liezaieke eskubide honen jarduera ErakundeArmatu edo beste Talde diziplina militarraren menpean daude-nei, eta funtzionari publikoentzako jardun berezitasunak arau-tuko ditu. Askatasun sindikalek sindikatuak sortzeko eskubideabarnetzen du eta aukeran kidetzeko; baita sindikatuek konfede-razioak sor ditzakete eta nazio arteko erakunde sindikalak ereedo haietan bazkidetu. Inor ezin da behartu sindikatu batean ki-detzera.

2. Langileen greba eskubidea aitortzen da beraien interesakdefendatzeko. Eskubide honen jarduera arautuko duen legeakbeharrezko diren garantiak ezarriko ditu komunitateko zerbi-tzu premiazkoenen mantenua aseguratzeko.

29. artikulua

1. Espainol guztiek dute eskubidea idatziz, legeak onartzenduen era eta ondorioz eskabide partikularra eta amankomune-koak egiteko.

2. Indar edo Erakunde armatu edo diziplina militarraren men-pean dauden Taldeek erabil dezakete eskubide hau indibi-dualki eta beren lege berezi espezifikoan erabakitzen den ara-bera.

BIGARREN SAILAHIRITARGOEN ESKUBIDE ETA BETEBEHARRAK

30. artikulua

1. Espainolek Espainia defendatzeko eskubidea eta betebeha-rra dute.

2. Legeak finkatuko ditu espainolen betebehar militarrak etaarautuko du, beharrezko diren garantiez, kontzientzia objek-zioa, eta baita beste arrazoi batzuk ere beharrezko soldaduz-katik libratzeko, ezarri ahalez, kasu bakoitzean, ordezkakogiza prestapena.

3. Zerbitzu zibil bat ezarri ahal izango du interes orokorrenhelburuak lortu ahal izateko.

4. Hiritargoaren betebeharrak legearen bidez erregula daitez-ke, bai arrisku larrian, bai katastrofe edo lazeria publikoan.

31. artikulua

1. Guztiek lagunduko dute gastu publikoen euspena bakoi-tzak ahal duen ekonomik gaitasunaz zerga sistema batenbidez; berau berdintasun eta aurrerapen printzipioetan oina-rriturik eta inoiz ez da konfiskagarri izango.

2. Gastu publikoak baliakizun publikoen bidezko banantzebat egingo du eta haren programaketa eta betetzeaz erantzun-go dute eragite eta ekonomiaren irizpideen arabera.

3. Mendu publikoko prestapen pertsonalak edo ondasunezkoakbakar-bakarrik ezarri daitezke legearen arabera.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

8 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 8

Page 10: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

Artículo 32

1. El hombre y la mujer tienen derecho a contraer matrimoniocon plena igualdad jurídica.

2. La ley regulará las formas de matrimonio, la edad y capa-cidad para contraerlo, los derechos y deberes de los cónyuges,las causas de separación y disolución y sus efectos.

Artículo 33

1. Se reconoce el derecho a la propiedad privada y a la herencia.

2. La función social de estos derechos delimitará su conteni-do, de acuerdo con las leyes.

3. Nadie podrá ser privado de sus bienes y derechos sino porcausa justificada de utilidad pública o interés social, median-te la correspondiente indemnización y de conformidad con lodispuesto por las leyes.

Artículo 34

1. Se reconoce el derecho de fundación para fines de interésgeneral, con arreglo a la ley.

2. Regirá también para las fundaciones lo dispuesto en losapartados 2 y 4 del artículo 22.

Artículo 35

1. Todos los españoles tienen el deber de trabajar y el dere-cho al trabajo, a la libre elección de profesión u oficio, a lapromoción a través del trabajo y a una remuneración sufi-ciente para satisfacer sus necesidades y las de su familia, sinque en ningún caso pueda hacerse discriminación por razónde sexo.

2. La ley regulará un estatuto de los trabajadores.

Artículo 36

La ley regulará las peculiaridades propias del régimen jurídi-co de los Colegios Profesionales y el ejercicio de las profe-siones tituladas. La estructura interna y el funcionamiento delos Colegios deberán ser democráticos.

Artículo 37

1. La ley garantizará el derecho a la negociación colectiva la-boral entre los representantes de los trabajadores y empresa-rios, así como la fuerza vinculante de los convenios.

2. Se reconoce el derecho de los trabajadores y empresariosa adoptar medidas de conflicto colectivo. La ley que reguleel ejercicio de este derecho, sin perjuicio de las limitacionesque pueda establecer, incluirá las garantías precisas paraasegurar el funcionamiento de los servicios esenciales de lacomunidad.

Artículo 38

Se reconoce la libertad de empresa en el marco de la econo-mía de mercado. Los poderes públicos garantizan y protegensu ejercicio y la defensa de la productividad, de acuerdo conlas exigencias de la economía general y, en su caso, de la pla-nificación.

32. artikulua

1. Bai gizonak eta bai emakumeak berdintasun juridiko osoz ez-kontzeko eskubidea dute.

2. Legeak ezkontza erak arautuko ditu, adina, gaitasuna, ez-kontideen eskubide eta betebeharrak, banatze arrazoiak, diso-luzio eta haren ondorioak.

33. artikulua

1. Jabego pribatu eta oinorde eskubidea aitortzen da.

2. Eskubide hauen funtzio sozialak hauen edukia mugatukodu legeen arabera.

3. Inor ez da izango bere ondasun eta eskubideez gabetua ba-liagarritasun publikoa edo interes sozial justifikaturen bat ezbada medio, dagokion kalteordaina eta legeek erabakitzenduten arabera.

34. artikulua

1. Fundakuntza eskubidea aitortzen da legearen arabera,onura orokorreko helburuez.

2. Fundakuntzetarako ere 22. artikuluko 2. eta 4. ataletan era-bakitakoak aginduko du.

35. artikulua

1. Espainol guztiok lan egitera behartuak daude eta baita lanaukera, profesio eta bizibide aukeramen libre batetarako erebadute eskubiderik; baita lanaren bidezko bultzapenera etaalogera nahiko bateara beraien eta familiaren beharrizanetara-ko, inoiz ere sexu arrazoiagatik bereizketarik egin gabe.

2. Legeak langileen estatutu bat arautuko du.

36. artikulua

Legeak arautuko du Kolegio Profesionalen lege erregimenaeta tituludun profesioen jarduera ere bai, Kolegioen barne egi-turak eta jarduerak demokratikoak izan behar dute.

37. artikulua

1. Legeak garantizatuko du entrepresari eta langileen ordez-karien lankide amankomunen negoziaketa, baita hitzarmenenindar elkartua ere.

2. Langile eta entrepresariek har ditzaketen gatazka kolektiboneurrien eskubidea aitortzen da. Eskubide honen exerzizioaerregulatzen duen legeak, ezarri dakizkiokeen mugen trabarikgabe, beharrezko diren garantiak sartuko ditu Erkidego zerbi-tzu esentzialen funtzionamendua aseguratzeko.

38. artikulua

Entrepresa askatasuna aitortzen da merkatu ekonomiaren ba-rrutian. Botere publikoek haren jarduera garantiza eta babes-tu egiten dute eta baita ekoizpenaren defentsa ere, ekonomiaorokorraren eskabideei kasu eginez, eta kasu honetan, planifi-kapena kontutan izanik.

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

9BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 9

Page 11: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

CAPITULO TERCERO DE LOS PRINCIPIOS RECTORES DE LAPOLITICA SOCIAL Y ECONOMICA

Artículo 39

1. Los poderes públicos aseguran la protección social econó-mica y jurídica de la familia.

2. Los poderes públicos aseguran, asimismo, la protección in-tegral de los hijos, iguales éstos ante la ley con independenciade su filiación, y de las madres, cualquiera que sea su estadocivil. La ley posibilitará la investigación de la paternidad.

3. Los padres deben prestar asistencia de todo orden a los hijoshabidos dentro o fuera del matrimonio, durante su minoría deedad y en los demás casos en que legalmente proceda.

4. Los niños gozarán de la protección prevista en los acuerdosinternacionales que velan por sus derechos.

Artículo 40

1. Los poderes públicos promoverán las condiciones favo-rables para el progreso social y económico y para una dis-tribución de la renta regional y personal más equitativa, enel marco de una política de estabilidad económica. De ma-nera especial realizarán una política orientada al plenoempleo.

2. Asimismo, los poderes públicos fomentarán una políticaque garantice la formación y readaptación profesionales; ve-larán por la seguridad e higiene en el trabajo y garantizarán eldescanso necesario, mediante la limitación de la jornada labo-ral, las vacaciones periódicas retribuidas y la promoción decentros adecuados.

Artículo 41

Los poderes públicos mantendrán un régimen público de Se-guridad Social para todos los ciudadanos, que garantice laasistencia y prestaciones sociales suficientes ante situacionesde necesidad, especialmente en caso de desempleo. La asis-tencia y prestaciones complementarias serán libres.

Artículo 42

El Estado velará especialmente por la salvaguardia de los de-rechos económicos y sociales de los trabajadores españoles enel extranjero y orientará su política hacia su retorno.

Artículo 43

1. Se reconoce el derecho a la protección de la salud.

2. Compete a los poderes públicos organizar y tutelar la saludpública a través de medidas preventivas y de las prestacionesy servicios necesarios. La ley establecerá los derechos y de-beres de todos al respecto.

3. Los poderes públicos fomentarán la educación sanitaria, laeducación física y el deporte. Asimismo facilitarán la adecua-da utilización del ocio.

HIRUGARREN KAPITULUAPOLITIKA SOZIAL ETAEKONOMIKOAREN GIDA OINARRIEZ

39. artikulua

1. Botere publikoek familiaren babespen sozial, ekonomik etajuridikoa ziurtatzen dute.

2. Botere publikoek, era berean, seme-alaben babespen osoaziurtatzen dute, hauek legearen aurrean berdinak izanik ja-torria alde bateara utziz, eta hauen amena berauon egoera zi-bila edonolakoa izanik. Legeak posibilitatuko du aitatasuna-ren ikerketa.

3. Gurasoek era guztietako laguntza eskaini behar dieteseme-alabei nahiz ezkontzakoak nahiz ezkontzatik kanpo-koak izan, haien adingabezaroan eta beste kasuetan legalkieratortzen denean.

4. Umeek nazioarteko akordioetan beraien eskubideen alde bei-latzen den aldez aurretik ikusitako babesa gozatuko dute.

40. artikulua

1. Botere publikoek zera eraginduko dute, alegia aurreramen-du sozial eta ekonomikorako baldintza lagungarriak eta he-rrialde errenta eta pertsonaleko banaketa egokiagoa, orekaekonomiko politikoaren esparruan. Era bereziz, irabazpideosora gidaturiko politika baten alde jokatuko du.

2. Era berean, botere publikoek hurrengo politika honen aldeegingo dute, hots, hezkuntza eta birregokitze profesionalengarantizapenen alde; laneko seguritate eta garbiduraren aldeeta behar-beharrezko den atsedena garantizatuko dute lan egu-nak mugatuz, aldizkako oporrak ordainduz eta egokizko zen-truak eragindurik.

41. artikulua

Botere publikoek hiritar guztientzat giza asegurantza delakoa-ren erregimen publiko bat mantenduko dute, beharrizan egoere-tan laguntza eta giza prestapenak garantizatuz eta batez ere en-plegu ezaren garaian. Laguntza eta gehigarrizko prestamenaklibreak izango dira.

42. artikulua

Estatuak bereziki atzerrian ari diren langile espainolen esku-bide ekonomiko eta sozialen babesaren alde begiratuko du,eta haien itzuleraren alde zuzenduko du politika.

43. artikulua

1. Osasun babesaren eskubidea aitortzen da.

2. Botere publikoei dagokie osasun publikoa antola eta babes-tea berarrezkoak diren zerbitzu eta prestamenen neurri, aldez au-rretikakoen bitartez. Honetarako, legeak ezarriko ditu guztieneskubide eta betebeharrak.

3. Botere publikoek bizkortuko dute osasun eta fisikoen hez-kuntza eta kirolak. Era berean, astiguneak emateko era apro-posak eskainiko ditu.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

10 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 10

Page 12: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

Artículo 44

1. Los poderes públicos promoverán y tutelarán el acceso a lacultura, a la que todos tienen derecho.

2. Los poderes públicos promoverán la ciencia y la investiga-ción científica y técnica en beneficio del interés general.

Artículo 45

1. Todos tienen el derecho a disfrutar de un medio ambienteadecuado para el desarrollo de la persona, así como el deberde conservarlo.

2. Los poderes públicos velarán por la utilización racional detodos los recursos naturales, con el fin de proteger y mejorarla calidad de la vida y defender y restaurar el medio ambien-te, apoyándose en la indispensable solidaridad colectiva.

3. Para quienes violen lo dispuesto en el apartado anterior, enlos términos que la ley fije se establecerán sanciones penaleso, en su caso, administrativas, así como la obligación de repa-rar el daño causado.

Artículo 46

Los poderes públicos garantizarán la conservación y promove-rán el enriquecimiento del patrimonio histórico, cultural y ar-tístico de los pueblos de España y de los bienes que lo integran,cualquiera que sea su régimen jurídico y su titularidad. La leypenal sancionará los atentados contra este patrimonio.

Artículo 47

Todos los españoles tienen derecho a disfrutar de una viviendadigna y adecuada. Los poderes públicos promoverán las condi-ciones necesarias y establecerán las normas pertinentes parahacer efectivo este derecho, regulando la utilización del suelode acuerdo con el interés general para impedir la especulación.

La comunidad participará en las plusvalías que genere laacción urbanística de los entes públicos.

Artículo 48

Los poderes públicos promoverán las condiciones para la par-ticipación libre y eficaz de la juventud en el desarrollo políti-co, social, económico y cultural.

Artículo 49

Los poderes públicos realizarán una política de previsión, tra-tamiento, rehabilitación e integración de los disminuidos físi-cos, sensoriales y psíquicos, a los que prestarán la atención es-pecializada que requieran y los ampararán especialmente parael disfrute de los derechos que este Título otorga a todos losciudadanos.

Artículo 50

Los poderes públicos garantizarán, mediante pensiones adecua-das y periódicamente actualizadas, la suficiencia económica alos ciudadanos durante la tercera edad. Asimismo, y con inde-pendencia de las obligaciones familiares, promoverán su bie-nestar mediante un sistema de servicios sociales que atenderánsus problemas específicos de salud, vivienda, cultura y ocio.

44. artikulua

1. Botere publikoek kulturara bidetzea bultzatu eta babestukodute, berton denek eskubidea izanik.

2. Botere publikoek zientzia, ikerketa zientifiko eta teknikoabultzatuko dituzte onura orokorraren alde izanik.

45. artikulua

1. Guztiek dute eskubidea pertsonaren hazkundera egokizkoingurune batez gozatzeko, eta baita hark iraun dezan betebe-harra ere.

2. Botere publikoek, berezko baliabide guztien erabiltze erra-zionala zainduko dute, bizitza kalitatea hobetu eta babestekoeta ingurunea berriztatu eta defendatzeko behar-beharrezkoden elkartasun kolektiboan oinarrituz.

3. Goiko apartatuan erabaki dena, legeak ezartzen dituen mu-getan, zigor penalak ezarriko zaizkie edo, dagokienean, ad-ministratiboak eta era berean sortutako kaltearen berriztatzebetebeharra.

46. artikulua

Botere publikoek ondare historikoaren jagotea garantizatukodute, eta aberastasuna bultzatuko, eta baita Espainiako Herrienkultural eta artistikoa ere; hauek osatzen dituzten ondasunak,edozein lege erregimen eta jabegoa izanda ere. Zigor legeakgaztigatuko ditu patrimonio honen kontrako atentatuak.

47. artikulua

Espainol guztiek bizitza duin eta egokizko bat izateko esku-bidea dute. Botere publikoek behar diren baldintzak bultzatu-ko dituzte eta arau erosoak ezarriko eskubide hau egiaztatze-ko, lurraren erabilpena arautuz interes orokorraren arabera es-pekulazioa baztertzeko.

Erkidegoak erakunde publikoetako hiri ekin-tzek dakar-tzaten plusbalietan parte hartuko du.

48. artikulua

Botere publikoek baldintza batzuk bultzatuko ditu gazteriakparte hartze libre eta eragilea izan dezan hazkunde politiko,sozial, ekonomiko eta kulturazkoan.

49. artikulua

Botere publikoek aitzinamendu politika bat aurrera eramangodute, baita tratamendu, berrabiltze eta elbarri fisiko, zentzu si-kikoen integrakuntza, hauei behar duten arreta berezia eskai-niz eta bereziki babestuko die, Titulu honek hiritargoei es-kaintzen dien eskubidearen gozatzeko.

50. artikulua

Botere publikoek, dagozkien pentsioez aldika gaurkotuz za-hartzaroan garantizatuko dio hiritargoari behar-beharrezko eko-nomia. Era berean, eta familiako betebeharretatik kanpo, haienongitasuna bultzatuko dute zerbitzu sozialen bidez beraienarazo bereziei kasu eginez, hots, osasun, bizileku, kultura eta ai-siari.

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

11BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 11

Page 13: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

Artículo 51

1. Los poderes públicos garantizarán la defensa de lo consu-midores y usuarios, protegiendo, mediante procedimientoseficaces, la seguridad, la salud y los legítimos intereses eco-nómicos de los mismos.

2. Los poderes públicos promoverán la información y la edu-cación de los consumidores y usuarios, fomentarán sus orga-nizaciones y oirán a éstas en las cuestiones que puedan afec-tar a aquéllos, en los términos que la ley establezca.

3. En el marco de lo dispuesto por los apartados anteriores, laley regulará el comercio interior y el régimen de autorizaciónde productos comerciales.

Artículo 52

La ley regulará las organizaciones profesionales que contribu-yan a la defensa de los intereses económicos que les sean pro-pios. Su estructura interna y funcionamiento deberán ser de-mocráticos.

CAPITULO CUARTO DE LAS GARANTIAS DE LASLIBERTADES Y DERECHOSFUNDAMENTALES

Artículo 53

1. Los derechos y libertades reconocidos en el Capítulo se-gundo del presente Título vinculan a todos los poderes públi-cos. Sólo por ley, que en todo caso deberá respetar su conte-nido esencial, podrá regularse el ejercicio de tales derechos ylibertades, que se tutelarán de acuerdo con lo previsto en el ar-tículo 161, 1, a).

2. Cualquier ciudadano podrá recabar la tutela de las liberta-des y derechos reconocidos en el artículo 14 y la Sección pri-mera del Capítulo segundo ante los Tribunales ordinarios porun procedimiento basado en los principios de preferencia ysumariedad y, en su caso, a través del recurso de amparo anteel Tribunal Constitucional. Este último recurso será aplicablea la objeción de conciencia reconocida en el artículo 30.

3. El reconocimiento, el respeto y la protección de los prin-cipios reconocidos en el Capítulo tercero informarán la le-gislación positiva, la práctica judicial y la actuación de lospoderes públicos. Sólo podrán ser alegados ante la Jurisdic-ción ordinaria de acuerdo con lo que dispongan las leyes quelos desarrollen.

Artículo 54

Una ley orgánica regulará la institución del Defensor delPueblo, como alto comisionado de las Cortes Generales, de-signado por éstas para la defensa de los derechos compren-didos en este Título, a cuyo efecto podrá supervisar la acti-vidad de la Administración, dando cuenta a las Cortes Ge-nerales.

51. artikulua

1. Botere publikoek kontsumitzaile eta erabiltzaileen defentsagarantizatuko dituzte, era eragile batzuen bidez, seguritate, osa-sun eta beraiei dagozkien interes ekonomikoak babestuz.

2. Botere publikoek kontsumitzaile eta erabiltzaileen hezkun-tza eta informapena bultzatuko dituzte, haien erakundeak la-gundu, eta entzun, legeak ezartzen duen neurrian haiei dagoz-kien arazoetan.

3. Aipaturiko apartatuetan erabaki den esparruan, legeakbarne merkatalgoa eta merkatal ekoizpen baimenaren erregime-na arautuko du.

52. artikulua

Legeak erakunde profesionalak arautuko ditu berauei dagoz-kien interes ekonomikoak defendatzen baitituzte. Haien barneegiturak eta funtzionamenduak demokratikoak izan behardute.

LAUGARREN KAPITULUAASKATASUN GARANTIA ETA FUNTSEZKOESKUBIDEEZ

53. artikulua

1. Titulu honetako bigarren kapituluan aitorturiko eskubideeta askatasunek botere publiko guztiak behartzen dituzte.Bakar-bakarrik, legez, kasu guztietan haren oinarrizko funtsaerrespetatu beharrez, arau daiteke haien eskubide eta askata-sun jarduera berauek 161 garrengo artikuluan, 1 a) aldez au-rretik pentsaturiko arauez babestuta izanik.

2. Edozein hiritarrek eskatu ahal du 14. artikuluan aitortutakoaskatasun eta eskubideen babespena eta baita bigarren kapitu-luko lehen atala Auzitegi arruntetan aurretasun eta arintasunoinarrietako prozeduran finkatuz eta, behar denean, Auzitegikonstituzional deritzanaren babes baliabidearen bitartez.Azken baliabide hau kontzientzia objekzioa, 30. artikuluan ai-tortutakoa, aplika daiteke.

3. Hirugarren kapituluan aitortuak onartze, errespetu eta babe-saz adieraziko ditu legeztapen positiboa auzi praktika eta bote-re publikoen ekintzak. Bakarrik aipatu ahalko dira jurisdikzioarruntaren aurrean, aurrera eramaten duten legeek erabakitzenduten arabera.

54. artikulua

Lege organiko batek arautuko du Herri Defendatzaile erakun-dea Gorte Orokorretako komisionatu gorena, hauek izendatu-rik Titulu honetan barnetzen diren eskubideen defentsarako,berauen ondorioetarako administralgo ekintzak gainbegira de-zake, Gorte Orokorrei kontua eskainiz.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

12 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 12

Page 14: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

CAPITULO QUINTO DE LA SUSPENSION DE LOSDERECHOS Y LIBERTADES

Artículo 55

1. Los derechos reconocidos en los artículos 17, 18, apartado 2y 3, artículos 19, 20, apartados 1,a) y d), y 5, artículos 21, 28,apartado 2, y artículo 37, apartado 2, podrán ser suspendidoscuando se acuerde la declaración del estado de excepción o desitio en los términos previstos en la Constitución. Se exceptúade lo establecido anteriormente el apartado 3 del artículo 17para el supuesto de declaración de estado de excepción.

2. Una ley orgánica podrá determinar la forma y los casos enlos que, de forma individual y con la necesaria intervención ju-dicial y el adecuado control parlamentario, los derechos reco-nocidos en los artículos 17, apartado 2, y 18, apartados 2 y 3,pueden ser suspendidos para personas determinadas, en rela-ción con las investigaciones correspondientes a la actuación debandas armadas o elementos terroristas.

La utilización injustificada o abusiva de las facultades re-conocidas en dicha ley orgánica producirá responsabilidadpenal, como violación de los derechos y libertades reconoci-dos por las leyes.

TITULO II DE LA CORONAArtículo 56

1. El Rey es el Jefe del Estado, símbolo de su unidad y perma-nencia, arbitra y modera el funcionamiento regular de las insti-tuciones, asume la más alta representación del Estado españolen las relaciones internacionales, especialmente con las nacio-nes de su comunidad histórica, y ejerce las funciones que leatribuyen expresamente la Constitución y las leyes.

2. Su título es el de Rey de España y podrá utilizar los demásque correspondan a la Corona.

3. La persona del Rey es inviolable y no está sujeta a respon-sabilidad. Sus actos estarán siempre refrendados en la formaestablecida en el artículo 64, careciendo de validez sin dichorefrendo, salvo lo dispuesto en el artículo 65,2.

Artículo 57

1. La Corona de España es hereditaria en los sucesores de S.M. Don Juan Carlos I de Borbón, legítimo heredero de la di-nastía histórica. La sucesión en el trono seguirá el orden re-gular de primogenitura y representación, siendo preferidasiempre la línea anterior a las posteriores; en la misma línea,el grado más próximo al más remoto; en el mismo grado, elvarón a la mujer, y en el mismo sexo, la persona de más edada la de menos.

2. El Príncipe heredero, desde su nacimiento o desde que seproduzca el hecho que origine el llamamiento, tendrá la dig-nidad de Príncipe de Asturias y los demás títulos vinculadostradicionalmente al sucesor de la Corona de España.

BOSGARREN KAPITULUAESKUBIDE ETA ASKATASUNENETENDUREZ

55. artikulua

1. 17. eta 18. artikuluetako 2. eta 3. apartatuetan aitorturiko es-kubideak eta baita 19. eta 20. artikuluetako 1. a) eta d) eta 5.apartatuetako, 21., 28. artikuluetako 2. apartatuko eta 37. arti-kuluko 2. apartatukoa etendura daitezke salbuespen edo hertsi-pen egoera deklaratzen denean, konstituzioan aurrez ikustenden punduen arabera. Salbuespen egoera balitz, goian ezarriri-ko 17. artikuluko 3. apartatua salbuespentzen da.

2. Lege organiko batek muga dezake era eta kasuak nola erabakarrez eta behar den partehartze judizialez eta egokizko kon-trol parlamentariez 17. artikuluko 2. apartatuan eta 18. artiku-luko 2. eta 3. apartatuetan aitorturiko eskubideak, pertsona ba-tzuentzat etendura daitezke, banda armatu edo elementu terro-risten ekintzei buruzko ikerketak egin ondoren.

Aipaturiko lege organikoaren edo neurriz gainekoz aitor-tu fakultateen erabilpen justifikagaitzak zigor erantzukizunbat sortuko du legeek errekonozitutako eskubide eta askata-sun bortxatze bezala.

II. TITULUAKOROAZ56. artikulua

1. Erregea Estatuko Burua da, haren batasun eta iraupenarensinboloa, erakundeetako funtzionamendu erregularra arbitratueta moderatzen du, nazioarteetako harremanetan Estatu espai-noleko ordezkaritza jasotzen du, batez ere bere komunitate his-torikoko nazioetan, eta konstituzio eta legeek espreski ematendizkioten funtzioak jarduten ditu.

2. Haren titulua Espainiako Erregean datza eta erabil ditzakeKoroari dagozkion besteak ere.

3. Erregearen pertsona ukiezinekoa da eta ez du inolako eran-tzukizunik. Haren ekintzak 64. artikuluan ezarritako eran be-rretsiturik daude beti, aipaturiko berritsipen gabe baliapenikez dute, 65. 2. artikuluan erabakitzen dena izan ezik.

57. artikulua

1. Espainiako Koroa heredagarria de Borbongo S. M. JuanCarlos I.aren ondorengoengan, hura dinastia historikoaren le-gezko oinordekoa izanik. Tronu jarraipena primutasun eta or-dezkaritza lehentasuna jarraituko du, lehenago izanik beti ge-rokoak baino aurretikako oinordekoak; lerro berberean, hurbilen-goak urrunengoak baino; maila berdinean, gizonezkoa ema-kumezkoa baino, eta sexu berdinean pertsona adintsua gazteabaino.

2. Printze oinordekoa, beraren jaiotzetik edo deitze ekintzasortzen danetandik, Asturiasko Printze duintasuna izango du etabeste tituluak Espainiako Koroa ondorengoari tradizionalkiloturik daudenak.

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

13BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 13

Page 15: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

3. Extinguidas todas las líneas llamadas en Derecho, la CortesGenerales proveerán a la sucesión en la Corona en la formaque más convenga a los intereses de España.

4. Aquellas personas que teniendo derecho a la sucesión en eltrono contrajeren matrimonio contra la expresa prohibicióndel Rey y de las Cortes Generales, quedarán excluidas en lasucesión a la Corona por sí y sus descendientes.

5. Las abdicaciones y renuncias y cualquier duda de hecho ode derecho que ocurra en el orden de sucesión a la Corona seresolverán por una ley orgánica.

Artículo 58

La Reina consorte o el consorte de la Reina no podrán asumirfunciones constitucionales, salvo lo dispuesto para la Regencia.

Artículo 59

1. Cuando el Rey fuere menor de edad, el padre o la madre delRey y, en su defecto, el pariente mayor de edad más próximoa suceder en la Corona, según el orden establecido en la Cons-titución, entrará a ejercer inmediatamente la Regencia y laejercerá durante el tiempo de la minoría de edad del Rey.

2. Si el Rey se inhabilitare para el ejercicio de su autoridad yla imposibilidad fuere reconocida por las Cortes Generales, en-trará a ejercer inmediatamente la Regencia el Príncipe herede-ro de la Corona, si fuere mayor de edad. Si no lo fuere, se pro-cederá de la manera prevista en el apartado anterior, hasta queel Príncipe heredero alcance la mayoría de edad.

3. Si no hubiere ninguna persona a quien corresponda la Re-gencia, ésta será nombrada por las Cortes Generales, y secompondrá de una, tres o cinco personas.

4. Para ejercer la Regencia es preciso ser español y mayor deedad.

5. La Regencia se ejercerá por mandato constitucional y siem-pre en nombre del Rey.

Artículo 60

1. Será tutor del Rey menor la persona que en su testamento hu-biese nombrado el Rey difunto, siempre que sea mayor de edady español de nacimiento; si no lo hubiese nombrado, será tutorel padre o la madre, mientras permanezcan viudos. En su de-fecto, lo nombrarán las Cortes Generales, pero no podrán acu-mularse los cargos de Regente y de tutor sino en el padre,madre o ascendientes directos del Rey.

2. El ejercicio de la tutela es también incompatible con el detodo cargo o representación política.

Artículo 61

1. El Rey, al ser proclamado ante las Cortes Generales, presta-rá juramento de desempeñar fielmente sus funciones, guardar yhacer guardar la Constitución y las leyes y respetar los derechosde los ciudadanos y de las Comunidades Autónomas.

2. El Príncipe heredero, al alcanzar la mayoría de edad, y elRegente o Regentes al hacerse cargo de sus funciones, presta-rán el mismo juramento, así como el de fidelidad al Rey.

3. Deretxoz deitutako oinordeko denak akiturik, Gorte Oroko-rrek hornituko dute Koroaren jarraipena Espainiako intereseigehien komeni zaien eran.

4. Tronuan ondoren eskubidea izan duten pertsonak Erregeeta Gorte Orokorren debeku argiaz ezkondu baldin badira, be-raiek eta beren ondorengoak koroa jarraipenetik at geratzendira.

5. Abdikapen, etsipen eta koroa jarraipenari egitez edo esku-bidezko edozein zalantza gertatuz gero lege organikoarenbidez erabakiko da.

58. artikulua

Erregina ezkontideak edo Erreginaren ezkontideak ezin dute funtziokonstituzionalik jaso, Erregentziako erabakita dagoenetik kanpo.

59. artikulua

1. Erregea adingabea denean, Erregearen aita edo ama etahauen ezean, Konstituzioan erabakitzen den ordenaz, koroanjarraitzeko hurbilen dagoen adin nagusiko ahaidea, berehalaxeErregentzia jardutera sartuko da eta Erregearen adingabe garaiosoan jardungo da.

2. Erregea bere agintea jarduteko baieztatzen baldin bada etaezina Gorte Orokorrek errekonozitua izan, berehalaxe Koroa-ren Printze oinordekoa Erregentzia jardutera sartuko da adinnagusikoa baldin bada. Eta ez baldin bada, lehenagoko apar-tatuan aurrikusi den eran jardungo da, Printze oinordeak adinnagusigoa lortu arte.

3. Erregentzia dagokion pertsonarik baldin ez bada, berauGorte Orokorrek aukeratuko dute eta bat, hiru edo bost per-tsonek osotuko dute.

4. Erregentzia jarduteko espainola izan behar da eta adineznagusia.

5. Erregentzia konstituzional aginduz jardungo da eta betiErregearen izenean.

60. artikulua

1. Errege gaztearen tutorea Errege zenduak bere testamentuanizendaturiko pertsona izango da, adin nagusikoa izanik etajaiotzez espainola; izendatu ez baldin bazuen, aita edo ama,alargun diren bitartean, tutore izango dira. Hauen ezean,Gorte Orokorrek izendatuko dute, baina Erregentzia eta tuto-re Karguak ez dira batengan izango aita edo ama edo Errege-aren arbaso zuzenak ez baldin badira.

2. Tutorego jardunketa ere elkartezinekoa da beste kargu edoerrepresentapen politiko batez.

61. artikulua

1. Erregeak, Gorte Orokorren aurrean aldarrikatzean, zin egingodu zintzoki bere funtzioak helburutzeko, konstituzioa eta lege-ak gorde eta gordearazi eta hiritargoaren eskubideak erres-petatu eta baita Erkidego Autonomoenak ere.

2. Printze oinordekoak, adin nagusia lortzean, eta Erregenteedo Erregenteek beraien funtzioaz jabetzean zin berbera egin-go dute eta baita Erregearenganako leialtasuna ere.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

14 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 14

Page 16: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

Artículo 62

Corresponde al Rey:

a) Sancionar y promulgar las leyes.

b) Convocar y disolver las Cortes Generales y convocarelecciones en los términos previstos en la Constitución.

c) Convocar a referéndum en los casos previstos en laConstitución.

d) Proponer el candidato a Presidente del Gobierno y,en su caso, nombrarlo, así como poner fin a sus fun-ciones en los términos previstos en la Constitución.

e) Nombrar y separar a los miembros del Gobierno, apropuesta de su Presidente.

f) Expedir los decretos acordados en el Consejo de Mi-nistros, conferir los empleos civiles y militares y con-ceder honores y distinciones con arreglo a las leyes.

g) Ser informado de los asuntos de Estado y presidir, aestos efectos, las sesiones del Consejo de Ministros,cuando lo estime oportuno, a petición del Presidentedel Gobierno.

h) El mando supremo de las Fuerzas Armadas.

i) Ejercer el derecho de gracia con arreglo a la ley, que nopodrá autorizar indultos generales.

j) El Alto Patronazgo de las Reales Academias.

Artículo 63

1. El Rey acredita a los embajadores y otros representantesdiplomáticos. Los representantes extranjeros en España estánacreditados ante él.

2. Al Rey corresponde manifestar el consentimiento del Esta-do para obligarse internacionalmente por medio de tratados,de conformidad con la Constitución y las leyes.

3. Al Rey corresponde, previa autorización de las Cortes Ge-nerales, declarar la guerra y hacer la paz.

Artículo 64

1. Los actos del Rey serán refrendados por el Presidente delGobierno y, en su caso, por los Ministros competentes. Lapropuesta y el nombramiento del Presidente del Gobierno, yla disolución prevista en el artículo 99, serán refrendados porel Presidente del Congreso.

2. De los actos del Rey serán responsables las personas quelos refrenden.

Artículo 65

1. El Rey recibe de los Presupuestos del Estado una cantidadglobal para el sostenimiento de su Familia y Casa, y distribu-ye libremente la misma.

2. El Rey nombra y releva libremente a los miembros civilesy militares de su Casa.

62. artikulua

Erregeari dagokiona:

a) Legeak onetsi eta promulgatu.

b) Gorte Orokorrak bilerazi eta deuseztatu eta konstitu-zioan aurrikusitako arauetara hauteskundeak bilerazi.

c) Referendumera bilerazi Konstituzioan aurrikusitakokasuetan.

d) Gobernuko lehendakaritzarako hautagarria proposatueta, behar denean, izendatu, eta baita haren funtzioeiamaiera eman Konstituzioan aurrikusitako arauenneurrian.

e) Gobernuko taldekideak izenda eta banatu, lehendaka-riaren proposamenez.

f) Ministro Kontseiluetan erabakitako dekretuak espedi-tu, enplegu zibil eta militarrak konferitu eta legeenarabera ohore eta aipamenak eman.

g) Estatuko arazoez informatua izan eta hauen ondorioe-tarako Gobernuko lehendakariaren eskabidez egokiiruditzen zaionean Ministro Kontseiluko bilkurak pre-siditu.

h) Indar Armatuen gorengo agintea.

i) Grazi eskubidea baliatu legearen arabera, indultu bai-men orokorren baimenik ezin du eman.

j) Erret akademien babesgo nagusia.

63. artikulua

1. Erregeak, enbaxadore eta beste ordezkari diplomatikoakkreditatzen ditu. Espainian atzerriko ordezkariak haren aurre-an kreditaturik daude.

2. Erregeari dagokio Estatuko baimendua agertzea, itunenbidez nazioartekotasunki behartzeko, konstituzio eta legeenadostasunez.

3. Erregeari dagokio, Gorte Orokorren aurre baimenaz, gerraaldarrikatu zein bakea egitea.

64. artikulua

1. Erregearen ekintzak Gobernu Lehendakariak berretsiakizango dira eta, honen ezean, dagokion Ministroak. Gobernu-ko Lehendakariaren proposatze eta izendatzea eta 99. artiku-luan aurrikusiriko deuseztatzea Biltzar Lehendakariak berre-tsiak izango dira.

2. Erregearen ekintzen arduradunak berresten dutenak izangodira.

65. artikulua

1. Erregeak Estatuko Aitzinkontutik kantitate orokor bat jaso-tzen du bere Familia eta Etxea sostengatzeko eta hura librekibanatuko da.

2. Erregeak libreki izendatu eta txandatzen ditu bere Etxekokide zibil eta militarrak.

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

15BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 15

Page 17: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

TITULO IIIDE LAS CORTES GENERALES

CAPITULO PRIMERODE LAS CAMARAS

Artículo 66

1. Las Cortes Generales representan al pueblo español y estánformadas por el Congreso de los Diputados y el Senado.

2. Las Cortes Generales ejercen la potestad legislativa del Esta-do, aprueban sus Presupuestos, controlan la acción del Gobiernoy tienen las demás competencias que les atribuya la Constitución.

3. Las Cortes Generales son inviolables.

Artículo 67

1. Nadie podrá ser miembro de las dos Cámaras simultánea-mente ni acumular el acta de una Asamblea de Comunidad Au-tónoma con la de Diputado al Congreso.

2. Los miembros de las Cortes Generales no estarán ligadospor mandato imperativo.

3. Las reuniones de Parlamentarios que se celebren sin convo-catoria reglamentaria no vincularán a las Cámaras, y no po-drán ejercer sus funciones ni ostentar sus privilegios.

Artículo 68

1. El Congreso se compone de un mínimo de 300 y un máxi-mo de 400 Diputados, elegidos por sufragio universal, libre,igual, directo y secreto, en los términos que establezca la ley.

2. La circunscripción electoral es la provincia. Las poblacio-nes de Ceuta y Melilla estarán representadas cada una de ellaspor un Diputado. La ley distribuirá el número total de Diputa-dos, asignando una representación mínima inicial a cada cir-cunscripción y distribuyendo los demás en proporción a la po-blación.

3. La elección se verificará en cada circunscripción atendiendoa criterios de representación proporcional.

4. El Congreso es elegido por cuatro años. El mandato de losDiputados termina cuatro años después de su elección o el díade la disolución de la Cámara.

5. Son electores y elegibles todos los españoles que estén enpleno uso de sus derechos políticos. La ley reconocerá y el Es-tado facilitará el ejercicio del derecho de sufragio a los espa-ñoles que se encuentren fuera del territorio de España.

6. Las elecciones tendrán lugar entre los treinta días Y sesen-ta días desde la terminación del mandato. El Congreso electodeberá ser convocado dentro de los veinticinco días siguientesa la celebración de las elecciones.

Artículo 69

1. El Senado es la Cámara de representación territorial.

III. TITULUAGORTE OROKORREZ

LEHEN KAPITULUAGANBAREZ

66. artikulua

1. Gorte Orokorrak Espainiako herriaren adierazgarri dira etahaiek Diputatu eta Senatuaren biltzarreak osotzen ditu.

2. Gorte Orokorrek Estatuko legegintza boterea dute, aitzin-kontuak onartzen, Gobernu ekintza kontrolatzen eta badituz-te Konstituzioak ematen dizkien beste eskubideak ere.

3. Gorte Orokorrak ukiezinak dira.

67. artikulua

1. Inor ezin da izan era berean bi Ganbaretako kidea, ez etagehitu Erkidego Autonomoaren Biltzar izendapena DiputatuenBiltzarrekoarekin.

2. Gorte Orokorretako kideak ez dira inoren agintzeari lotuakizango.

3. Parlamentari bilerak arauzko deitze batez egiten ez badiraez ditu Ganbarak lotaraziko, eta beraien funtziorik ezin duteerabili ez eta pribilegiorik eduki ere.

68. artikulua

1. Biltzarrea gutxienez 300 Diputatu eta gehienez 400ek oso-tzen du, berauek bozketa orokorrez, libre, berdin, zuzen etaisilpean aukeratuak izanik legeak ezartzen duen arabera.

2. Hauteskunde barrutia probintzia da. Ceuta eta Melilla ba-koitza Diputatu batez ordezkatua izango da. Legeak banatukodu Diputatugoa, hasierako gutxiengo ordezkaritza barruti ba-koitzari egokituz eta besteak populazioaren arabera banatuz.

3. Hautapena barruti bakoitzean egingo da ordezkaritza pro-portzionalaren bideak jarraiturik.

4. Biltzarra lau urtetarako hautatua da. Diputatuen aginpideaberauen hautapenetik lau urtetara bukatzen da edo Ganbara-ren deuseztatze egunean.

5. Espainol guztiak, beren politik eskubideen erabilpen osoanaurkitzen direnak hautesle eta hautagarriak dira. Legeak ai-tortuko du eta Estatuak Espainiatik kanpo dauden espainoleibozketa eskubidearen jarduera eskainiko die.

6. Agintea bukatu ondoreneko hogei eta hamar eta hirurogeiegunen bitartean izango dira hauteskundeak. Biltzar hautatuahauteskundeak egin eta hurrengoko hogeita bost egunen ba-rruan bilerazia izango da.

69. artikulua

1. Senatua lurraldeen ordezkaritzaren Ganbara da.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

16 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 16

Page 18: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

2. En cada provincia se elegirán cuatro Senadores por sufragiouniversal, libre, igual, directo y secreto por los votantes decada una de ellas, en los términos que señale una ley orgánica.

3. En las provincias insulares, cada isla o agrupación de ellas,con Cabildo o Consejo Insular, constituirá una circunscrip-ción a efectos de elección de Senadores, correspondiendo tresa cada una de las islas mayores -Gran Canaria, Mallorca y Te-nerife- y uno a cada una de las siguientes islas o agrupacio-nes: Ibiza-Formentera, Menorca, Fuerteventura, Gomera,Hierro, Lanzarote y La Palma.

4. Las poblaciones de Ceuta y Melilla elegirán cada una deellas dos Senadores.

5. Las Comunidades Autónomas designarán además un Sena-dor y otro más por cada millón de habitantes de su respectivoterritorio. La designación corresponderá a la Asamblea legis-lativa o, en su defecto, al órgano colegiado superior de la Co-munidad Autónoma, de acuerdo con lo que establezcan losEstatutos, que asegurarán, en todo caso, la adecuada repre-sentación proporcional.

6. El Senado es elegido por cuatro años. El mandato de losSenadores termina cuatro años después de su elección o el díade la disolución de la Cámara.

Artículo 70

1. La ley electoral determinará las causas de inelegibilidad eincompatibilidad de los Diputados y Senadores, que com-prenderán, en todo caso:

a) A los componentes del Tribunal Constitucional.

b) A los altos cargos de la Administración del Estadoque determine la ley, con la excepción de los miem-bros del Gobierno.

c) Al Defensor del Pueblo.

d) A los Magistrados, Jueces y Fiscales en activo.

e) A los militares profesionales y miembros de las Fuer-zas y Cuerpos de Seguridad y Policía en activo.

f) A los miembros de las Juntas Electorales.

2. La validez de las actas y credenciales de los miembros deambas Cámaras estará sometida al control judicial, en los térmi-nos que establezca la ley electoral.

Artículo 71

1. Los Diputados y Senadores gozarán de inviolabilidad por laopiniones manifestadas en el ejercicio de sus funciones.

2. Durante el período de su mandato los Diputados y Senado-res gozarán asimismo de inmunidad y sólo podrán ser deteni-dos en caso de flagrante delito. No podrán ser inculpados niprocesados sin la previa autorización de la Cámara respectiva.

3. En las causas contra Diputados y Senadores será competen-cia la Sala de lo Penal del Tribunal Supremo.

4. Los Diputados y Senadores percibirán una asignación queserá fijada por las respectivas Cámaras.

2. Probintzia bakoitzean lau senatore hautatuko dira bozketaorokor, libre, berdin, zuzen eta bozemaileen isilpean haietari-ko bakoitzetik lege organiko batek finkatzen duen arabera.

3. Irla probintzietan, irla bakoitza edo taldeka, kabildu edoIrla Kontseiluak barruti bat osatuko du Senatoreen hauteskun-deetarako, hiru irla nagusiko _Gran Canaria, Mallorca eta Te-nerife_ bakoitzari hiru dagozkiolarik eta hurrengo irla eta irlataldeko bakoitzari bat: Ibiza-Formentera, Menorca, Fuerte-ventura, Gomera, Hierro, Lanzarote eta La Palma.

4. Ceuta eta Melillakoek, bakoitzak bi senatore hautatuko ditu.

5. Erkidego Autonomoek izendatuko dute gainera Senatorebat eta beste bat dagokion lurraldean milioi bat biztanleko.Izendatzea legegile Biltzarrari dagokio edo Erkidego Autono-moko erakunde kolegiatu Gorenari, Estatutuetan ezartzen de-naren arabera, era guztietara egokizko ordezkaritza propor-tzionala aseguratzen dutelarik.

6. Senatua lau urtetarako hautatzen da. Senatoreen aginteahautapenetik lau urtetara bukatzen da edo Ganbararen deu-seztatze egunean.

70. artikulua

1. Hauteskunde legeak mugatuko ditu Diputatu eta Senatuakhautaezineko eta adostezineko arrazoiak era guztietan zerabarneratuz:

a) Konstituzio Auzitegiko kideak.

b) Legeak mugatzen dituen Estatu administralgoko goiarduradunak, Gobernu kideak izan ezik.

c) Herri Defendatzailea.

d) Lanean ari diren Magistratu, Epailari eta Fiskalak.

e) Militar profesionalak eta lanean ari diren Polizi etaSeguritate indarretako kideak.

f) Hauteskunde batzarre kideak.

2. Ganbara biotako kideen izendapen eta noragin baliapenaepaile kontrolaren menpean izango da, lege hauteskundeakezartzen duen arabera.

71. artikulua

1. Diputatu eta Senatoreek beraien funtzio jardunketetan ager-tutako iritziengatik ukiezintasuna gozatuko dute.

2. Era berean Diputatu eta Senatoreek beraien agintaritza garaianinmunitateaz gozatuko dute eta delitu agirikoagatik bakar-bakarrikatxilotuak izan daitezke. Ezin zaie errurik bota ez eta prozesatu eredagozkien Ganbaren aldez aurretikako autorizapenik gabe.

3. Diputatu eta Senatoreen aurkako auziak Goren Auzitegikozigor sailari dagozkio.

4. Diputatu eta Senatoreek beraiei dagozkien Ganbarek finka-turiko soldata jasoko dute.

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

17BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 17

Page 19: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

Artículo 72

1. Las Cámaras establecen sus propios Reglamentos, aprue-ban autónomamente sus presupuestos y, de común acuerdo,regulan el Estatuto del Personal de las Cortes Generales. LosReglamentos y su reforma serán sometidos a una votaciónfinal sobre su totalidad, que requerirá la mayoría absoluta.

2. Las Cámaras eligen sus respectivos Presidentes y los demásmiembros de sus Mesas. Las sesiones conjuntas serán presidi-das por el Presidente del Congreso y se regirán por un Regla-mento de las Cortes Generales aprobado por mayoría absolu-ta de cada Cámara.

3. Los Presidentes de las Cámaras ejercen en nombre de lasmismas todos los poderes administrativos y facultades de po-licía en el interior de sus respectivas sedes.

Artículo 73

1. Las Cámaras se reunirán anualmente en dos períodos ordi-narios de sesiones: el primero, de septiembre a diciembre, y elsegundo, de febrero a junio.

2. Las Cámaras podrán reunirse en sesiones extraordinarias apetición del Gobierno, de la Diputación Permanente o de lamayoría absoluta de los miembros de cualquiera de las Cá-maras. Las sesiones extraordinarias deberán convocarse sobreun orden del día determinado y serán clausuradas una vez queéste haya sido agotado.

Artículo 74

1. Las Cámaras se reunirán en sesión conjunta para ejercer lascompetencias no legislativas que el Título II atribuye expresa-mente a las Cortes Generales.

2. Las decisiones de las Cortes Generales previstas en los ar-tículos 94,1, 145, 2, y 158, 2, se adoptarán por mayoría decada una de las Cámaras. En el primer caso, el procedimientose iniciará por el Congreso, y en los otros dos, por el Senado.En ambos casos, si no hubiera acuerdo entre Senado y Con-greso, se intentará obtener por una Comisión Mixta compues-ta de igual número de Diputados y Senadores. La Comisiónpresentará un texto que será votado por ambas Cámaras. Si nose aprueba en la forma establecida, decidirá el Congreso pormayoría absoluta.

Artículo 75

1. Las Cámaras funcionarán en Pleno y por Comisiones.

2. Las Cámaras podrán delegar en las Comisiones LegislativasPermanentes la aprobación de proyectos o proposiciones deley. El Pleno podrá, no obstante, recabar en cualquier mo-mento el debate y votación de cualquier proyecto o proposi-ción de ley que haya sido objeto de esta delegación.

3. Quedan exceptuados de lo dispuesto en el apartado anteriorla reforma constitucional, las cuestiones internacionales, lasleyes orgánicas y de bases y los Presupuestos Generales delEstado.

Artículo 76

1. El Congreso y el Senado, y, en su caso, ambas Cámarasconjuntamente, podrán nombrar Comisiones de investigación

72. artikulua

1. Ganbarek beraien Barne Erregelak ezartzen dituzte, beraienaitzinkontuak autonomikoki onartu eta adostasunez GorteOrokorretako Pertsonal Estatutua arautu. Araudiak eta hauenerreforma osotasunean, eta azken botoetara eramanak izangodira, gehiengo absolutua behar izanik.

2. Ganbarek berei dagozkien lehendakari eta mahaiko bestekideak hautatzen dituzte. Elkarrekiko bilkurak Biltzarre le-hendakaria buru izango da eta Gorte Orokorretako Araudiarenarabera zuzenduak Ganbara bakoitzeko gehiengo absolutuazonarturikoa.

3. Ganbaretako Lehendakariek hauen izenean erabiltzen di-tuzte botere administratibo eta polizi eskubideak beraiei da-gozkien tokietako esparruan.

73. artikulua

1. Ganbarak urtero bilduko dira bi aldi arruntetako bilkuretan.Lehena, irailetik abendura, eta bigarrena, otsailetik ekainera.

2. Ganbarak aparteko bilkuretan bil daitezke Gobernuaren es-kabidez, Diputazio Iraunkor edo edozein Ganbaratakogehiengo kide absolutuen eskakizunez. Aparteko bilkurakeguneko aztergai mugatu batez bileraziak izango dira eta bu-katuak hura ahitzen denean.

74. artikulua

1. Ganbarak elkarrekiko bilkuretan bilduko dira legegintzako-ak ez diren konpetentziak erabiltzeko, II. Tituluak espreskiGorte Orokorrei eratxikitzen dizkienak.

2. Gorte Orokorretako erabakiak, 94.1., 145.2 eta 158.2. arti-kuluetan aurrikusiak, Ganbara bakoitzeko gehiengoen iritzizaukeratuko dira. Lehen kasuan, prozedura Biltzarretik hasikoda, eta beste bietan, Senatutik. Kasu biotan, Senatu eta Kon-gresua akordio bateara ez badatoz batzorde nahasi baten bidezsaiatuko da Diputatu eta Senatoreen zenbakia berdina izanik.Batzordeak testu bat aurkeztuko du berau Ganbara biok bota-tuz. Ezarririk dagoen eran onartzen ez bada, biltzarrakgehiengo absolutuz erabakiko du.

75. artikulua

1. Ganbarek Osoan eta Batzordez funtzionatuko dute.

2. Ganbarek Batzorde legegile iraunkorrengan laga dezaketelege proposizio edo proiektuaren onartzea. Bestalde, Osoakedozein unetan eska dezake ordezkaritza honen gaia izan denlege proposizio edo proposamenaren eztabaida eta bozketa.

3. Aipatutako apartatuan erabakitik at gelditzen dira Konstitu-zio aldaketa Konstituzionala, nazioarteko arazoak, lege orga-niko eta oinarrizkoak eta Estatuko aitzinkontu Orokorrak.

76. artikulua

1. Kongresu eta Senatuak eta haien kasuan Ganbara biekelkar, edozein interes publikoko gai ikerketarako Batzordeak

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

18 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 18

Page 20: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

sobre cualquier asunto de interés público. Sus conclusionesno serán vinculantes para los Tribunales, ni afectarán a las re-soluciones judiciales, sin perjuicio de que el resultado de la in-vestigación sea comunicado al Ministerio Fiscal para el ejerci-cio, cuando proceda, de las acciones oportunas.

2. Será obligatorio comparecer a requerimiento de las Cáma-ras. La ley regulará las sanciones que puedan imponerse por in-cumplimiento de esta obligación.

Artículo 77

1. Las Cámaras pueden recibir peticiones individuales y co-lectivas, siempre por escrito, quedando prohibida la presenta-ción directa por manifestaciones ciudadanas.

2. Las Cámaras pueden remitir al Gobierno las peticiones quereciban. El Gobierno está obligado a explicarse sobre su con-tenido, siempre que las Cámaras lo exijan.

Artículo 78

1. En cada Cámara habrá una Diputación Permanente com-puesta por un mínimo de veintiún miembros, que representa-rán a los grupos parlamentarios, en proporción a su impor-tancia numérica.

2. Las Diputaciones Permanentes estarán presididas por elPresidente de la Cámara respectiva y tendrán como funcionesla prevista en el artículo 73, la de asumir las facultades quecorrespondan a las Cámaras, de acuerdo con los artículos 86y 116, en caso de que éstas hubieren sido disueltas o hubiereexpirado su mandato y la de velar por los poderes de las Cá-maras cuando éstas no estén reunidas.

3. Expirado el mandato o en caso de disolución, la Diputa-ciones Permanentes seguirán ejerciendo sus funciones hasta laconstitución de las nuevas Cortes Generales.

4. Reunida la Cámara correspondiente, la Diputación Perma-nente dará cuenta de los asuntos tratados y de sus decisiones.

Artículo 79

1. Para adoptar acuerdos, las Cámaras deben estar reunidasreglamentariamente y con asistencia de la mayoría de susmiembros.

2. Dichos acuerdos, para ser válidos, deberán ser aprobadospor la mayoría de los miembros presentes, sin perjuicio de lasmayorías especiales que establezcan la Constitución o lasleyes orgánicas y las que para elección de personas establez-can los Reglamentos de las Cámaras.

3. El voto de Senadores y Diputados es personal e indelega-ble.

Artículo 80

Las sesiones plenarias de las Cámaras serán públicas, salvoacuerdo en contrario de cada Cámara, adoptado por mayoríaabsoluta o con arreglo al Reglamento.

izenda ditzakete. Hauen erabakiak auzitegientzat ez dira bete-beharrezkoak izango, eta ez dituzte eragingo epaileen eraba-kiak. Hala eta guztiz ere, ikerketa ondorioaren berri egoki de-nean, aproposeko ekintzak Ministeritza Fiskalari komunikatubeharko zaizkio.

2. Ganbaren eskabidez beharrezkoa izango da azaltzea. Legeakarautuko ditu betebehar hau ez betetzeagatik ezarri ahal direnzigorrak.

77. artikulua

1. Ganbarek eskakizun bakarko eta kolektiboak jaso ditzake-te, beti idatziz, hiritar agerpenetako aurkezpen zuzenak gale-raziak geldituz.

2. Ganbarek jasotzen dituzten eskakizunak Gobernura bidalditzakete. Gobernua haien azalpenen bat ematera beharturikdago Ganbarek eskatzen dioten bakoitzean.

78. artikulua

1. Ganbara bakoitzean Diputazio Iraunkor bat izango da gu-txienez hogei eta bat kidez horniturik, hauek talde parlamen-tarioak errepresentatuz, haien zenbaki garrantziaren propor-tziotan.

2. Diputazio Iraunkorraren Ganbara bakoitzeko Lehendakariaburu izango da eta eginbehar bezala 73. artikuluan aurrikusi-takoak izango ditu, hots, Ganbarei dagozkien eskubideak be-rengan jasotzea 86. eta 116. artikuluen arabera, hauek deu-seztuak izanez gero edo beraien agintea amaitu eta Ganbarenahalmenez kezkatu, hauek bildurik ez daudenean.

3. Agintea amaituz edo deuseztatzean Diputazio Iraunkorrekberen eginbeharrak betetzen jarraituko dute Gorte Orokor be-rrietako konstituzio arte.

4. Egokizko Ganbara bildurik, Diputazio Iraunkorrak erabilita-ko gaiez eta erabakiez kontua emango du.

79. artikulua

1. Ganbarek akordioak onartzeko arauzkoki bildurik izanbehar dute eta taldeko gehiengoaren parte hartzeaz.

2. Akordio hauek, baliakizunak izatekotan, bertako kidegehiengoak onartuak izan behar ditu Konstituzioak ezartzendituen gehiengo berezien kaltetan gabe, edo lege organikoe-tan eta pertsonak hautatzeko Ganbara Erregelak ezartzen di-tuenak.

3. Senatore eta Diputatuen boza pertsonal eta ordezkatu ezine-koa da.

80. artikulua

Ganbaren bilkura orokorrak publikoak izango dira, Ganbarabakoitzean aurkako akordiorik ez baldin bada, gehiengo ab-solutuak onartua eta Erregelen arabera.

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

19BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 19

Page 21: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

CAPITULO SEGUNDODE LA ELABORACION DE LAS LEYES

Artículo 81

1. Son leyes orgánicas las relativas al desarrollo de los dere-chos fundamentales y de las libertades públicas, las queaprueben los Estatutos de Autonomía y el régimen electoralgeneral y las demás previstas en la Constitución.

2. La aprobación, modificación o derogación de las leyes or-gánicas exigirá mayoría absoluta del Congreso, en una vota-ción final sobre el conjunto del proyecto.

Artículo 82

1. Las Cortes Generales podrán delegar en el Gobierno la po-testad de dictar normas con rango de ley sobre materias deter-minadas no incluidas en el artículo anterior.

2. La delegación legislativa deberá otorgarse mediante una leyde bases cuando su objeto sea la formación de textos articuladoso por una ley ordinaria cuando se trate de refundir varios textoslegales en uno solo.

3. La delegación legislativa habrá de otorgarse al Gobierno deforma expresa para materia concreta y con fijación del plazopara su ejercicio. La delegación se agota por el uso que de ellahaga el Gobierno mediante la publicación de la norma corres-pondiente. No podrá entenderse concedida de modo implícitoo por tiempo indeterminado. Tampoco podrá permitir la sub-delegación a autoridades distintas del propio Gobierno.

4. Las leyes de bases delimitarán con precisión el objeto y al-cance de la delegación legislativa y los principios y criterios quehan de seguirse en su ejercicio.

5. La autorización para refundir textos legales determinará elámbito normativo a que se refiere el contenido de la delega-ción, especificando si se circunscribe a la mera formulaciónde un texto único o si se incluye la de regularizar, aclarar y ar-monizar los textos legales que han de ser refundidos.

6. Sin perjuicio de la competencia propia de los Tribunales,las leyes de delegación podrán establecer en cada caso fórmu-las adicionales de control.

Artículo 83

Las leyes de bases no podrán en ningún caso:

a) Autorizar la modificación de la propia ley de bases.

b) Facultar para dictar normas con carácter retro-activo.

Artículo 84

Cuando una proposición de ley o una enmienda fuere contra-ria a una delegación legislativa en vigor, el Gobierno está fa-cultado para oponerse a su tramitación. En tal supuesto, podrápresentarse una proposición de ley para la derogación total oparcial de la ley de delegación.

Artículo 85

Las disposiciones del Gobierno que contengan legislación de-legada recibirán el título de Decretos Legislativos.

BIGARREN KAPITULUALEGEGINTZAZ

81. artikulua

1. Askatasun publiko eta oinarrizko eskubideen aurreramen-duari dagozkionak, Autonomi estatutuak onartu eta hautapenorokor erregimena Konstituzioan aurrikusitako besteak diralege organikoak.

2. Lege organikoen onartze, aldatze edo baztertzeak proiektuosoari buruzko kongresuaren gehiengo absolutua exigitukodu.

82. artikulua

1. Gorte Orokorrek Gobernuan ordezka dezakete lege mailanarauak emateko ahalmena gai mugatu batzuei buruzkoak, be-rauek aipatutako artikuluan sartu ez direnak izanik.

2. Legegintzarako ordezkaritza ontzat eman ahal da oinarri legebaten bidez haren zeregina testu artikulatuen sortzea denean edolege arrunt batez testu legal ezberdin batzuk batean birmoldatubehar direnean.

3. Legegintzarako ordezkaritza hertsiki Gobernuari utzi behar-ko zaio gai mugatu bat denean eta haren erabilpenerako epeziur bat ezarriz. Ordezkaritza agortuko da Gobernuak erabil-tzen duen neurrian dagokion arauaren argitalpenaz. Ezin izan-go da ulertu emanda bezala, aipatu edo denbora mugatu gabebada. Bestalde subordezkapena Gobernutik aparteko agintarieiezingo die utzi.

4. Oinarri legeek mugatuko dute zehazki legegintza ordezka-ritzaren gai eta irizpidea eta hark erabiltzean, jarraitu behardiren funts eta irizpideak.

5. Testu legalak birmoldatzeko baimenak ordezkaritza fun-tsari dagokion arau ingurunea mugatuko du, zehaztuz testubakar bateko formulapen soilera mugatzen den ala barnetzenduen birmoldatu behar diren testu legalak arau, argi eta ar-monizatzea.

6. Auzitegiei dagozkien konpetentzien kaltetan jo gabe, lege-gintzako ordezkaritzek, kasu bakoitzean ezar ditzakete kon-troleko formula gehigarriak.

83. artikulua

Oinarrizko legeek inoiz ezin dute:

a) Oinarrizko lege beraren aldapena baimendu.

b) Atzeranzko balioaz diktatzeko bide eman.

84. artikulua

Lege proposamen bat edo zuzenketa dirauen legezko ordezka-ritzaren aurkakoa denean, Gobernuak ahal du fakultatu harentramitapenaren aurka jartzeko. Orduan lege proposamen bataurkez daiteke legezko ordezkaritzaren derogapen oso edo za-tikarako.

85. artikulua

Gobernuko erabakiek legezko ordezkaritza edukitzean LegeDekretu titulua jasoko dute.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

20 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 20

Page 22: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

Artículo 86

1. En caso de extraordinaria y urgente necesidad, el Gobiernopodrá dictar disposiciones legislativas provisionales que to-marán la forma de Decretos-leyes y que no podrán afectar alordenamiento de las instituciones básicas del Estado, a los de-rechos, deberes y libertades de los ciudadanos regulados en elTítulo I, al régimen de las Comunidades Autónomas ni al De-recho electoral general.

2. Los Decretos leyes deberán ser inmediatamente sometidosa debate y votación de totalidad al Congreso de los Diputados,convocado al efecto si no estuviere reunido, en el plazo de lostreinta días siguientes a su promulgación. El Congreso habráde pronunciarse expresamente dentro de dicho plazo sobre suconvalidación o derogación, para lo cual el Reglamento esta-blecerá un procedimiento especial y sumario.

3. Durante el plazo establecido en el apartado anterior, lasCortes podrán tramitarlos como proyectos de ley por el pro-cedimiento de urgencia.

Artículo 87

1. La iniciativa legislativa corresponde al Gobierno, al Con-greso y al Senado, de acuerdo con la Constitución y los Re-glamentos de las Cámaras.

2. Las Asambleas de las Comunidades Autónomas podrán so-licitar del Gobierno la adopción de un proyecto de ley o re-mitir a la Mesa del Congreso una proposición de ley, dele-gando ante dicha Cámara un máximo de tres miembros de laAsamblea encargados de su defensa.

3. Una ley orgánica regulará las formas de ejercicio y requisi-tos de la iniciativa popular para la presentación de proposi-ciones de ley. En todo caso se exigirán no menos de 500.000firmas acreditadas. No procederá dicha iniciativa en materiaspropias de ley orgánica, tributarias o de carácter internacionalni en lo relativo a la prerrogativa de gracia.

Artículo 88

Los proyectos de ley serán aprobados en Consejo de Minis-tros, que los someterá al Congreso, acompañados de una ex-posición de motivos y de los antecedentes necesarios parapronunciarse sobre ellos.

Artículo 89

1. La tramitación de las proposiciones de ley se regulará porlos Reglamentos de las Cámaras, sin que la prioridad debidaa los proyectos de ley impida el ejercicio de la iniciativa le-gislativa en los términos regulados por el artículo 87.

2. Las proposiciones de ley que, de acuerdo con el artículo 87,tome en consideración el Senado, se remitirán al Congresopara su trámite en éste como tal proposición.

Artículo 90

1. Aprobado un proyecto de ley ordinaria u orgánica por elCongreso de los Diputados, su Presidente dará inmediata cuen-ta del mismo al Presidente del Senado, el cual lo someterá a ladeliberación de éste.

2. El Senado en el plazo de dos meses, a partir del día de larecepción del texto, puede, mediante mensaje motivado, opo-

86. artikulua

1. Kasu berezi eta beharrizan premiatsuan, Gobernuak behin-behineko lege erabakiak eman ditzake, Dekretu-lege era har-turik eta ezingo dute eraginik izan Estatuko oinarrizko era-kundeen ordenamendua, ez eta, I. Tituluko hiritar arautueneskubide, betebehar eta askatasunik, ezta Erkidego Autono-moen erregimenik, ezta hauteskunde Orokor Eskubiderik ere.

2. Dekretu-legeak, behingoan, Diputatuen Biltzar osoaren ez-tabaida eta bozketara meneratuak izango dira, haren promul-gapenetik hurrengo hogei eta hamar egunera bildua ez baldinbada hartarako deituz. Biltzarrak aipatu epe barruan erabakibeharko da haren konbalidapen edo baztertzea, horretarakoerregelak prozedura berezi eta sumari bat ezarriz.

3. Goiko apartatuan ezarritako epe barruan, Gorteek premia-tsu prozeduraz lege proiektu bezala tramita ditzakete.

87. artikulua

1. Legegintza iniziatiba Gobernu, Kongresu eta Senatuari da-gokio, Konstituzio eta Ganbaren Erregelen arabera.

2. Erkidego Autonometako Biltzarrek eska diezaiokete Go-bernuari lege proiektu bat aukeratzea edo Biltzar Mahairalege proposamen bat bidali, Ganbara harengan, gehien jotaBiltzarreko hiru kide delegatuz eta beraren defentsaz ardu-ratuz.

3. Lege organiko batek arautuko ditu erabilpen erak eta herriiniziatibaren baldintzak, lege proposamenak aurkezteko.Edonola ere, gutxienez 500.000 sinadura ospetsu exigitukodira. Lege Organikoko gai berean, zergadura edo nazioarte-koetan, edo grazi eskubide bakarrari dagokionean ez da ini-ziatibarik izango.

88. artikulua

Lege proiektuak Ministroen kontseiluan onartuko dira, biltza-rrera meneratuz. Haiei buruz erabaki hartzeko arrazoibide etabehar diren aitzindariez lagunduak izango dira.

89. artikulua

1. Lege proposamenen tramitapena Ganbaretako erregelekarautuko dute lege proiektuei dagokien lehentasunak lege-gintza iniziatibaren erabilpena eragotzi gabe 87. artikuluakarautzen duen arabera.

2. Lege proposamenak, 87. artikuluaren arabera, Senatuakkontutan hartzen baldin baditu, Biltzarrera igorriko dira ho-netan tramitatzeko halako proposamen bezala.

90. artikulua

1. Diputatuen Biltzarrak lege arrunt edo organiko bat onartuzgero, bertako Lehendakariak honetaz berehalaxe kontuaemango dio Senatuko Lehendakariari, honek bestearen ezta-baida menderatuz.

2. Senatuak, bi hilabeteren barruan, testua jasotako egunetikhasita, ahal du, arrazoitutako mezu bidez, betoa ezarri edo

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

21BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 21

Page 23: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

ner su veto o introducir enmiendas al mismo. El veto deberáser aprobado por mayoría absoluta. El proyecto no podrá sersometido al Rey para sanción sin que el Congreso ratifiquepor mayoría absoluta, en caso de veto, el texto inicial, o pormayoría simple, una vez transcurridos dos meses desde la in-terposición del mismo, o se pronuncie sobre las enmiendas,aceptándolas o no por mayoría simple.

3. El plazo de dos meses de que el Senado dispone para vetaro enmendar el proyecto se reducirá al de veinte días naturalesen los proyectos declarados urgentes por el Gobierno o por elCongreso de los Diputados.

Artículo 91

El Rey sancionará en el plazo de quince días las leyes apro-badas por las Cortes Generales, y las promulgará y ordenarásu inmediata publicación.

Artículo 92

1. Las decisiones políticas de especial trascendencia podrán sersometidas a referéndum consultivo de todos los ciudadanos.

2. El referéndum será convocado por el Rey, mediante propues-ta del Presidente del Gobierno, previamente autorizada por elCongreso de los Diputados.

3. Una ley orgánica regulará las condiciones y el procedi-miento de las distintas modalidades de referéndum previstasen esta Constitución.

CAPITULO TERCERO DE LOS TRATADOS INTERNACIONALES

Artículo 93

Mediante ley orgánica se podrá autorizar la celebración de trata-dos por los que se atribuya a una organización o institución in-ternacional el ejercicio de competencias derivadas de la Consti-tución. Corresponde a las Cortes Generales o al Gobierno, segúnlos casos, la garantía del cumplimiento de estos tratados y de lasresoluciones emanadas de los organismos internacionales o su-pranacionales titulares de la cesión.

Artículo 94

1. La prestación del consentimiento del Estado para obligarsepor medio de tratados o convenios requerirá la previa autori-zación de las Cortes Generales, en los siguientes casos:

a) Tratados de carácter político.

b) Tratados o convenios de carácter militar.

c) Tratados o convenios que afecten a la integridad te-rritorial del Estado o a los derechos y deberes funda-mentales establecidos en el Título I.

d) Tratados o convenios que impliquen obligaciones fi-nancieras para la Hacienda Pública.

e) Tratados o convenios que supongan modificación oderogación de alguna ley o exijan medidas legislati-vas para su ejecución.

hartan zuzenketak sartu. Betoa gehiengo absolutuak onartuaizan behar du. Proiektua ezin zaio Erregeari menderatu Bil-tzarrak gehiengo absolutuz berretsi gabe, betoaren kasuan,lehen testua, edo gehiengo soilez haren aurkezpenetik bi hila-beteren epean, edo zuzenketei buruz erabakirik hartu, onartuzedo gehiengo soilez.

3. Senatuak betatzeko edo proiektua zuzentzeko duen bi hi-labeteko epea berezko hogei egunetara gutxituko da Gober-nuak edo Diputatuen Biltzarrak premiatsu deklaratutakoproiektuetan.

91. artikulua

Erregeak, hamabost eguneko epean, berretsiko ditu GorteOrokorrek onartuko legeak, eta promulgatu eta aginduko duhaien berehalaxeko argitalpena.

92. artikulua

1. Garrantzi haundiko erabaki politikoak hiritargoaren kon-tsulta referendumera meneratuak izan daitezke.

2. Referendum deia Erregeak egingo du, Gobernuko lehenda-kariaren proposamenez, aldez aurretik Diputatuen Biltzarrakbaimendurik.

3. Lege organiko batek arautuko ditu baldintzak eta Konstitu-zio honetan aurrez ikusitako referendumaren moeta ezberdi-netako prozedura.

HIRUGARREN KAPITULUANAZIOARTEKO ITUNEZ

93. artikulua

Lege organikoaren bidez baimena itunak sinatzeke eman daite-ke; hauek direla eta, nazioarteko erakunde edo instituzio batiatxikitzen zaio Konstituziotik ondorio daitekeen konpetent-zien erabilpena. Gorte Orokor edo Gobernuari dagokio, itunhauek betetzeko garantia. Baita ere nazioarteko edo naziogai-neko erakundeek emandako erabakiak ere bai.

94. artikulua

1. Estatu baietzaren prestapena, itunen bidez behartzeko,Gorte Orokorren aldez aurretikako autorizapena beharko dahurrengo kasuotan:

a) Politika kutsuzko itunetan.

b) Militar kutsuzko itunetan.

c) Estatuko osotasunari ikutzen dioten itun edo hitzarme-netan, I. Tituluan ezarritako oinarrizko eskubide etabetebehar itunetan.

d) Herri Hazienda barnetzen dituzten finantziar betebe-har itun edo hitzarmenetan.

e) Legeren baten baztertze edo aldatzean edo hura be-tetzeko eskatzen diren lege erabakiak itun edo hitzar-menetan.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

22 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 22

Page 24: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

2. El Congreso y el Senado serán inmediatamente informadosde la conclusión de los restantes tratados o convenios.

Artículo 95

1. La celebración de un tratado internacional que contenga es-tipulaciones contrarias a la Constitución exigirá la previa re-visión constitucional.

2. El Gobierno o cualquiera de las Cámaras puede requerir al Tri-bunal Constitucional para que declare o no esa contradicción.

Artículo 96

1. Los tratados internacionales válidamente celebrados, unavez publicados oficialmente en España, formarán parte del or-denamiento interno. Sus disposiciones sólo podrán ser dero-gadas, modificadas o suspendidas en la forma prevista en lospropios tratados o de acuerdo con las normas generales delDerecho internacional.

2. Para la denuncia de los tratados y convenios internaciona-les se utilizará el mismo procedimiento previsto para su apro-bación en el artículo 94.

TITULO IV DEL GOBIERNO Y DE LAADMINISTRACION

Artículo 97

El Gobierno dirige la política interior y exterior, la Adminis-tración civil y militar y la defensa del Estado. Ejerce la funciónejecutiva y la potestad reglamentaria de acuerdo con la Cons-titución y las leyes.

Artículo 98

1. El Gobierno se compone del Presidente, de los Vicepresi-dentes, en su caso, de los Ministros y de los demás miembrosque establezca la ley.

2. El Presidente dirige la acción del Gobierno y coordina lasfunciones de los demás miembros del mismo, sin perjuicio dela competencia y responsabilidad directa de éstos en su gestión.

3. Los miembros del Gobierno no podrán ejercer otras fun-ciones representativas que las propias del mandato parlamen-tario, ni cualquier otra función pública que no derive de sucargo, ni actividad profesional o mercantil alguna.

4. La ley regulará el estatuto e incompatibilidades de losmiembros del Gobierno.

Artículo 99

1. Después de cada renovación del Congreso de los Diputa-dos, en los demás supuestos constitucionales en que así pro-ceda, el Rey, previa consulta con los representantes designa-dos por los Grupos políticos con representación parlamenta-ria, y a través del Presidente del Congreso, propondrá un can-didato a la Presidencia del Congreso.

2. Bai Kongresua eta bai Senatua berehalaxe informatuak izan-go dira gelditzen diren itun edo hitzarmenetako erabakiez.

95. artikulua

1. Nazioarteko tratatu bat egitekoan Konstituzioaren aurkakoakordioak izanez, aldez aurretikako berrikusketa Konstituzio-nala exigituko du.

2. Gobernuak edo edozein Ganbarak eska diezaioke Konstitu-zional Auzitegiari aldarrika dezala kontraesanik dagoen ala ez.

96. artikulua

1. Nazioarteko tratauak balioz eginikakoak, Espainian ofi-zialki argitaratuz gero, barne ordenamenduaren parte izangodira. Haien erabakiak bakar-bakarrik derogatu, aldatu edobaztertu ahal dira itun beraietako arabera edo nazioarteko De-retxo arau orokorren arabera.

2. Nazioarteko itun eta hitzarmenak salatzeko, 94. artikuluanhaiek onartzeko aldez aurretikako prozedura hura erabilikoda.

IV. TITULUAGOBERNU ETAADMINISTRALGOAZ

97. artikulua

Gobernuak barne eta kanpoko politika gidatuko du, baita Ad-ministrazio zibil eta militarra eta Estatuaren defentsa ere.Aginte boterea eta arauzko ahalmena erabiliko ditu Konstitu-zio eta legeen arabera.

98. artikulua

1. Gobernua hauek osotzen dute: Lehendakariak, lehendaka-riordeak, Ministro eta legeak ezartzen dituen beste kideek.

2. Lehendakariak Gobernu ekintza gidatzen du eta Gobernu-ko beste kideen eginbeharrak koordinatzen, baina hauek izan-go dira zuzenki gestioaren erantzuna emango dutenak.

3. Gobernu kideek ezin dute beste ordezko eginbeharrik bete-agindu parlamentario propioetik aparte, ez eta beste eginki-zun publikorik ere beraien arduran sartzen ez dena, ez etaekintza profesional edo merkatalik ere.

4. Legeak arautuko ditu Gobernu kideen estatutua eta elkar-tezintasunak.

99. artikulua

1. Diputatuen biltzarreko berriztatze bakoitzaren ondoren, etabeste balizko konstituzionaletan honela prozeditzen, Errege-ak, aldez aurretikako kontsulta eginik errepresentapen parla-mentarioaz, izendatutako talde politikoen errepresentapena-rekin, eta Biltzarreko lehendakariaren bidez, Gobernuko le-hendakaritzarako hautagarri bat proposatuko du.

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

23BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 23

Page 25: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

2. El candidato propuesto conforme a lo previsto en el aparta-do anterior expondrá ante el Congreso de los Diputados elprograma político del Gobierno que pretenda formar y solici-tará la confianza de la Cámara.

3. Si el Congreso de los Diputados, por el voto de la mayoríaabsoluta de sus miembros, otorgare su confianza a dicho can-didato, el Rey le nombrará Presidente. De no alcanzarse dichamayoría, se someterá la misma propuesta a nueva votacióncuarenta y ocho horas después de la anterior, y la confianza seentenderá otorgada si obtuviere la mayoría simple.

4. Si efectuadas las citadas votaciones no se otorgase la con-fianza para la investidura, se tramitarán sucesivas propuestasen la forma prevista en los apartados anteriores.

5. Si transcurrido el plazo de dos meses, a partir de la prime-ra votación de investidura, ningún candidato hubiere obtenidola confianza del Congreso, el Rey disolverá ambas Cámaras yconvocará nuevas elecciones con el refrendo del Presidentedel Congreso.

Artículo 100

Los demás miembros del Gobierno serán nombrados y separa-dos por el Rey, a propuesta de su Presidente.

Artículo 101

1. El Gobierno cesa tras la celebración de elecciones generales,en los casos de pérdida de la confianza parlamentaria previstos enla Constitución, o por dimisión o fallecimiento de su Presidente.

2. El Gobierno cesante continuará en funciones hasta la tomade posesión del nuevo Gobierno.

Artículo 102

1. La responsabilidad criminal del Presidente y los demásmiembros del Gobierno será exigible, en su caso, ante la Salade lo Penal del Tribunal Supremo.

2. Si la acusación fuere por traición o por cualquier delito con-tra la seguridad del Estado en el ejercicio de sus funciones, sólopodrá ser planteada por iniciativa de la cuarta parte de los miem-bros del Congreso, y con la aprobación de la mayoría absolutadel mismo.

3. La prerrogativa real de gracia no será aplicable a ningunode los supuestos del presente artículo.

Artículo 103

1. La Administración Pública sirve con objetividad los intere-ses generales y actúa de acuerdo con los principios de efica-cia, jerarquía, descentralización, desconcentración y coordi-nación, con sometimiento pleno a la ley y al Derecho.

2. Los órganos de la Administración del Estado son creados, re-gidos y coordinados de acuerdo con la ley.

3. La ley regulará el estatuto de los funcionarios públicos, elacceso a la función pública de acuerdo con los principios demérito y capacidad, las peculiaridades del ejercicio de su dere-cho a sindicación, el sistema de incompatibilidades y las ga-rantías para la imparcialidad en el ejercicio de sus funciones.

2. Aipatuko apartatuaren arabera proposaturiko hautagarriakDiputatuen biltzar aurrean azalduko du sortu nahi duen Go-bernuaren egitarau politikoa; eta Ganbaren konfidantza eska-tuko du.

3. Diputatuen Biltzarrak, bere kideen gehiengo absolutuarenbotoaz kandidatu hari konfidantza emango balio, Erregeak le-hendakari izendatuko du. Gehiengo hura lortu ezik, proposa-men berdina lehengotik berrogei eta zortzi ordu igaroz gero be-rriz ere botoetara eramango da, eta konfidantza emanda bezala,ulertuko da gehiengo soila lortzen baldin bada.

4. Aipatu botazioak eginik inbestidurarako konfidantza ezbaldin bada jasotzen, goiko apartatuetan aurrez ikusitakoelkar jarrai proposamenak tramitatuko dira.

5. Lehen botazio eta inbestiduratik bi hilabete igaro ondorenBiltzar konfidantzarik inork ez baldin badu jaso, ErregeakGanbara biak deuseztatuko ditu eta hauteskunde berriak bile-razi Biltzarreko lehendakariaren berrespenaz.

100. artikulua

Beste Gobernu kideak Erregeak izendatu edo baztertuko ditulehendakariaren proposamenez.

101. artikulua

1. Gobernua hauteskunde orokorren ondoren deuseztatuko da,baita Konstituzioan aurrez ikusitako konfidantza parlamentarioagaltze kasuetan edo bere lehendakariaren uztean edo hiltzean.

2. Deuseztaturiko Gobernuak, Gobernu berriak karguz jabetuarte eginbeharrak beteko ditu.

102. artikulua

1. Lehendakariaren eta Gobernuko beste kideen erantzukizunkriminala dagokionean, exigigarri izango da Gorengo auzite-giko Penal Sail Aretoan.

2. Salakuntza traizioz edo haien funtzio erabilpenetan Estatu-ko Seguritatearen aurka joango balitz, bakar-bakarrik planteadaiteke Biltzarreko kideen laugarren partearen iniziatibaz etabere gehiengo absolutuaren onartzeaz.

3. Erret grazi eskubidea artikulu honetako balizko baterakoere ezin da aplikagarri izan.

103. artikulua

1. Administralgo publikoak objetiboki zerbitzatzen ditu inte-res orokorrak eta efikazia, jerarkia, deszentralizapen, deskon-tzentrapen eta koordinaketa oinarriz lege eta Deretxoarenmendura osoaren arabera jokatzen du.

2. Estatuko Administralgo organoak legearen arabera sortu,zuzendu eta koordinatuak izango dira.

3. Legeak arautuko du herri funtzionarien estatutua, funtziopublikoan sartzea meritu eta gaitasun printzipioez, sindika-pen eskubidean jarduteko berezitasunak, elkartezintasun sis-tema eta beraien eginkizunak betetzean inpartzialtasun ga-rantiak.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

24 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 24

Page 26: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

Artículo 104

1. Las Fuerzas y Cuerpos de seguridad, bajo la dependencia deGobierno, tendrán como misión proteger el libre ejercicio delos derechos y libertades y garantizar la seguridad ciudadana.

2. Una ley orgánica determinará las funciones, principio bási-cos de actuación y estatutos de las Fuerzas y Cuerpos de se-guridad.

Artículo 105

La ley regulará:

a) La audiencia de los ciudadanos, directamente o a tra-vés de las organizaciones y asociaciones reconocidaspor la ley, en el procedimiento de elaboración de lasdisposiciones administrativas que les afecten.

b) El acceso de los ciudadanos a los archivos y registro ad-ministrativos, salvo en lo que afecte a la seguridad y de-fensa del Estado, la averiguación de los delitos y la in-timidad de las personas.

c) El procedimiento a través del cual deben producirselos actos administrativos, garantizando, cuando pro-ceda, la audiencia del interesado.

Artículo 106

1. Los Tribunales controlan la potestad reglamentaria y la le-galidad de la actuación administrativa, así como el someti-miento de ésta a los fines que la justifiquen.

2. Los particulares, en los términos establecidos por la ley,tendrán derecho a ser indemnizados por toda lesión que sufranen cualquiera de sus bienes y derechos, salvo en los casos defuerza mayor, siempre que la lesión sea consecuencia del fun-cionamiento de los servicios públicos.

Artículo 107

El Consejo de Estado es el supremo órgano consultivo del Go-bierno. Una ley orgánica regulará su composición y compe-tencia.

TITULO V DE LAS RELACIONESENTRE EL GOBIERNO Y LAS CORTES GENERALESArtículo 108

El Gobierno responde solidariamente en su gestión políticaante el Congreso de los Diputados.

Artículo 109

Las Cámaras y sus Comisiones podrán recabar, a través de losPresidentes de aquéllas, la información y ayuda que precisendel Gobierno y de sus Departamentos y de cualesquiera auto-ridades del Estado y de las Comunidades Autónomas.

104. artikulua

1. Indar eta Seguritate taldeak, Gobernuaren mende, betebeharbezala dute eskubide eta askatasun jardute librearen babesteaeta hiritargoaren seguritatea garantizatzea.

2. Lege organiko batek finkatuko ditu eginbeharrak, ekintzekooinarrizko printzipioak eta baita, Indar eta talde, seguritate es-tatutuak ere.

105. artikulua

Legeak zera arautuko du:

a) Hiritarren audientzia, zuzenki edo legeak aitortutakoerakunde eta elkarteak, haiei dagozkien administralerabakietako elaborapen prozeduran.

b) Artxibo eta Erregistroetara hiritarren sarbidea, Esta-tuko defentsa eta seguritateari dagokiona, delituenhautematez eta pertsonen barrukotasuna salbuespen-duz.

c) Sortu behar den administral ekintzaren prozedura,eta behar denean, interesatuaren entzutea garantiza-tuz.

106. artikulua

1. Auzitegiek kontrolatzen dituzte arauzko ahalmena eta ad-ministral ekintzaren legalitatea, eta hau justifikatzen dutenhelburuen menpekotasuna.

2. Partikularrek, legeak finkatutako arabera, jasaten dutenedozein gaitz, ondasun eta eskubideengatik kalteorderako es-kubidea dute, indar nagusigo batez izan ezik, gaitza herri zer-bitzuetarako ondorio bat denean.

107. artikulua

Estatu Kontseilua Gobernu gorengo organo kontsultiboa da.Lege organiko batek arautuko ditu haren konposapen eta kon-petentzia.

V. TITULUAGOBERNU ETA GORTE OROKORRENARTEKO HARREMANEZ108. artikulua

Gobernuak erantzuten du solidaritatez Diputatuen Biltzarra-ren aurrean bere gestio politikoaz.

109. artikulua

Ganbarek eta beren Batzordeek, jaso ditzakete, beren lehenda-karien bidez, Gobernuarengandik honen Departamentu eta Es-tatutako edozein agintari eta Erkidego autonomoengandik behardituzten informapen eta laguntza.

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

25BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 25

Page 27: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

Artículo 110

1. Las Cámaras y sus Comisiones pueden reclamar la presen-cia de los miembros del Gobierno.

2. Los miembros del Gobierno tienen acceso a las sesiones delas Cámaras y a sus Comisiones y la facultad de hacerse oír enellas, y podrán solicitar que informen ante las mismas funcio-narios de sus Departamentos.

Artículo 111

1. El Gobierno y cada uno de sus miembros están sometidos alas interpelaciones y preguntas que se le formulen en las Cá-maras. Para esta clase de debate los Reglamentos estableceránun tiempo mínimo semanal.

2. Toda interpelación podrá dar lugar a una moción en la quela Cámara manifieste su posición.

Artículo 112

El Presidente del Gobierno, previa deliberación del Consejode Ministros, puede plantear ante el Congreso de los Diputa-dos la cuestión de confianza sobre su programa o sobre unadeclaración de política general. La confianza se entenderáotorgada cuando vote a favor de la misma la mayoría simplede los Diputados.

Artículo 113

1. El Congreso de los Diputados puede exigir la responsabili-dad política del Gobierno mediante la adopción por mayoríaabsoluta de la moción de censura.

2. La moción de censura deberá ser propuesta al menos por ladécima parte de los Diputados, y habrá de incluir un candida-to a la Presidencia del Gobierno.

3. La moción de censura no podrá ser votada hasta que trans-curran cinco días desde su presentación. En los dos primerosdías de dicho plazo podrán presentarse mociones alternativas.

4. Si la moción de censura no fuere aprobada por el Congre-so, sus signatarios no podrán presentar otra durante el mismoperíodo de sesiones.

Artículo 114

1. Si el Congreso niega su confianza al Gobierno, éste presen-tará su dimisión al Rey, procediéndose a continuación a la de-signación de Presidente del Gobierno, según lo dispuesto en elartículo 99.

2. Si el Congreso adopta una moción de censura, el Gobiernopresentará su dimisión al Rey y el candidato incluido en aqué-lla se entenderá investido de la confianza de la Cámara a losefectos previstos en el artículo 99. El Rey le nombrará Presi-dente del Gobierno.

Artículo 115

1. El Presidente del Gobierno, previa deliberación del Conse-jo de Ministros, y bajo su exclusiva responsabilidad, podráproponer la disolución del Congreso, del Senado o de las Cor-tes Generales, que será decretada por el Rey. El decreto de di-solución fijará la fecha de las elecciones.

110. artikulua

1. Ganbarek eta beren Batzordeek Gobernuko kideen presen-tzia eska dezakete.

2. Gobernuko kideek Ganbara eta Batzordeetako bilkuretarasarbiderik badute eta baita haietan entzunarazteko ahalmenaere, eta eska dezakete, beraien Departamentuetako funtziona-riek, haietan informatzea.

111. artikulua

1. Gobernua eta bere kide guztiak Ganbaretan formulatzendiren eskaera eta galderetara menderatuta daude. Eztabaidamoeta honetarako Barne Erregelek astebeteko epe gutxiengoaezarriko dute.

2. Edozein eskaerak arrazoi eman dezake mozio batera bertanGanbarak bere jarrera ager dezan.

112. artikulua

Gobernu Lehendakariak, Ministro Kontseiluan aurrez ikusita-ko eztabaidaz Diputatuen biltzar aurrean ager dezake bere egi-tarauko konfidantza arazoa edo politika orokorraren adieraz-pen bat. Konfidantza emanda bezala ulertuko da Diputatuengutxiengo soilak haren alde botoa ematean.

113. artikulua

1. Diputatuen Biltzarrak Gobernu erantzukizun politikoa eskadezake zentsura mozioaren gehiengo absolutu aukeraren bi-tartez.

2. Zentsura mozioa, gutxienez Diputatuen hamargarrenak propo-satua, eta barnetu beharko du Gobernuko lehendakaritzarakohautagarri bat.

3. Zentsura mozioa ez da botatu beharko bere aurkezpenaegin eta bost egun igaro arte. Epe honen barruko bi egunetanhautakizun proposamenduak aurkez daitezke.

4. Zentsura proposamendua Biltzarrak onartzen ez baldinbadu haren seinatzaileek ezin dute aurkeztu besterik epe ber-dinetako bilkuretan.

114. artikulua

1. Biltzarrak Gobernuari konfidantza ukatzen badio, honekbere dimisioa Erregeari aurkeztuko dio, berehalaxe Gobernu-ko Lehendakaria izendatuz, 99. artikuluan erabakitzen denarabera.

2. Biltzarrak beste zentsura proposamen bat onartzen baldinbadu, Gobernuak bere dimisioa Erregeari aurkeztuko dio etahau barnetzen den hautagarria Ganbararen konfidantza jasoabezala izango du 99. artikuluan aurrez ikusten diren ondorio-etarako Erregeak Gobernu Lehendakari aurkeztuko du.

115. artikulua

1. Gobernu Lehendakariak, Ministro Kontseiluaren aurrezikusitako deliberapenaz, eta bere ardurakizun bakarrez, pro-posa dezake Biltzar, Senatu edo Gorte Orokorren deusezta-tzea, hura Erregeak dekretatua izanik. Dekretu deusezteakhauteskundeen data finkatuko du.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

26 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 26

Page 28: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

2. La propuesta de disolución no podrá presentarse cuandoesté en trámite una moción de censura.

3. No procederá nueva disolución antes de que transcurra unaño desde la anterior, salvo lo dispuesto en el artículo 99,apartado 5.

Artículo 116

1. Una ley orgánica regulará los estados de alarma, de excepcióny de sitio, y las competencias y limitaciones correspondientes.

2. El estado de alarma será declarado por el Gobierno me-diante decreto acordado en Consejo de Ministros por un plazomáximo de quince días, dando cuenta al Congreso de los Di-putados, reunido inmediatamente al efecto y sin cuya autori-zación no podrá ser prorroga do dicho plazo. El decreto de-terminará el ámbito territorial a que se extienden los efectosde la declaración.

3. El estado de excepción será declarado por el Gobierno me-diante decreto acordado en Consejo de Ministros, previa auto-rización d el Congreso de los Diputados. La autorización yproclamación del estado de excepción deberá determinar ex-presamente los efectos del mismo, el ámbito territorial a que seextiende y su duración, que no podrá exceder de treinta días,prorrogables por otro plazo igual, con los mismos requisitos.

4. El estado de sitio será declarado por la mayoría absoluta delCongreso de los Diputados, a propuesta exclusiva del Gobier-no. El Congreso determinará su ámbito territorial, duración ycondiciones.

5. No podrá procederse a la disolución del Congreso mientrasestén declarados algunos de los estados comprendidos en elpresente artículo, quedando automáticamente convocadas lasCámaras si no estuvieren en período de sesiones. Su funcio-namiento, así como el de los demás poderes constitucionalesdel Estado, no podrán interrumpirse durante la vigencia deestos estados.

Disuelto el Congreso o expirado su mandato, si se produ-jere alguna de las situaciones quedan lugar a cualquiera de di-chos estados, las competencias del Congreso serán asumidaspor su Diputación Permanente.

6. La declaración de los estados de alarma, de excepción y desitio no modificarán el principio de responsabilidad del Go-bierno y de sus agentes reconocidos en la Constitución y enlas leyes.

TITULO VI DEL PODER JUDICIALArtículo 117

1. La justicia emana del pueblo y se administra en nombre delRey por Jueces y Magistrados integrantes del poder judicial,independientes, inamovibles, responsables y sometidos única-mente al imperio de la ley.

2. Los Jueces y Magistrados no podrán ser separados suspendi-dos, trasladados ni jubilados, sino por alguna de las causas y conlas garantías previstas en la ley.

2. Deusezte proposamena ezingo da aurkeztu zentsura propo-samendua tramitean ari denean.

3. Ez da deusezte berririk izango azkenengotik urte batigaro arte, 99. artikuluko 5. apartatuan erabakitzen dena ezbaldin bada.

116. artikulua

1. Lege organiko batek arautuko ditu alarma, salbuespen eta si-tiapen egoerak eta baita dagozkien konpetentzia eta mugaketak.

2. Alarma egoera Gobernuak aldarrikatuko du Ministro Kon-tseiluan erabakitako Dekretuaren bidez gehien jota hamabosteguneko epea izanik. Diputatuen biltzarrari kontua emanez,hura honetarako berehalaxe bildurik eta beronen baimen gabeepe hura ezingo da luzatu. Dekretuak finkatuko du lurraldebarrutia eta noraino heltzen diren aldarrikatzen denaren on-dorioak.

3. Salbuespen egoera Gobernuak aldarrikatuko du MinistroKontseiluan erabakitako dekretuaren bidez, Diputatuen Bil-tzarraren aurrez ikusitako baimenaz. Salbuespen egoera bai-mentze eta aldarrikatzeak espreski bere mugak finkatu beharditu, noraino heldu ahal denaren lurralde ingurunea eta hareniraupena, hau hogei eta hamar egunetik gora luzatu ezinik,baldintza berdinez, epe berdinera luzatu ahal izanik.

4. Sitiapen egoera Diputatuen Biltzarreko gehiengo absolu-tuak aldarrikatuko du, Gobernuaren proposamen esklusiboz.Biltzarrak finkatuko ditu haren lurralde ingurunea, iraupeneta baldintzak.

5. Biltzarra ezin egingo da deuseztatu artikulu honetan bar-netzen diren egoerak aldarrikaturik dauden bitartean, auto-matikoki Ganbarak bileraziak izanik bilkura garaian ez baldinbadira. Hauen funtzionamendua, Estatuko beste botere Kons-tituzionalak bezala ezingo dira eten egoera hauek dirauten bi-tartean.

Biltzarra deuseztatuz edo haren agintza amaituz aipatuta-ko edozein egoera gertatzen baldin bada, biltzarreko konpe-tentziak Diputazio Iraunkorrak bereganatuko ditu.

6. Alarma, salbuespen eta sitiapen egoera aldarrikatzeak ezdu Gobernuaren erantzukizun oinarria aldatuko, ez eta harenfuntzionariena ere Konstituzio eta legeetan aitorturik.

VI. TITULUAAUZI BOTEREAZ117. artikulua

1. Justizia herriari dario eta Erregearen izenean auzi boterekoEpailari eta Magistratuek administratzen dute, haiek indepen-diente, mugiezinak, arduradun eta bakarrik legearen aginperamenderatuak.

2. Epailari eta Magistratuak ezin dira banatu, eragotzi, tokiz al-datu ez eta erretiratu arrazoi betengatik ez baldin bada eta le-gean aurrez ikusitako garantiez.

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

27BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 27

Page 29: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

3. El ejercicio de la potestad jurisdiccional en todo tipo de pro-cesos, juzgando y haciendo ejecutar lo juzgado, corresponde ex-clusivamente a los Juzgados y Tribunales determinados por lasleyes, según las normas de competencia y procedimiento que lasmismas establezcan.

4. Los Juzgados y Tribunales no ejercerán más funcionesque las señaladas en el apartado anterior y las que expresa-mente les sean atribuidas por ley en garantía de cualquierderecho.

5. El principio de unidad jurisdiccional es la base de la orga-nización y funcionamiento de los Tribunales. La ley regularáel ejercicio de la jurisdicción militar en el ámbito estricta-mente castrense y en los supuestos de estado de sitio, deacuerdo con los principios de la Constitución.

6. Se prohiben los Tribunales de excepción.

Artículo 118

Es obligado cumplir las sentencias y demás resoluciones fir-mes de los Jueces y Tribunales, así como prestar la colabora-ción requerida por éstos en el curso del proceso y en la ejecu-ción de lo resuelto.

Artículo 119

La justicia será gratuita cuando así lo disponga la ley y, entodo caso, respecto de quienes acrediten insuficiencia de re-cursos para litigar.

Artículo 120

1. Las actuaciones judiciales serán públicas, con la excepcionesque prevean las leyes de procedimiento.

2. El procedimiento será predominantemente oral, sobre todoen materia criminal.

3. Las sentencias serán siempre motivadas y se pronunciaránen audiencia pública.

Artículo 121

Los daños causados por error judicial, así como los que seanconsecuencia del funcionamiento anormal de la Administra-ción de Justicia, darán derecho a una indemnización a cargodel Estado, conforme a la ley.

Artículo 122

1. La ley orgánica del poder judicial determinará la constitu-ción, funcionamiento y gobierno de los Juzgados y Tribuna-les, así como el estatuto jurídico de los Jueces y Magistradosde carrera, que formarán un Cuerpo único, y del personal alservicio de la Administración de Justicia.

2. El Consejo General del Poder Judicial es el órgano de go-bierno del mismo. La ley orgánica establecerá su estatuto y elrégimen de incompatibilidades de sus miembros y sus funcio-nes, en particular en materia de nombramientos, ascensos, ins-pección y régimen disciplinario.

3. El Consejo General del Poder Judicial estará integradopor el Presidente del Tribunal Supremo, que lo presidirá, ypor veinte miembros nombrados por el Rey por un período

3. Era guztietako auzietan jurisdikzio ahalmenaren jardunke-ta, epaituz eta epaitutakoa betez, legeek finkatutako Epaitegieta Auzitegiei dagozkie zehazki, konpetentzia arauek eta be-rauek ezartzen duten prozeduraz.

4. Epaitegi eta Auzitegiek goiko apartatuak markatutako fun-tzioetatik at ez dute jardungo eta bai legeak espreski emanda-koak edozein eskubideren garantiaz.

5. Batasun jurisdikzionalaren funtsa Auzitegien eratze etafuntzionamenduen oinarria da. Legeak arautuko du jurisdik-zio militarraren jardutea zehazki militar esparruan eta sitiapenegoera balizkoetan Konstituzioko printzipioen arabera.

6. Salbuespen Auzitegiak galerazten dira.

118. artikulua

Beharrezkoa da betetzea Epailari eta Auzitegien epaitzak etabeste erabaki tinkoak eta baita hauek eskaturiko laguntza es-kaintzea epaibide garaian eta erabakitakoa betetzean.

119. artikulua

Justizia dohainik izango da legeak honela erabakitzen dueneaneta edozein eratan, auzitan aritzeko baliakizun nahikorik ez du-tela erakusten dutenentzat.

120. artikulua

1. Auzi ekintzak jendaurrekoak izango dira, prozedura legeekaurrikusten duten salbuespenez.

2. Prozedura nagusiki ahozkoa izango da, batez ere kriminalarazoetan.

3. Epaiak arrazoituak izango dira eta jendaurrean aldarrika-tuak.

121. artikulua

Epailari errakuntzagatik egindako kalteek, eta era berean Jus-tiziako administralgoaren funtzionamendu normalaren ondo-rio bezala direnek kalteordea eskubide bat emango dute Esta-tuaren kontura, legearen adostasunez.

122. artikulua

1. Auzi botereko lege organikoak finkatuko du Epaitegi etaAuzitegien izaera, funtzionamendu gobernamendua, baitakarreradun Epailari eta Magistratuen estatutu juridikoa Taldebakar bat eginik eta Justizia administralgoaren zerbitzukopertsonalarena.

2. Botere Judizialaren kontseilu orokorra bere gobernamenduorganoa da. Lege organikoak bere estatutua ezarriko du etabere kideen elkarezintasun eta funtzioen erregimena, batez ereizendatze, igote, inspekzio eta erregimen diziplinario arazoe-tan.

3. Auzi botereko Kontseilu Orokorra Auzitegi Gorenaren le-hendakariak osotua izango da, berak lehendakatuko du, etagainera Erregeak bost urtetarako izendatutako hogei kideez.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

28 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 28

Page 30: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

de cinco años. De éstos, doce entre Jueces y Magistrados detodas las categorías judiciales, en los términos que establez-ca la ley orgánica; cuatro a propuesta del Congreso de losDiputados, y cuatro a propuesta del Senado, elegidos enambos casos por mayoría de tres quintos de sus miembros,entre abogados y otros juristas, todos ellos de reconocidacompetencia y con más de quince años de ejercicio en suprofesión.

Artículo 123

1. El Tribunal Supremo, con jurisdicción en toda España, es elórgano jurisdiccional superior en todos los órdenes, salvo lodispuesto en materia de garantías constitucionales.

2. El Presidente del Tribunal Supremo será nombrado por elRey, a propuesta del Consejo General del Poder Judicial, en laforma que determine la ley.

Artículo 124

1. El Ministerio Fiscal, sin perjuicio de las funciones enco-mendadas a otros órganos, tiene por misión promover la ac-ción de la justicia en defensa de la legalidad, de los derechosde los ciudadanos y del interés público tutelado por la ley, deoficio o a petición de los interesados, así como velar por la in-dependencia de los Tribunales y procurar ante éstos la satis-facción del interés social.

2. El Ministerio Fiscal ejerce sus funciones por medio de ór-ganos propios conforme a los principios de unidad de actua-ción y dependencia jerárquica y con sujeción, en todo caso, alos de legalidad e imparcialidad.

3. La ley regulará el estatuto orgánico del Ministerio Fiscal.

4. El Fiscal General del Estado será nombrado por el Rey, apropuesta del Gobierno, oído el Consejo General del PoderJudicial.

Artículo 125

Los ciudadanos podrán ejercer la acción popular y participaren la Administración de Justicia mediante la institución delJurado, en la forma y con respecto a aquellos procesos pena-les que la ley determine, así como en los Tribunales consue-tudinarios y tradicionales.

Artículo 126

La policía judicial depende de los Jueces, de los Tribunales ydel Ministerio Fiscal en sus funciones de averiguación del de-lito y descubrimiento y aseguramiento del delincuente, en lostérminos que la ley establezca.

Artículo 127

1. Los Jueces y Magistrados así como los Fiscales, mientrasse hallen en activo, no podrán desempeñar otros cargos públi-cos, ni pertenecer a partidos políticos o sindicatos. La ley es-tablecerá el sistema y modalidades de asociación profesionalde los Jueces, Magistrados y Fiscales.

2. La ley establecerá el régimen de incompatibilidades de losmiembros del poder judicial, que deberá asegurar la total in-dependencia de los mismos.

Hauetatik, lege organikoak ezartzen duen eran, hamabi, mailajudizial guztietako Epailari eta Magistratu; lau, DiputatuenBiltzarraren proposamenez; eta lau, Senatuarenean, kasu bio-tan abokatu eta beste jurista kideen bost zatitako gehiengoakhautatuak, denok aitorturiko konpetentziakoak eta beren pro-fesioetan hamabost urte baino gehiagotan arituak.

123. artikulua

1. Auzitegi Gorenak, Espainia osoko jurisdikzioaz, maila guz-tietako gorengo organo jurisdikzionala da, garantia konstitu-zional gaietako erabakietan izan ezik.

2. Auzitegi Gorengo Lehendakaria Erregeak izendatua izangoda Auzi Botereko Kontseilu Orokorraren proposamenez legeakfinkatzen duen arabera.

124. artikulua

1. Ministeritza Fiskalak, beste organoei agindutako funtzioeta-tik salbu, misio bezala legalitatearen defentsarako justiziareneraginpena bultzatzea du, baita hiritargoaren eskubideak zain-tzea eta legeak berez edo interesatuen eskabidez babestutakointeres publikoa begiratzea, eta baita Auzitegien independen-tziaz beilatzea eta hauen aurrean gizarte interesaren asetasunaeskuratzea.

2. Ministeritza Fiskalak jarduten ditu bere funtzioak dagoz-kion organoen bitartez batasun ekintza eta dependentzia je-rarkikoaren printzipioen arabera, eta edozein kasutan legali-tate eta inpartzialtasunari lotuz.

3. Legeak arautuko du Ministeritza Fiskaleko estatutu orga-nikoa.

4. Estatuko Fiskal Orokorra Erregeak izendatua izango da,Gobernuaren proposamenez, Auzi Botereko Kontseilu Oro-korra entzun ondoren.

125. artikulua

Hiritargoak herri ekintzan jardun ahal du eta Epaimahaikoerakundearen bitartez Justizia Administralgoan parte hartu,lege erara eta berak finkatzen dituen prozesu penaletan, etabaita ohiturazko eta tradizional auzitegian ere.

126. artikulua

Polizia judiziala Epailari, Auzitegi eta Ministeritza Fiskala-ren menpe dago legeak finkatzen duen arabera, delitu ikertzefuntzioetan eta delitugilearen aurkitze eta asegurantzetan.

127. artikulua

1. Epailari eta Magistratu, baita Fiskalek, lanean ari direnean,ezin dute beste kargu publikorik ukan, ez eta alderdi politikoedo sindikatuetan parterik hartu ere. Legeak ezarriko dituEpailari, Magistratu eta Fiskalen sistema eta elkarte profesio-nalen moetak.

2. Legeak ezarriko du auzi botere kideen elkartezineko erre-gimena, eta haien independentzia osoa aseguratu beharko du.

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

29BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 29

Page 31: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

TITULO VII ECONOMIA Y HACIENDA

Artículo 128

1. Toda la riqueza del país en sus distintas formas y sea cualfuere su titularidad está subordinada al interés general.

2. Se reconoce la iniciativa pública en la actividad económica.Mediante ley se podrá reservar al sector público recursos oservicios esenciales, especialmente en caso de monopolio yasimismo acordar la intervención de empresas cuando así loexigiere el interés general.

Artículo 129

1. La ley establecerá las formas de participación de los intere-sados en la Seguridad Social y en la actividad de los organis-mos públicos cuya función afecte directamente a la calidad dela vida o al bienestar general.

2. Los poderes públicos promoverán eficazmente las diversasformas de participación en la empresa y fomentarán, median-te una legislación adecuada, las sociedades cooperativas.También establecerán los medios que faciliten el acceso de lostrabajadores a la propiedad de los medios de producción.

Artículo 130

1. Los poderes públicos atenderán a la modernización y desa-rrollo de todos los sectores económicos y, en particular, de laagricultura, de la ganadería, de la pesca y de la artesanía, a finde equiparar el nivel de vida de todos los españoles.

2. Con el mismo fin, se dispensará un tratamiento especial alas zonas de montaña.

Artículo 131

1. El Estado, mediante ley, podrá planificar la actividad econó-mica general para atender a las necesidades colectivas, equilibrary armonizar el desarrollo regional y sectorial y estimular el cre-cimiento de la renta y de la riqueza y su más justa distribución.

2. El Gobierno elaborará los proyectos de planificación, deacuerdo con las previsiones que le sean suministradas por lasComunidades Autónomas y el asesoramiento y colaboración delos sindicatos y otras organizaciones profesionales, empresaria-les y económicas. A tal fin se constituirá un Consejo, cuya com-posición y funciones se desarrollarán por ley.

Artículo 132

1. La ley regulará el régimen jurídico de los bienes de dominiopúblico y de los comunales, inspirándose en los principios deinalienabilidad, imprescriptibilidad e inembargabilidad, asícomo su desafectación.

2. Son bienes de dominio público estatal los que determine laley y, en todo caso, la zona marítimo-terrestre, las playas, elmar territorial y los recursos naturales de la zona económica yla plataforma continental.

3. Por ley se regularán el Patrimonio del Estado y de Patrimo-nio Nacional, su administración, defensa y conservación.

VII. TITULUAEKONOMIA ETA HAZIENDA

128. artikulua

1. Herri guztiko aberastasuna, honen era guztiak eta beronen ja-betza edozein moetatakoa izanik interes orokorraren menpe dago.

2. Ekonomia ekintzan herri iniziatiba aitortzen da. Lege bitar-tez erreserba dakizkioke sektore publikoari baliazpen edobehar-beharrezko zerbitzuak, batez ere monopolio kasuetaneta era berean, interes orokorrak exigitzen duenean, entrepre-setan eskusartzea erabakiz.

129. artikulua

1. Legeak ezarriko ditu Giza Asegurantzan eta organismo pu-blikoen ekintzan interesaturik daudenen parte hartze erak,hauen eginbeharrak bizitza kalitate edo ongitasun orokorrarizuzenki ikusten baitio.

2. Botere publikoek bultzatuko dituzte egiazki entrepresan par-tehartze era ezberdinak eta bizkortuko, lejislapen egoki batenbidez, kooperatiba elkarteak. Baita jarriko dituzte bideak lan-gileek haien bitartez ekoizpen medioetako propietatean sarbi-derik izan dezaten.

130. artikulua

1. Botere publikoek sektore ekonomiko guztien aurrerameneta modernizapenean lagunduko dute eta, batez ere, nekaza-ritza, abeltzantza, arrantza eta eskulangintza espainol guztienbizitza maila berdina izan dadin.

2. Helburu berdinez, mendi aldeei tratamendu berezi bat es-kainiko zaie.

131. artikulua

1. Estatuak, lege bidez, planifika dezake ekonomik ekintza oro-korra beharrizan kolektiboei erantzuteko, herrialde eta sektore-etako aurreramendua oreka eta armonizatzeko, errenta eta abe-rastasun hazkuntza eta hauen banaketa zuzenagoa piztu.

2. Gobernuak planifikapen proiektuak elaboratuko ditu Erki-dego autonomoek emandako aurrikuspenen arabera eta sindi-katuen kontseilaritza eta laguntzaz, eta baita erakunde profe-sional, entrepresarial eta ekonomikoaz ere: hartarako, kon-tseilu bat sortuko da, honen osotze eta funtzioak legez aurreraeramanik.

132. artikulua

1. Legeak arautuko du herri ondasunen erregimen juridikoaeta baita komunalena ere, bestelaketa, ezinbestekotasun etaezinbetetasun printzipioetan oinarriturik, baita haien gaitzes-tasunean ere.

2. Domeinu publiko estataleko ondasunak legeak finkatzen di-tuenak dira eta, edozein kasutan, itsaslehor aldea, hondartzak,itsas ingurunea eta ekonomik aldeko berezko baliapenak etaplataforma kontinentarra.

3. Legez arautuko dira Estatu Ondarea eta Ondare Nazionala,honen administralgo, defentsa eta jagotea.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

30 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 30

Page 32: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

Artículo 133

1. La potestad originaria para establecer los tributos correspon-de exclusivamente al Estado, mediante ley.

2. Las Comunidades Autónomas y las Corporaciones localespodrán establecer y exigir tributos, de acuerdo con la Consti-tución y las leyes.

3. Todo beneficio fiscal que afecte a los tributos del Estadodeberá establecerse en virtud de ley.

4. Las administraciones públicas sólo podrán contraer obliga-ciones financieras y realizar gastos de acuerdo con las leyes.

Artículo 134

1. Corresponde al Gobierno la elaboración de los Presupues-tos Generales del Estado y a las Cortes Generales, su examen,enmienda y aprobación.

2. Los Presupuestos Generales del Estado tendrán carácteranual, incluirán la totalidad de los gastos e ingresos del sectorpúblico estatal y en ellos se consignará el importe de los be-neficios fiscales que afecten a los tributos del Estado.

3. El Gobierno deberá presentar ante el Congreso de los Di-putados los Presupuestos Generales del Estado al menos tresmeses antes de la expiración de los del año anterior.

4. Si la Ley de Presupuestos no se aprobara antes del primerdía del ejercicio económico correspondiente, se consideraránautomáticamente prorrogados los Presupuestos del ejercicioanterior hasta la aprobación de los nuevos.

5. Aprobados los Presupuestos Generales del Estado, el Go-bierno podrá presentar proyectos de ley que impliquen au-mento del gasto público o disminución de los ingresos co-rrespondientes al mismo ejercicio presupuestario.

6. Toda proposición o enmienda que suponga aumento de loscréditos o disminución de los ingresos presupuestarios reque-rirá la conformidad del Gobierno para su tramitación.

7. La Ley de Presupuestos no puede crear tributos. Podrá mo-dificarlos cuando una ley tributaria sustantiva así lo prevea.

Artículo 135

1. El Gobierno habrá de estar autorizado por ley para emitirDeuda Pública o contraer crédito.

2. Los créditos para satisfacer el pago de intereses y capital dela Deuda Pública del Estado se entenderán siempre incluidosen el estado de gastos de los presupuestos y no podrán ser ob-jeto de enmienda o modificación, mientras se ajusten a lascondiciones de la ley de emisión.

Artículo 136

1. El Tribunal de Cuentas es el supremo órgano fiscalizadorde las cuentas y de la gestión económica del Estado, asícomo del sector público. Dependerá directamente de lasCortes Generales y ejercerá sus funciones por delegación deellas en el examen y comprobación de la Cuenta General delEstado.

133. artikulua

1. Zergak ezartzeko jatorrizko ahalmena, lege bitartez, esklu-siboki, Estatuari dagokio.

2. Erkidego Autonomo eta tokiko Korporazioek ezar eta exigiditzakete zergak, Konstituzio eta legeen arabera.

3. Edozein etekin fiskal, Estatuko zergei badagokie, legearenarabera ezarri beharko da.

4. Administralgo publikoek bakarrik betebehar finantziarrakkizkur ditzakete eta gastuak sor, legeen arabera.

134. artikulua

1. Gobernuari dagokio Estatuko Aitzinkontu Orokorren ela-borapena eta Gorte Orokorrei beraien azterketa, zuzenketa etaonarpena.

2. Estatuko Aitzinkontu Orokorrak urtero aldatuko dira, sailpubliko estataleko gastu eta sarrera guztien osotasuna barnera-tzen dute eta beraietan konsignatuko da Estatuko zergei da-gozkien mozkin fiskalen prezioa.

3. Gobernuak Diputatuen Biltzarraren aurrean Estatuko Ai-tzinkontu Orokorrak aurkeztu beharko ditu, gutxienez hiru hi-labete lehenago, urtea bukatu baino lehen.

4. Aitzinkontuen legea dagokion ekonomik jardunaldiarenlehen eguna baino lehen onartzen ez baldin bada, automati-koki lehenagoko jardunaldiko Aitzinkontuak berrien onartzeairitsi arte luzatuak izango dira.

5. Estatuko Aitzinkontu Orokorrak onartuz gero, Gobernuaklege proiektuak aurkez ditzake gastu publikoen gehitzea edogutxitzea barneturik jardunaldi aitzinkontuetako sarrerei da-gozkienez.

6. Edozein proposamen edo zuzenketa kredituetan gehitzeedo gutxitzea barnetzen duenak Gobernuaren baimena behardu tramitapena lortzeko.

7. Aitzinkontuen legeak ezin du zergarik sortu. Alda dezakeoinarrizko zerga lege batek honela aurrikusten duenean.

135. artikulua

1. Gobernuak legez baimendua izan behar du Zor Publikoaigortzeko edo Kreditua kizkurtzeko.

2. Interesen ordainketa egiteko kredituak eta Estatuko Zor Pu-blikoaren kapitala beti ulertuko dira aitzinkontuen gastuen ego-eran sarturik eta zuzenketa edo aldatzerik ez dute izango emi-sio legearen baldintzetara egokitzen diren bitartean.

136. artikulua

1. Kontu Auzitegia da kontuen fizkalizatzaile goren organoaeta Estatuko gestio ekonomikoarena eta baita publiko sailare-na ere. Zuzenki Gorte Orokorren menpe izango da eta berefuntzioak haien ordezkaritzez jardungo ditu Estatuko Kontu Oro-korreko aztertze eta frogaketan.

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

31BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 31

Page 33: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

2. Las cuentas del Estado y del sector público estatal se ren-dirán al Tribunal de Cuentas y serán censuradas por éste.

El Tribunal de Cuentas, sin perjuicio de su propia juris-dicción, remitirá a las Cortes Generales un informe anual enel que, cuando proceda, comunicará las infracciones o res-ponsabilidades en que, a su juicio, se hubiere incurrido.

3. Los miembros del Tribunal de Cuentas gozarán de lamisma independencia e inamovilidad y estarán sometidos alas mismas incompatibilidades de los Jueces.

4. Una ley orgánica regulará la composición, organización yfunciones del Tribunal de Cuentas.

TITULO VIII DE LA ORGANIZACIONTERRITORIAL DEL ESTADO

CAPITULO PRIMERO PRINCIPIOS GENERALES

Artículo 137

El Estado se organiza territorialmente en municipios, en provin-cias y en las Comunidades Autónomas que se constituyan.Todas estas entidades gozan de autonomía para la gestión de susrespectivos intereses.

Artículo 138

1. El Estado garantiza la realización efectiva del principio desolidaridad consagrado en el artículo 2 de la Constitución, ve-lando por el establecimiento de un equilibrio económico, ade-cuado y justo entre las diversas partes del territorio español, yatendiendo en particular a las circunstancias del hecho insular.

2. Las diferencias entre los Estatutos de las distintas Comuni-dades Autónomas no podrán implicar, en ningún caso, privi-legios económicos o sociales.

Artículo 139

1. Todos los españoles tienen los mismos derechos y obliga-ciones en cualquier parte de territorio del Estado.

2. Ninguna autoridad podrá adoptar medidas que directa o indi-rectamente obstaculicen la libertad de circulación y estableci-miento de las personas y la libre circulación de bienes en todoel territorio español.

CAPITULO SEGUNDO DE LA ADMINISTRACION LOCAL

Artículo 140

La Constitución garantiza la autonomía de los municipios.Estos gozarán de personalidad jurídica plena. Su gobierno yadministración corresponde a sus respectivos Ayuntamientos,

2. Estatu kontuak eta sail publiko estatalarenak kontu Auzite-giari errendituko zaizkio eta honek zentsuratuko ditu.

Kontu Auzitegiak, bere eremuaren kaltetan gabe, GorteOrokorretara urtero txosten bat bidaliko du eta bertan, dago-kionean, haren iritziz hutsak edo ardurakizunak egiten direne-an komunikatuko ditu.

3. Kontu Auzitegi kideek independentzia eta mugiezintasunaizango dute eta Epailarien antzera elkarrezintasunaren menpeegongo dira.

4. Lege organiko batek arautuko ditu Kontu Auzitegiko kon-posamen, eratze eta funtzioak.

VIII. TITULUAESTATU LURRALDE ERATZEAZ

LEHEN KAPITULUAOINARRI OROKORRAK

137. artikulua

Estatua lurraldez udal, probintzia eta sortuko diren ErkidegoAutonomoez eratzen da. Entitate guztiok berei dagozkien in-teresen gestiorako autonomia izango dute.

138. artikulua

1. Estatuak garantizatzen du solidaritate oinarriaren egiazkobetetzea Konstituzioko 2. artikuluan kontsakratua, lurralde es-painoleko parte ezberdinetan, oreka ekonomiko, egoki eta jus-tuaren jarrera babestuz, eta bereziki intsular egoera kontutanedukirik.

2. Erkidego Autonomo ezberdinetako Estatutuen desberdinta-sunek inoiz ez dute esan nahiko pribiliegio ekonomiko edosozialik.

139. artikulua

1. Espainol guztiek eskubide eta betebehar berdinak dituzteEstatuko edozein lurraldetan.

2. Inolako agintarik ez dezake har zuzenki edo zeharka zirkulapenaskatasunak oztopatzen dituen neurririk ez eta Espainiako lu-rralde osoan pertsonen ezarrera eta ondasunen eta zirkulapenaskatasunik ere.

BIGARREN KAPITULUATOKIKO ADMINISTRALGOAZ

140. artikulua

Konstituzioak udalen autonomia garantizatzen du. Udalek le-gezko nortasun osoa dute. Udalen gobernua eta administral-goa, alkate eta kontzejalez hornituriko udalbatzarrei dagoz-

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

32 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 32

Page 34: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

integrados por los Alcaldes y los Concejales. Los Concejalesserán elegidos por los vecinos del municipio mediante sufra-gio universal, igual, libre, directo y secreto, en la forma esta-blecida por la ley. Los Alcaldes serán elegidos por los Conce-jales o por los vecinos. La Ley regulará las condiciones en lasque proceda el régimen del concejo abierto.

Artículo 141

1. La provincia es una entidad local con personalidad jurídicapropia, determinada por la agrupación de municipios y divisiónterritorial para el cumplimiento de las actividades del Estado.Cualquier alteración de los límites provinciales habrá de seraprobada por las Cortes Generales mediante ley orgánica.

2. El gobierno y la administración autónoma de las provinciasestarán encomendados a Diputaciones u otras Corporacionesde carácter representativo.

3. Se podrán crear agrupaciones de municipios diferentes dela provincia.

4. En los archipiélagos, las islas tendrán además administración propia en forma de Cabildos o Consejos.

Artículo 142

Las Haciendas locales deberán disponer de los medios sufi-cientes para el desempeño de las funciones que la ley atribu-ye a las Corporaciones respectivas y se nutrirán fundamental-mente de tributos propios y de participación en los del Estadoy de las Comunidades Autónomas.

CAPITULO TERCERO DE LAS COMUNIDADES AUTONOMAS

Artículo 143

1. En el ejercicio del derecho a la autonomía reconocido en elartículo 2 de la Constitución, las provincias limítrofes con ca-racterísticas históricas, culturales y económicas comunes, losterritorios insulares y las provincias con entidad regional his-tórica podrán acceder a su autogobierno y constituirse en Co-munidades Autónomas con arreglo a lo previsto en este Títuloy en los respectivos Estatutos.

2. La iniciativa del proceso autonómico corresponde a todas lasDiputaciones interesadas o al órgano interinsular correspon-diente y a las dos terceras partes de los municipios cuya pobla-ción represente, al menos, la mayoría del censo electoral decada provincia o isla. Estos requisitos deberán ser cumplidos enel plazo de seis meses desde el primer acuerdo adoptado al res-pecto por alguna de las Corporaciones locales interesadas.

3. La iniciativa, en caso de no prosperar, solamente podrá rei-terarse pasados cinco años.

Artículo 144

Las Cortes Generales, mediante ley orgánica, podrán, por mo-tivos de interés nacional:

a) Autorizar la constitución de una comunidad autónomacuando su ámbito territorial no supere el de una provinciay no reúna las condiciones del apartado 1 del artículo 143.

kie. Kontzejalak auzokideek aukeratuak izango dira, legeakesaten duen erara eta bozketa orokor, berdin, aske, zuzen etaisil baten bidez. Alkateak kontzejalek edo auzokideek aukera-tuak izango dira. Batzarre irekiaren beharrak legeak arautukoditu.

141. artikulua

1. Probintzia, legezko nortasun osoa duen toki erakunde batda, Estatuaren betekizuna betetzeko eta udalek eta lurraldeantolaketek mugatua. Probintziaren edozein muga aldaketaGorte Orokorretan eta Lege Organiko baten bidez egin beharda.

2. Probintzietako gobernua eta administralgo autonomoa Di-putazio edo bestelako ordezkotasundun erakundeei dagokie.

3. Zilegi da probintzi arteko udal elkarteak sortzea.

4. Artxipelagoetan irla bakoitzak gainera bere administralgoaizango du Kabildu edo Kontseilu eran.

142. artikulua

Tokiko Haziendek bertako erakundeei dagozkien betekizuneiaurrea emateko beharrezkoa den dirua izan beharko dute, etadiru iturri ziurrenak, berek ezarritako zergek, eta ErkidegoAutonomo eta Estatukoetatik datozkienek osatuko dituzte.

HIRUGARREN KAPITULUAERKIDEGO AUTONOMOEZ

143. artikulua

1. Konstituzioaren 2. artikuluak onartzen duen autonomia es-kubidea erabiltzeko, mugakide izanik eta historia, kultur etaekonomi ezaugarri berdintsuak dituzten probintziak, irla lu-rraldeak eta historikoki herrialde nortasun bat izan dutenekbere autogobernua lor dezakete eta titulu honetan eta presta-tzen dituzten Estatutuak beteaz Erkidego Autonomo bat sordezakete.

2. Autonomi bidea Diputazioei edo irla arteko Erakundearidagokie, eta Probintzia edo irla bakoitzaren hauteskunde ze-rrendaren gehiengoa osatzen duten Udalen hirutik biri. Bete-behar hauek, tokiko erakundeak alor honetan lehen erabakiahartuz gero, hurrengo sei hilabeteetan bete beharko dira.

3. Iniziatiba hau, aurrera ateratzen ez bada, bost urte igaro on-doren bakarrik berregin daiteke.

144. artikulua

Gorte Orokorrek, lege organikoaren bidez, eta nazioaren one-rako erabaki dezakete:

a) Erkidego Autonomoak onartzea, nahiz eta beraienmugak probintzia baten barnean gelditu eta 143. arti-kuluaren lehen sailean eskatzen dena bete ez.

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

33BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 33

Page 35: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

b) Autorizar o acordar, en su caso, un Estatuto de auto-nomía para territorios que no estén integrados en la or-ganización provincial.

c) Sustituir la iniciativa de las Corporaciones locales aque se refiere el apartado 2 del artículo 143.

Artículo 145

1. En ningún caso se admitirá la federación de ComunidadesAutónomas.

2. Los Estatutos podrán prever los supuestos, requisitos ytérminos en que las Comunidades Autónomas podrán cele-brar convenios entre sí para la gestión y prestación de servi-cios propios de las mismas, así como el carácter y efectos dela correspondiente comunicación a las Cortes Generales. Enlos demás supuestos, los acuerdos de cooperación entre lasComunidades Autónomas necesitarán la autorización de lasCortes Generales.

Artículo 146.

El proyecto de Estatuto será elaborado por una asamblea com-puesta por los miembros de la Diputación u órgano interinsu-lar de las provincias afectadas y por los Diputados y Senado-res elegidos en ellas y será elevado a las Cortes Generales parasu tramitación como ley.

Artículo 147

1. Dentro de los términos de la presente Constitución, los Es-tatutos serán la norma institucional básica de cada ComunidadAutónoma y el Estado los reconocerá y amparará como parteintegrante de su ordenamiento jurídico.

2. Los Estatutos de autonomía deberán contener:

a) La denominación de la Comunidad que mejor corres-ponda a su identidad histórica.

b) La delimitación de su territorio.

c) La denominación, organización y sede de las institu-ciones autónomas propias.

d) Las competencias asumidas dentro del marco estable-cido en la Constitución y las bases para el traspaso delos servicios correspondientes a las mismas.

3. La reforma de los Estatutos se ajustará al procedimiento es-tablecido en los mismos y requerirá, en todo caso, la aproba-ción por las Cortes Generales, mediante ley orgánica.

Artículo 148

1. Las Comunidades Autónomas podrán asumir competenciasen la siguientes materias:

1.ª Organización de sus instituciones de autogobierno.

2.ª Las alteraciones de los términos municipales com-prendidos en su territorio y, en general, las funcionesque correspondan a la Administración del Estadosobre las Corporaciones locales y cuya transferenciaautorice la legislación sobre Régimen Local.

b) Probintzia eraketa barnean sartu gabeko lurralde batiAutonomi Estatutua ematea edo erabakitzea.

c) 143. artikuluaren 2. sailak aipatzen duen tokiko era-kundearen iniziatiba, haren ordez betetzea.

145. artikulua

1. Inolaz ere ez da onartuko Erkidego Autonomoaren Federa-kuntza.

2. Estatutuetan aipa daitezke Erkidego Autonomoak dituztengestio eta eginkizunak betetzeko elkartea eta Gorte Orokorreikontu emateko aldian, beharrezko gertatzen diren baldintzabetebehar eta erak. Bestelakoetan, Erkidego Autonomoenlankidetzak Gorte Orokorren baietza behar du.

146. artikulua

Estatutu proiektua Diputazioetako edo irla arteko erakundee-tako ordezkariek eta Gorteetako Diputatu eta Senatoreek osa-turiko biltzarrak egina izango da, eta lege bezala onartua iza-teko Gorteetara bidalia.

147. artikulua

1. Konstituzio honen arabera, Erkidego Autonomo bakoitze-ko oinarrizko legeak izango dira Estatutuak, eta Estatuak berelege ordenamenduaren zati bat bezala onartu eta zainduko du.

2. Autonomi Estatutuak bete beharko ditu ondorengo baldin-tzak:

a) Historikoki ondoen dagokion Erkidegoaren izena.

b) Lurraldearen mugatzea.

c) Beren erakunde autonomoen izen, antolaketa etaegoitza.

d) Konstituzioaren arabera bereganaturiko eginkizunaketa betetzeko beharrezko diren zerbitzuen aldaketaegiteko oinarriak.

3. Estatutuak aldatzeko, bertan jarritako baldintzak bete be-harko dira eta nahitaezkoa gertatzen da Gorte Orokorrekonartzea lege organiko baten bidez.

148. artikulua

1. Erkidego Autonomoek har dezaketen konpeten-tziak alorhonetakoak dira:

1go. Autogobernurako Erakunde antolaketa.

2gn. Bere lurralde barneko Udalen barrutien aldaketa etaorokorki Estatuaren administralgoari tokiko korpo-razioetan dagozkionak, eta tokiko erregimen legeakonartzen duen aldaketa maila.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

34 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 34

Page 36: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

3.ª Ordenación del territorio, urbanismo y vivienda.

4.ª Las obras públicas de interés de la Comunidad Au-tónoma en su propio territorio.

5.ª Los ferrocarriles y carreteras cuyo itinerario sedesarrolle íntegramente en el territorio de la Co-munidad Autónoma y, en los mismos términos, eltransporte desarrollado por estos medios o porcable.

6.ª Los puertos de refugio, los puertos y aeropuertos de-portivos y, en general, los que no desarrollen activi-dades comerciales.

7.ª La agricultura y ganadería, de acuerdo con la orde-nación general de la economía.

8.ª Los montes y aprovechamientos forestales.

9.ª La gestión en materia de protección del medio am-biente.

10.ª Los proyectos, construcción y explotación de losaprovechamientos hidráulicos, canales y regadíosde interés de la Comunidad Autónoma; las aguasminerales y termales.

11.ª La pesca en aguas interiores, el marisqueo y la acui-cultura, la caza y la pesca fluvial.

12.ª Ferias interiores.

13.ª El fomento del desarrollo económico de la Comu-nidad Autónoma dentro de los objetivos marcadospor la política económica nacional.

14.ª La artesanía.

15.ª Museos, bibliotecas y conservatorios de música deinterés para la Comunidad Autónoma.

16.ª Patrimonio monumental de interés de la Comuni-dad Autónoma.

17.ª El fomento de la cultura, de la investigación y, en sucaso, de la enseñanza de la lengua de la ComunidadAutónoma.

18.ª Promoción y ordenación del turismo en su ámbitoterritorial.

19.ª Promoción del deporte y de la adecuada utilizacióndel ocio.

20.ª Asistencia Social.

21.ª Sanidad e higiene.

22.ª La vigilancia y protección de sus edificios e insta-laciones. La coordinación y demás facultades en re-lación con las policías locales en los términos queestablezca una ley orgánica.

2. Transcurridos cinco años, y mediante la reforma de sus Es-tatutos, las Comunidades Autónomas podrán ampliar sucesi-vamente sus competencias dentro del marco establecido en elartículo 149.

3gn. Lurralde, hirigintza, eta etxegintza eraketa.

4gn. Erkidego Autonomoaren lurralde barrutian zeharigarotzen diren eta interesgarri zaizkion herrilanak.

5gn. Erkidego Autonomoaren lurralde barrutian zeharbakarrik igarotzen diren trenbide eta bideak eta eraberean trenbidez, bidez, eta kablez egiten den ga-rraioa.

6gn. Babesportu, jolasportu eta aireportuak eta, orokor-ki, merkatal harremanetarako erabiltzen ez direnak.

7gn. Nekazaritza eta abeltzaintza, ekonomi eraketa oro-korraren arabera.

8gn. Baso eta oihan onurak.

9gn. Ingurugiroaren zaintzearen gestioa.

10gn. Erkidego Autonomo barneko urindar, ubide, etaerregadio aitzinasmo, eraikitze eta erabiltzeak,metal-urak eta urberoak.

11gn. Itsasbazterreko arrantza itsaskigintza, arrainzain-tza, ehiza eta ibai-arrantza.

12gn. Lurralde mailako feriak.

13gn. Estatu osorako ekonomi plangintza barnean, Erki-dego Autonomoaren ekonomi aurrerakuntza bul-tzatzea.

14gn. Eskulangintza.

15gn. Erkidego autonomoarentzat interesdun direnmuseo, biblioteka eta musika kontserbategiak.

16gn. Erkidego Autonomoarentzat interesgarri den oroi-karri ondarea.

17gn. Kultura eta ikerkuntza bultzatzea eta dagokionean,Erkidego Autonomoaren hizkuntza irakastea.

18gn. Bere lurralde barrutian turismoa bultzatu eta era-tzea.

19gn. Kirolgintza bultzatu, eta aisla betegarri egokiakaurkitzeko.

20gn. Gizarte Laguntza.

21gn. Osasun eta garbidura zerbitzuak.

22gn. Bere egoitzak eta instalapenak zaintzea. Lege or-ganiko baten arabera bertako ertzainen zerbitzuaantolatzea.

2. Bost urte igaro ondoren Estatutua aldatuz, Erkidego Auto-nomoek beren eginkizunak zabal ditzakete Konstituzio honen149. artikuluak dioen eran.

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

35BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 35

Page 37: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

Artículo 149

1. El Estado tiene competencia exclusiva sobre las siguientesmaterias:

1.ª La regulación de las condiciones básicas que garan-ticen la igualdad de todos los españoles en el ejerci-cio de los derechos y en el cumplimiento de los de-beres constitucionales.

2.ª Nacionalidad, inmigración, emigración, extranjeríay derecho de asilo.

3.ª Relaciones internacionales.

4.ª Defensa y Fuerzas Armadas.

5.ª Administración de Justicia.

6.ª Legislación mercantil, penal y penitenciaria; legis-lación procesal, sin perjuicio de las necesarias espe-cialidades que en este orden se deriven de las parti-cularidades del derecho sustantivo de las Comuni-dades Autónomas.

7.ª Legislación laboral; sin perjuicio de su ejecuciónpor los órganos de las Comunidades Autónomas.

8.ª Legislación civil, sin perjuicio de la conservación,modificación y desarrollo por las ComunidadesAutónomas de los derechos civiles, forales o espe-ciales, allí donde existan. En todo caso, las reglasrelativas a la aplicación y eficacia de las normasjurídicas, relaciones jurídico-civiles relativas a lasformas de matrimonio, ordenación de los registrose instrumentos públicos, bases de las obligacionescontractuales, normas para resolver los conflictosde leyes y determinación de las fuentes de Dere-cho, con respeto, en este último caso, a las normasde derecho foral o especial.

9.ª Legislación sobre propiedad intelectual e industrial.

10.ª Régimen aduanero y arancelario; comercio exterior.

11.ª Sistema monetario: divisas, cambio y convertibili-dad; bases de la ordenación de crédito, banca y se-guros.

12.ª Legislación sobre pesas y medidas, determinaciónde la hora oficial.

13.ª Bases y coordinación de la planificación general dela actividad económica.

14.ª Hacienda general y Deuda del Estado.

15.ª Fomento y coordinación general de la investigacióncientífica y técnica.

16.ª Sanidad exterior. Bases y coordinación general de lasanidad. Legislación sobre productos farmacéuticos.

17.ª Legislación básica y régimen económico de la Se-guridad Social, sin perjuicio de la ejecución de susservicios por las Comunidades Autónomas.

149. artikulua

1. Estatuari bakarrik dagozkio ondorengo alor hauek:

1go. Edozein espainolek dituen eskubideak eta Konstitu-zioak ematen dizkion eginkizunak betetzeko beha-rrezkoa den egoera arautzea.

2gn. Naziotasun barneraldatze, migratze, arrozte eta ihes-leku arazoak.

3gn. Nazioarteko harremanak.

4gn. Defentsa eta Indar Armatuak.

5gn. Justiziaren administralgoa.

6gn. Salerosketa, zigor eta presondegietako legegintza;auzitegietako legegintza, Erkidego Autonomoetanbere-berea duten legeriaren berezitasunak salbu.

7gn. Lanekiko legegintza, Erkidego Autonomoek alor ho-netan izan ditzaketen eginkizunak salbu.

8gn. Zibil legegintza edo bestelako deretxo bereziak direntokietan, Erkidego Autonomoek hauek gordetzeko,aldatzeko edo aitzinatzeko duten eskubidea salbu.Beti arau juridikoen aplikapen eta eraginkortasunaridagozkion erregelak, ezkontzarekiko erei dagozkienharreman juridiko-zibilak, Erregistro eta Izkribu pu-blikoen eraketa, Kontratuetako betebeharren oina-rriak, lege arteko eztabaida konpontzeko arauak, de-retxoaren iturburuak finkatzea, azken kasu honetanForu erregimen edo Deretxo berezien arauak erres-petatuz.

9gn. Industria eta intelektual jabego legegintza.

10gn. Aduana eta mugasari erregimena; eta kanpoareki-ko merkatalgoa.

11gn. Dirugintza, dibisak, diru aldaketa eta bihurgarrita-sunak; kreditu, banku eta Asegurantza eraketa oi-narriak.

12gn. Pisu eta neurri legegintza; eta ordu ofiziala eraba-kitzea.

13gn. Ekonomi eragintza, plangintza orokorraren oina-rriak eta koordinaketa.

14gn. Hazienda Orokorra eta Estatuaren Zorra.

15gn. Zientzia eta Teknik mailako ikerkuntza bultzatzeaeta koordinatzea.

16gn. Kanporako Osasun Zerbitzua: Zerbitzuon oinarritzeeta koordinaketa. Botikarekiko legegintza.

17gn. Giza Asegurantzaren oinarrizko legegintza eta eko-nomi erregimena, Erkidego Autonomoek alor hone-tan duten eskuhartzea salbu.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

36 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 36

Page 38: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

18.ª Las bases del régimen jurídico de las Administracio-nes públicas y del régimen estatutario de sus funcio-narios que, en todo caso, garantizarán a los adminis-trados un tratamiento común ante ellas; el procedi-miento administrativo común, sin perjuicio de las es-pecialidades derivadas de la organización propia delas Comunidades Autónomas; legislación sobre ex-propiación forzosa; legislación básica sobre contra-tos y concesiones administrativas y el sistema de res-ponsabilidad de todas las Administraciones públicas.

19.ª Pesca marítima, sin perjuicio de las competenciasque en la ordenación del sector se atribuyan a las Co-munidades Autónomas.

20.ª Marina mercante y abanderamiento de buques; ilu-minación de costas y señales marítimas; puertos deinterés general; aeropuertos de interés general; con-trol del espacio aéreo, tránsito y transporte aéreo, ser-vicio meteorológico y matriculación de aeronaves.

21.ª Ferrocarriles y transportes terrestres que transcu-rran por el territorio de más de una Comunidad Au-tónoma; régimen general de comunicaciones; tráfi-co y circulación de vehículos a motor; correos y te-lecomunicaciones; cables aéreos, submarinos y ra-diocomunicación.

22.ª La legislación, ordenación y concesión de recursosy aprovechamientos hidráulicos cuando las aguasdiscurran por más de una Comunidad Autónoma,y la autorización de las instalaciones eléctricascuando su aprovechamiento afecte a otra Comuni-dad o el transporte de energía salga de su ámbitoterritorial.

23.ª Legislación básica sobre protección del medio am-biente, sin perjuicio de las facultades de las Comu-nidades Autónomas de establecer normas adiciona-les de protección. La legislación básica sobre mon-tes, aprovechamientos forestales y vías pecuarias.

24.ª Obras públicas de interés general o cuya realizaciónafecte a más de una Comunidad Autónoma.

25.ª Bases del régimen minero y energético.

26.ª Régimen de producción, comercio tenencia y usode armas y explosivos.

27.ª Normas básicas del régimen de prensa, radio y tele-visión y, en general, de todos los medios de comu-nicación social, sin perjuicio de las facultades queen su desarrollo ejecución correspondan a las Co-munidades Autónomas.

28.ª Defensa del patrimonio cultural, artístico y monu-mental español contra la exportación y la expolia-ción; museos, bibliotecas archivos de titularidad es-tatal, sin perjuicio de su gestión por parte de las Co-munidades Autónomas.

29.ª Seguridad pública, sin perjuicio de la posibilidad decreación de policías por la Comunidades Autóno-mas en la forma que se establezca en los respectivosEstatutos en el marco de lo que disponga una ley or-gánica.

18gn. Administralgo Publikoaren legegintza oinarriak, etafuntzionarien arautegi erregimena, beti arau haue-tan administratu guztiak era berean tratatuz; admi-nistral prozedura orokorra, beti Erkidego Autono-moen berezitasunak salbu; nahi eta nahiezko desja-betze legegintza; administral kontzesio eta kontra-tuei buruzko legegintza eta administralgo publikoorokorren erantzukizun era.

19gn. Itsasarrantza, Erkidego Autonomoei alor honetanematen zaizkien ahalmenak salbu.

20gn. Itsasgarraioa eta itsasontzien banderak, itsasbazte-rreko argitze lana, interesgarri diren itsasportu etaaireportuak; aire espazio, abialdi eta garraioenkontrola, metereologi albiste eta aireuntzien matri-kulapena.

21gn. Erkidego Autonomo baten mugaz kanpoko trenbi-de eta lehor garraioa; komunikabide erregimenorokorra; trafiko eta motordun guztien antolaketa;posta eta telekomunikabideak, aire edo itsasazpikokable komunikabideak eta irrati komunikabideak.

22gn. Erkidego Autonomo baten mugaz kanpo daudenuren legegintza, eraketa, eta baimena eta beste Er-kidego bat ukitzen dituzten indar instalapenakonartu edo elektrik indarra kanpora bidaltzea.

23gn. Ingurugiroarekiko oinarrizko legegintza; ingurugi-roa zaintzeko Erkidego Autonomoek har ditzake-ten erabaki gehigarriak salbu. Baso, oihan eta ga-nadu bideei buruzko oinarrizko legegintza.

24gn. Denen onerako diren Herri Lanak, Erkidego Auto-nomo bat baino gehiago uki-tzen badute.

25gn. Mea eta energi erregimenerako oinarriak.

26gn. Suarmagintza eta lehergailugintza, salmenta, edu-kitze eta erabiltzea.

27gn. Prentsa, irrati eta telebistaren erregimenerako oi-narri araua eta orokorki giza komunikabide guztie-na, alor honetan Erkidego Autonomoek izan deza-keten ahalmena salbu.

28gn. Espainiako kultur, arte, eta oroikarri onderea, ja-gotea, kanporatu edo indarrez ez harrapatzeko; Es-tatuaren museo, biblioteka eta artxiboak, ErkidegoAutonomoek izan dezaketen ahalmena salbu.

29gn. Asegurantza publikoa, lege organikoaren araberaeta Erkidego Autonomoen estatutuak jarraikiz sordaitezkeen ertzaintza ahalmenak salbu.

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

37BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 37

Page 39: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

30.ª Regulación de las condiciones de obtención, expe-dición y homologación de títulos académicos y pro-fesionales y normas básicas para el desarrollo delartículo 27 de la Constitución, a fin de garantizar elcumplimiento de las obligaciones de los poderespúblicos en esta materia.

31.ª Estadística para fines estatales.

32.ª Autorización para la convocatoria de consultas popu-lares por vía de referéndum.

2. Sin perjuicio de las competencias que podrán asumir lasComunidades Autónomas, el Estado considerará el serviciode la cultura como deber y atribución esencial y facilitará lacomunicación cultural entre las Comunidades Autónomas, deacuerdo con ellas.

3. Las materias no atribuidas expresamente al Estado por estaConstitución podrán corresponder a las Comunidades Autó-nomas, en virtud de sus respectivos Estatutos. La competenciasobre las materias que no se hayan asumido por los Estatutosde Autonomía corresponderá al Estado, cuyas normas preva-lecerán, en caso de conflicto, sobre las de las ComunidadesAutónomas en todo lo que no esté atribuido a la exclusivacompetencia de éstas. El derecho estatal será, en todo caso,supletorio del derecho de las Comunidades Autónomas.

Artículo 150

1. Las Cortes Generales, en materias de competencia estatal,podrán atribuir a todas o a alguna de las Comunidades Autóno-mas la facultad de dictar, para sí mismas normas legislativas enel marco de los principios, bases y directrices fijados por unaley estatal. Sin perjuicio de la competencia de los Tribunales, encada ley marco se establecerá la modalidad del control de lasCortes Generales sobre estas normas legislativas de las Comu-nidades Autónomas.

2. El Estado podrá transferir o delegar en las ComunidadesAutónomas, mediante ley orgánica, facultades correspondien-tes a materia de titularidad estatal que por su propia naturalezasean susceptibles de transferencia o delegación. La ley preveráen cada caso la correspondiente transferencia de medios finan-cieros así como las formas de control que se reserve el Estado.

3. El Estado podrá dictar leyes que establezcan los principiosnecesarios para armonizar las disposiciones normativas de lasComunidades Autónomas, aun en el caso de materias atribui-das a la competencia de éstas, cuando así lo exija el interés ge-neral. Corresponde a las Cortes Generales, por mayoría abso-luta de cada Cámara, la apreciación de esta necesidad.

Artículo 151

1. No será preciso dejar transcurrir el plazo de cinco años,que se refiere el apartado 2 del artículo 148, cuando la ini-ciativa del proceso autonómico sea acordada dentro del plazodel artículo 143.2, además de por las Diputaciones o los ór-ganos interinsulares correspondientes, por las tres cuartaspartes de los municipios de cada una de las provincias afec-tadas que representen, al menos, la mayoría del censo electo-ral de cada una de ellas y dicha iniciativa sea ratificada me-diante referéndum por el voto afirmativo de la mayoría abso-luta de los electores de cada provincia en los términos que es-tablezca una ley orgánica.

30gn. Akademik edo Profesional mailako tituluak esku-ratzeko, beharrezko diren baldintza, emate edoonartzeko eraketa eta Konstituzio honen 27. arti-kulua eratzeko behar diren oinarrizko arauak, bo-tere publikoak alor honetan duen betebeharra beteahal izateko.

31gn. Estatu mailako estatistika.

32gn. Referendum bidez, herri kontsulta egiteko deiarenbaimena.

2. Erkidego Autonomoek izan ditzaketen ahalmenez kanpo,Estatuak bere funtsezko eginkizun eta betebehar bat bezalahartuko du kultur zerbitzua, eta Erkidego Autonomoen artekokultur harremanak erraztuko ditu.

3. Konstituzio honetan zehazki Estatuari atxiki ez zaizkioneginkizunak eta beraien Estatutuen arabera Erkidego Autono-moen betebeharra gertatuko dira. Autonomi Estatutuak bere-ganatu ez dituen eginkizunak Estatuaren betebehar gertatukodira eta auzi garai batean Es tatuaren legeak nagusituko diraErkidego Autonomoen gainetik, hauek espreski bereganatuez dituzten alor guztietan. Dena dela Estatu mailako DeretxoaErkidego Autonomoen deretxo osagarri izango da.

150. artikulua

1. Gorte Orokorrek Estatu mailako eginkizunetan eman die-zaiokete Erkidego Autonomo bati edo guztiei Estatu mailakolegearen oinarri, funts eta jarraibideen arabera legegintzarakoahalmena. Auzitegien ahalmenaz kanpo, lege ereduak zehaz-tuko du Erkidego Autonomoek emanikako legeak kontrola-tzeko Gorte Orokorrek jarraituko duten bidea.

2. Estatuak lege organiko baten bidez Erkidego Autonomoenesku utz dezake berari dagozkion eta aldagarri gertatzen direnzenbait eginkizun. Arazo bakoitzean legeak aurrez ikusibehar ditu diru iturri aldaketa eta Estatuak bere esku gorde-tzen dituen kontrolbideak.

3. Hiritar guztien ongitasunak hala eskatzen duenean, Esta-tuak eman ditzake lege batzuk Erkidego Autonomoek jarrita-ko legeak armonizatzeko nahiz eta legeok hauen esku daudengaiak arautu. Gorte Orokorrei dagokie, Ganbara bakoitzekogehiengo absolutu baten bidez, behar horren neurrira.

151. artikulua

1. Konstituzio honen 148. artikuluaren bigarren zatian aipa-tzen diren bost urteak ez dira igaro behar, Autonomi prozesua143. 2. artikuluak jartzen duen epean, Diputazio edo Irla ar-teko Erakundeez gain probintzia bakoitzeko hauteskunde ze-rrendaren gehiengoa osatzen duten udaletan lautik hirukonartzen dutenean, eta lege organikoaren arabera probintziabakoitzean bozemaile gehiengo absolutuak eta referenduma-ren bidez berresten duenean.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

38 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 38

Page 40: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

2. En el supuesto previsto en el apartado anterior, el procedi-miento para la elaboración del Estatuto será el siguiente:

1.° El Gobierno convocará a todos los Diputados y Se-nadores elegidos en las circunscripciones compren-didas en el ámbito territorial que pretenda acceder alautogobierno, para que se constituyan en Asamblea,a los solos efectos de elaborar el correspondienteproyecto de Estatuto de autonomía, mediante elacuerdo de la mayoría absoluta de sus miembros.

2.° Aprobado el proyecto de Estatuto por la Asambleade Parlamentarios, se remitirá a la Comisión Cons-titucional del Congreso, la cual, dentro del plazo dedos meses, lo examinará con el concurso y asisten-cia de una delegación de la Asamblea proponentepara determinar de común acuerdo su formulacióndefinitiva.

3.° Si se alcanzare dicho acuerdo, el texto resultanteserá sometido a referéndum del cuerpo electoral delas provincias comprendidas en el ámbito territorialdel proyectado Estatuto.

4.° Si el proyecto de Estatuto es aprobado en cada pro-vincia por la mayoría de los votos válidamente emi-tidos, será elevado a las Cortes Generales. Los Ple-nos de ambas Cámaras decidirán sobre el texto me-diante un voto de ratificación. Aprobado el Estatu-to, el Rey lo sancionará y lo promulgará como ley.

5.° De no alcanzarse el acuerdo a que se refiere el apar-tado 2º de este número, el proyecto de Estatuto serátramitado como proyecto de ley ante las Cortes Ge-nerales. El texto aprobado por éstas será sometidoa referéndum del cuerpo electoral de las provinciascomprendidas en el ámbito territorial del proyecta-do Estatuto. En caso de ser aprobado por la mayo-ría de los votos válidamente emitidos en cada pro-vincia procederá su promulgación en los términosdel párrafo anterior.

3. En los casos de los párrafos 4.° y 5.° del apartado anteriorla no aprobación del proyecto de Estatuto por una o varias pro-vincias no impedirá la constitución entre las restantes de laComunidad Autónoma proyectada, en la forma que establez-ca la ley orgánica prevista en el apartado 1 de este artículo.

Artículo 152

1. En los Estatutos aprobados por el procedimiento a que serefiere el artículo anterior, la organización institucional auto-nómica se basará en una Asamblea Legislativa, elegida porsufragio universal, con arreglo a un sistema de representaciónproporcional que asegure, además, la representación de lasdiversas zonas del territorio; un Consejo de Gobierno confunciones ejecutivas y administrativas y un Presidente, elegi-do por la Asamblea, de entre sus miembros, y nombrado porel Rey, al que corresponde la dirección del Consejo de Go-bierno, la suprema representación de la respectiva Comuni-dad y la ordinaria del Estado en aquélla. El Presidente y losmiembros del Consejo de Gobierno serán políticamente res-ponsables ante la Asamblea.

Un Tribunal Superior de Justicia, sin perjuicio de la ju-risdicción que corresponde al Tribunal Supremo, culminará laorganización judicial en el ámbito territorial de la ComunidadAutónoma. En los Estatutos de las Comunidades Autónomas

2. Aurreko artikuluaren arabera, Estatutua egiteko prozedurahauxe dateke:

1go. Gobernuak Autonomia nahi duten lurraldeetakoDiputatu eta Senatoreak deituko ditu, biltzarrasortu eta Estatutua egin dezaten, biltzarkide gehien-go absolutuak onartuz.

2gn. Parlamentarien biltzarrak Estatutu proiektua onar-tuz gero, Kongresuko Konstituzio batzordearenganabidaliko da, eta batzorde honek hurrengo bi hilabe-teetan, biltzarkide batzuen laguntzaz aztertuko du,erabateko moldaketa burutzeko.

3gn. Akordio batera helduko balira, delako testua refe-rendumaren bidez bozkatua izan beharko du, Esta-tutu proiektuko lurralde barrutian dauden probin-tzietan.

4gn. Probintzia bakoitzean, emanikako balio dutenbozen gehiengoak onartua bada, Estatutu proiektuaGorte Orokorretara bidaliko da. Bi Ganbara osoekbildurik bere berrespena eman beharko diote. Esta-tutua onartua izan ezkero, Erregeak izenpetuko dueta lege bezala jakinaraziko da.

5gn. Zenbaki honen bigarren zatian aipatzen den akordioalortzen ez bada, Estatutu proiektua Gorte Orokorre-tan aitzinlege bat bezala tramitatuko da. Gorteek oni-rizten duten aitzinlege hori referendum bidez bozka-tua izango da. Estatutu proiektuko lurralde barrutiandauden probintzietan. Probintzia bakoitzeko balio-dun bozen gehiengoak onartua bada, aurreko zatianaipatu den eran jakinaraziko da.

3. Aurreko 4. eta 5. zatietan aipatu bezala, Estatutu proiek-tua probintzia batean edo gehiagotan ez onartzeak ez duesan nahi besteetan Erkidego Autonomi hori ezin dela sortu,artikulu honen lehen zatian esaten den lege organikoarenarabera.

152. artikulua

1. Aurreko artikuluaren arabera onarturiko Estatutuetan auto-nomiadun Instituzio eraketa Biltzar Legegile batean oinarri-tuko da. Biltzar hau bozketa orokor baten bidez aukeratuaizango da, bertan proportzionalki lurralde osoko eskualdeguztietako ordezkariak izanik; Administral eta Eragile bote-redun Gobernu Kontseilu bat eta Biltzarrak aukeraturiko etaErregeak izendaturiko lehendakari bat, Gobernu Kontseilua-ren zuzendari bezala, Erkidegoaren Ordezkari Nagusia izan-go dena eta bertan Estatuaren ordezkari arrunta. Lehendaka-riak eta Gobernu Kontseilukideek biltzarraren aurrean erant-zukizun politikoa izango dute.

Erkidego Autonomoetan tokiko auzi eraketaren gailurragoi mailako Justizia Auzitegi Nagusi bat izango da, AuzitegiGorena delakoaren agintea errespetatuz. Erkidego Autonomo-en Estatutuetan lurralde auzitegi eraketaren zatikatze baldin-

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

39BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 39

Page 41: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

podrán establecerse los supuestos y las formas de participa-ción de aquéllas en la organización de las demarcaciones ju-diciales del territorio. Todo ello de conformidad con lo pre-visto en la ley orgánica del poder judicial y dentro de la uni-dad e independencia de éste.

Sin perjuicio de lo dispuesto en el artículo 123, las sucesi-vas instancias procesales, en su caso, se agotarán ante órganosjudiciales radicados en el mismo territorio de la Comunidad Au-tónoma en que esté el órgano competente en primera instancia.

2. Una vez sancionados y promulgados los respectivos Esta-tutos, solamente podrán ser modificados mediante los proce-dimientos en ellos establecidos y con referéndum entre loselectores inscritos en los censos correspondientes.

3. Mediante la agrupación de municipios limítrofes, los Estatu-tos podrán establecer circunscripciones territoriales propias,que gozarán de plena personalidad jurídica.

Artículo 153

El control de la actividad de los órganos de las ComunidadesAutónomas se ejercerá:

a) Por el Tribunal constitucional, el relativo a la consti-tucionalidad de sus disposiciones normativas confuerza de ley.

b) Por el Gobierno, previo dictamen del Consejo de Es-tado, el del ejercicio de funciones delegadas a que serefiere el apartado 2 del artículo 150.

c) Por la jurisdicción contencioso administrativa, el de laadministración autónoma y sus normas reglamentarias.

d) Por el Tribunal de Cuentas, el económico y presu-puestario.

Artículo 154

Un Delegado nombrado por el Gobierno dirigirá la Adminis-tración del Estado en el territorio de la Comunidad Autónomay la coordinará, cuando proceda, con la administración propiade la Comunidad.

Artículo 155

1. Si una Comunidad Autónoma no cumpliere las obligacionesque la Constitución u otras leyes le impongan, o actuare de formaque atente gravemente al interés general de España, el Gobierno,previo requerimiento al Presidente de la Comunidad Autónomay, en el caso de no ser atendido, con la aprobación por mayoríaabsoluta del Senado, podrá adoptar las medidas necesarias paraobligar a aquélla al cumplimiento forzoso de dichas obligacioneso para la protección del mencionado interés general.

2. Para la ejecución de las medidas previstas en el apartadoanterior, el Gobierno podrá dar instrucciones a todas las auto-ridades de las Comunidades Autónomas.

Artículo 156

1. Las Comunidades Autónomas gozarán de autonomía finan-ciera para el desarrollo y ejecución de sus competencias conarreglo a los principios de coordinación con la Hacienda esta-tal y de solidaridad entre todos los españoles.

tzak eta erak jar daitezke, Auzi Boterearen lege organikoakdioenarekin batera eta honen batasuna eta askatasunaren ara-bera.

123 artikuluan esandakoaz gain, auziaren prozesu mailadesberdin guztiak, lehen mailan hasitako Erkidego Autonomo-aren lurralde berbereko auzitegi erakundeetan amaituko dira.

2. Estatutuak behin izenpetu eta jakinarazi ondoren, bertanjartzen diren aldabideak jarraikiz bakarrik alda daitezke, etaHauteskunde zerrendetan sarturik dauden bozemaileen arteanreferenduma eginaz.

3. Mugakide diren Udalak elkartuz Estatutuek lurralde zati-keta bereziak sor ditzakete, nortasun juridikoa izanik.

153. artikulua

Erkidego Autonomoek egiten dituzten ekintzen kontrola era-mango dute:

a) Lege indarrez emanikako arauen konstituzionaltasunariburuz, Konstituzio Auzitegiak.

b) Estatu Kontseiluari entzun ondoren, 150. artikulua-ren 2. zatiaren arabera aldatu zaizkion ekintzetan,Gobernuak.

c) Administralgo Autonomoaren eta haren erregelaarauak, kontentzioso-administral auzitegiak.

d) Ekonomi eta Aitzinkontuak, Kontu Auzitegiak.

154. artikulua

Erkidego Autonomoaren lurraldeetan Estatuaren administral-goa Gobernuak izendaturiko ordezkari batek eramango dueta, bidezkoa denean, erakundearen administralgoaz koordi-natuko.

155. artikulua

1. Erkidego Autonomo batek Konstituzio edo bestelako lege-ek ezarritako eginkizunak beteko ez balitu, edo Espainiako on-gitasunaren aurka astun jokatuko balu, Gobernuak ErkidegoAutonomoaren Lehendakaria deituz, eta honek erantzun ezik,Senatuaren gehiengo absolutua lortu ondoren, onarturikoeginkizunak nahi eta ez betetzera bortxatzeko edo ongitasunorokorra lortzeko beharrezko diren erabakiak har ditzake.

2. Goragoxe aipaturiko erabakiak betetzeko, Erkidego Autono-moen agintari guztiei behar diren azalpenak emango dizkieGobernuak.

156. artikulua

1. Erkidego Autonomoek bere eginkizunak bete ahal izatekoekonomi askatasuna izango dute, Estatu mailako Haziendaeta espainol guztien arteko solidaritatearen koorkinaketa oi-narrien arabera.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

40 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 40

Page 42: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

2. Las Comunidades Autónomas podrán actuar como delega-dos o colaboradores del Estado para la recaudación, la ges-tión y la liquidación de los recursos tributarios de aquél, deacuerdo con las leyes y los Estatutos.

Artículo 157

1. Los recursos de las Comunidades Autónomas estarán cons-tituidos por

a) Impuestos cedidos total o parcialmente por el Estadorecargos sobre impuestos estatales y otras participa-ciones en los ingresos del Estado.

b) Sus propios impuestos, tasas y contribuciones espe-ciales.

c) Transferencias de un Fondo de Compensación inter-territorial y otras asignaciones con cargo a los Presu-puestos Generales del Estado.

d) Rendimientos procedentes de su patrimonio e ingre-sos de derecho privado.

e) El producto de las operaciones de crédito.

2. Las Comunidades Autónomas no podrán en ningún casoadoptar medidas tributarias sobre bienes situados fuera de su te-rritorio o que supongan obstáculo para la libre circulación demercancías o servicios.

3. Mediante ley orgánica podrá regularse el ejercicio de lascompetencias financieras enumeradas en el precedente apar-tado 1, las normas para resolver los conflictos que pudieransurgir y las posibles formas de colaboración financiera entrelas Comunidades Autónomas y el Estado.

Artículo 158

1. En los Presupuestos Generales del Estado podrá estable-cerse una asignación a las Comunidades Autónomas en fun-ción del volumen de los servicios y actividades estatales quehayan asumido y de la garantía de un nivel mínimo en la pres-tación de los servicios públicos fundamentales en todo el te-rritorio español.

2. Con el fin de corregir desequilibrios económicos interterrito-riales y hacer efectivo el principio de solidaridad, se constituiráun Fondo de Compensación con destino a gastos de inversión,cuyos recursos serán distribuidos por las Cortes Generales entrelas Comunidades Autónomas y provincias, en su caso.

TITULO IX DEL TRIBUNALCONSTITUCIONAL

Artículo 159

1. El Tribunal Constitucional se compone de 12 miembrosnombrados por el Rey; de ellos, cuatro a propuesta del Con-greso por mayoría de tres quintos de sus miembros; cuatro apropuesta del Senado, con idéntica mayoría; dos a propuestadel Gobierno, y dos a propuesta del Consejo General delPoder Judicial.

2. Erkidego Autonomoek Estatuaren lankide edo ordezkariizan daitezke zergak biltzeko, gestionatzeko eta likidapenakegiteko, Estatutuen eta legeen arabera.

157. artikulua

1. Erkidego Autonomoen diru iturriak izango dira:

a) Estatuak osorik edo zatika utzitako zergak, Estatumailako zergei gehitutakoa eta Estatuak emanikakobeste diru iturri batzuk.

b) Beren zerga propioak, tasa eta zergaemaitza bere-ziak.

c) Lurralde arteko diru multzotik eginikako aldaketak etaEstatuaren Aitzinkontu orokorreko beste zenbait ego-kiera.

d) Beren ondasunen obariak eta Deretxo Pribatukoemaitzak.

e) Kredit erabileraren emaitzak.

2. Erkidego Autonomoek ezin izango dute beren mugaz kan-poko ondasunen kontura zergarik jarri edo zerbitzu eta salka-rien zirkulapen aske bat behaztopa dezakeenik.

3. Lege Organiko baten bidez, aurreko lehen sailean aipaturikoekonomi ahalmenak sor ditzaketen auziak argitzeko arauak etaEstatu eta Erkidego Autonomoen arteko ekonomi harremanakmuga daitezke.

158. artikulua

1. Estatuko Aitzinkontu Orokorretan Erkidego Autonomoen-tzat egokiera bat eman daiteke aldatu zaizkion zerbitzu etaeginkizunen neurrian eta Estatu osoko oinarrizko zerbitzu pu-blikoak beteko diren ziurtasunean.

2. Lurralde arteko ekonomi desegokierak zuzentzeko asmoazeta solidaritate bat sortzeko konpentsazio diru multzo bat sor-tuko da, inbertipen gastuak ordaintzeko eta diru multzo hauErkidego Autonomo eta behar den probintzien arteko bana-keta guzti hau, Gorte Orokorrek eginez.

IX. TITULUAKONSTITUZIOAUZITEGIAZ

159. artikulua

1. Konstituzio Auzitegia Erregeak izendaturiko hamabi lagu-nek osatzen du: lau, Biltzarkideen artean Biltzarrak aukera-tuak, bostik hiruren gehiengoaz; lau, Senatorkideen arteanSenatuak aukeratuak, bostik hiruren gehiengoaz; bi, Gober-nuak aukeratuak; eta bi, Auzi Boterearen Kontseilu Oroko-rrak aukeratuak.

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

41BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 41

Page 43: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

2. Los miembros del Tribunal Constitucional deberán se nom-brados entre Magistrados y Fiscales, Profesores de Universi-dad, funcionarios públicos y Abogados, todos ellos juristas dereconocida competencia con más de quince años de ejercicioprofesional.

3. Los miembros del Tribunal Constitucional serán designa-dos por un período de nueve años y se renovarán por terceraspartes cada tres.

4. La condición de miembro del Tribunal Constitucional es in-compatible con todo mandato representativo; con los cargos po-líticos o administrativos; con el desempeño de funciones direc-tivas en un partido político o en un sindicato y con el empleo alservicio de los mismos; con el ejercicio de las carreras judicialy fiscal, y con cualquier actividad profesional o mercantil.

En lo demás los miembros del Tribunal Constitucionaltendrán las incompatibilidades propias de los miembros delpoder judicial.

5. Los miembros del Tribunal Constitucional será indepen-dientes e inamovibles en el ejercicio de su mandato.

Artículo 160

El Presidente del Tribunal Constitucional será nombrado entresus miembros por el Rey, a propuesta del mismo Tribunal enpleno y por un período de tres años.

Artículo 161

1. El Tribunal Constitucional tiene jurisdicción en todo el terri-torio español y es competente para conocer:

a) Del recurso de inconstitucionalidad contra leyes ydisposiciones normativas con fuerza de ley. La decla-ración de inconstitucionalidad de una norma jurídicacon rango de ley, interpretada por la jurisprudencia,afectará a ésta, si bien la sentencia o sentencias reca-ídas no perderán el valor de cosa juzgada.

b) Del recurso de amparo por violación de los derechos ylibertades referidos en el artículo 53,2, de esta Consti-tución, en los casos y formas que la ley establezca.

c) De los conflictos de competencia entre el Estado y lasComunidades Autónomas o de los de éstas entre sí.

d) De las demás materias que le atribuyan la Constitu-ción o las leyes orgánicas.

2. El Gobierno podrá impugnar ante el Tribunal Constitucio-nal las disposiciones y resoluciones adoptadas por los órganosde las Comunidades Autónomas. La impugnación producirála suspensión de la disposición o resolución recurrida, pero elTribunal, en su caso, deberá ratificarla o levantarla en un plazono superior a cinco meses.

Artículo 162

1. Están legitimados:

a) Pueden interponer el recurso de inconstitucionalidad,el Presidente del Gobierno, el Defensor del Pueblo,50 Diputados, 50 Senadores, los órganos colegiadosejecutivos de las Comunidades Autónomas y, en sucaso, las Asambleas de las mismas.

2. Konstituzio Auzitegiko Epailariak, Magistratu, Fiskal, Uni-bertsital irakasle, Administral funtzionari eta abokatu arteanizendatuak izango dira, hamabost urtez profesional lanean ari-tuak eta lan horretan prestuak direla erakutsi dutelarik.

3. Konstituzio Auzitegiko Epailariak bederatzi urtetarakoizendatuak izango dira, eta hiru urtero hiruren bat aldatukoda.

4. Konstituzio Auzitegiko Epailariak ezin izango dira izan: or-dezkotasun agintedunak, Administral eta politik karguduna, al-derdi politiko edo sindikal bateko zuzendaritzakoak eta beraienlankideak; Epaile edo Fiskal edo edonolako profesional edomerkatal lana egiten dutenak.

Bestelakoetan Konstituzio Auzitegikideek Auzi Boterekotalde adostezintasun berbera izango dute.

5. Konstituzio Auzitegikideak independienteak izango dira etaberen agintearen jardueran aldaezinak.

160. artikulua

Konstituzio Auzitegiko lehendakaria Auzitegiko taldekideenartean aukeratua eta Erregeak hiru urtetarako izendatua izan-go da.

161. artikulua

1. Konstituzio Auzitegia Espainia guztia du bere eskuera etagai da:

a) Lege eta lege bezala erabakitako edozer Konstituzio-aren kontra dagoela erabakitzeko. Lege bezala eraba-kitako arau bat Konstituzioaren kontra dagoela esanondoren eta Jurisprudentziak horrela ulertu, lege hauukitzen du, baina emandako epaiak edo epaiek ezdute epaitutakoaren balioa galduko.

b) Konstituzioaren 52.2. artikuluan onartzen diren esku-bideen bortxapen kontrako baliakizuna egiteko, lege-ak jartzen dituen kasu eta eratan.

c) Estatu eta Erkidego Autonomoen arteko auzietan edoazken hauen arteko auzietan.

d) Konstituzioak edo lege organikoek eratxikitzen diz-kioten beste gaietan.

2. Konstituzio Auzitegira bidal ditzake Gobernuak ErkidegoAutonomoen edozein erabaki edo arau. Auzitegira eramandakoedozein erabaki edo arau etenaldi batean sartzen da baina auzi-tegiak hurrengo bost hilabeteetan nahi eta ez berretsi edo kenduegin beharko dio etenaldi hori.

162. artikulua

1. Legeztaturik daude:

a) Konstituzioaren aurkako salakuntza egiteko, GobernuLehendakaria, Herriaren defendatzailea, 50 Diputatu,50 Senatore, Erkidego Autonomoen Erakunde kole-giatua eta behar denean haien Biltzarrak.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

42 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 42

Page 44: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

b) Para interponer el recurso de amparo, toda personanatural o jurídica que invoque un interés legítimo, asícomo el Defensor del Pueblo y el Ministerio Fiscal.

2. En los demás casos, la ley orgánica determinará las perso-nas y órganos legitimados.

Artículo 163

Cuando un órgano judicial considere, en algún proceso, queuna norma con rango de ley, aplicable al caso, de cuya vali-dez dependa el fallo, pueda ser contraria a la Constitución,planteará la cuestión ante el Tribunal Constitucional en lossupuestos, en la forma y con los efectos que establezca la ley,que en ningún caso serán suspensivos.

Artículo 164

1. Las sentencias del Tribunal Constitucional se publicaránen el boletín oficial del Estado con los votos particulares, silos hubiere. Tienen el valor de cosa juzgada a partir del díasiguiente de su publicación y no cabe recurso alguno contraellas. Las que declaren la inconstitucionalidad de una ley ode una norma con fuerza de ley y todas las que no se limi-ten a la estimación subjetiva de un derecho, tienen plenosefectos frente a todos.

2. Salvo que en el fallo se disponga otra cosa, subsistirá la vi-gencia de la ley en la parte no afectada por la inconstitucio-nalidad.

Artículo 165

Una ley orgánica regulará el funcionamiento del Tribunal Cons-titucional, el estatuto de sus miembros, el procedimiento ante elmismo y las condiciones para el ejercicio de las acciones.

TITULO X DE LA REFORMACONSTITUCIONAL

Artículo 166

La iniciativa de reforma constitucional se ejercerá en los tér-minos previstos en los apartados 1 y 2 del artículo 87.

Artículo 167

1. Los proyectos de reforma constitucional deberán ser apro-bados por una mayoría de tres quintos de cada una de las Cá-maras. Si no hubiera acuerdo entre ambas, se intentará obte-nerlo mediante la creación de una Comisión de composiciónparitaria de Diputados y Senadores, que presentará un textoque será votado por el Congreso y el Senado.

2. De no lograrse la aprobación mediante el procedimientodel apartado anterior, y siempre que el texto hubiere obteni-do el voto favorable de la mayoría absoluta del Senado, elCongreso, por mayoría de dos tercios, podrá aprobar la re-forma.

b) Babes baliakizuna eskatzeko edozein pertsona edolege nortasuna duen edozein elkarte da gai bidezkoden eskubidea aipatuz, bai eta herriaren defendatzai-lea eta Fiskal Ministeritza.

2. Gainerako kasuetan lege organikoak erabakiko du zeinpertsona edo legezko erakunde den gai.

163. artikulua

Prozesu batean Auzitegi erakunde batek lege bezala emanika-ko araua Auzi batean erabilgarri dela erabaki dezake, eta legehori Konstituzioaren aurka dagoela uste badu, orduan legeakjartzen dituen baldintza, era eta ondorioa jarraikiz KonstituzioAuzitegira eramana izango da eta inolaz ere ez da izango ete-naldi bat sortzekoa.

164. artikulua

1. Konstituzio Auzitegiaren erabakiak «Boletín Oficial delEstado» delakoan argitaratuko dira eta baleude, boz partiku-lar eta guzti. Argitaratutako biharamunetik erabakitako balioadute eta ezin izango da jaso baliakizunik haren aurka. Legeaedo lege bezala emanikako araua Konstituzioaren aurka da-goela adierazten dutenak, eta eskubide subjektibo baten ba-lioa ez dutenak, denen aurrean azken erabaki bezala dira.

2. Erabakiak bestelakorik esaten ez duen bitartean, Konstitu-zioaren aurka ez dauden beste zatiek indar guztia dute.

165. artikulua

Lege organiko batek arautuko du Konstituzio Auzitegia,haren taldekideen egoera, Auzi garaietako prozedura eta ba-liakizunak egiteko baldintzak.

X. TITULUAKONSTITUZIOARENALDAKETAZ

166. artikulua

Konstituzioa aldatzeko iniziatiba erabili ahal izango da 87. ar-tikuluaren 1. eta 2. apartatuan jartzen diren kasuetan.

167. artikulua

1. Konstituzioa aldatzeko proiektuak Ganbara bakoitzekobosteko hiruk onartu beharko ditu. Biotan akordiorik ez bal-din bada, lortzeko ahaleginduko da Diputatu eta Senatoreenbatzorde konposaketa berdinekoa sortuz, beronek testu bataurkeztuko du Biltzarrak eta Senatuak botatuko dutena.

2. Goiko apartatuko prozeduraz onartzea ez baldin bada lor-tzen, eta testuak Senatuko gehiengo absolutuaren baiezkobotoa lortu izan baldin badu, biltzarreak hirutik bik aldatzeaonar dezakete.

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

43BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 43

Page 45: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

3. Aprobada la reforma por las Cortes Generales, será so-metida a referéndum para su ratificación cuando así lo soli-citen, dentro de los quince días siguientes a su aprobación,una décima parte de los miembros de cualquiera de las Cá-maras.

Artículo 168

1. Cuando se propusiere la revisión total de la Constitución,una parcial que afecte al Título preliminar, al Capítulo segun-do, Sección primera del Título I, o al Título II, se procederá ala aprobación del principio por mayoría de dos tercios de cadaCámara, y a la disolución inmediata de las Cortes.

2. Las Cámaras elegidas deberán ratificar la decisión y proce-der al estudio del nuevo texto constitucional, que deberá seraprobado por mayoría de dos tercios de ambas Cámaras.

3. Aprobada la reforma por las Cortes Generales, será someti-da a referéndum para su ratificación.

Artículo 169

No podrá iniciarse la reforma constitucional en tiempo deguerra o de vigencia de alguno de los estados previstos en elartículo 116.

DISPOSICIONESADICIONALESPrimera

La Constitución ampara y respeta los derechos históricos delos territorios forales.

La actualización general de dicho régimen foral se lleva-rá a cabo, en su caso, en el marco de la Constitución y de losEstatutos de Autonomía.

Segunda

La declaración de mayoría de edad contenida en el artículo 12de esta Constitución no perjudica las situaciones amparadaspor los derechos forales en el ámbito del Derecho privado.

Tercera

La modificación del régimen económico y fiscal del archipié-lago canario requerirá informe previo de la Comunidad Autó-noma o, en su caso, del órgano provisional autonómico.

Cuarta

En las Comunidades Autónomas donde tengan su sede más deuna Audiencia Territorial, los Estatutos de Autonomía respec-tivos podrán mantener las existentes, distribuyendo las com-petencias entre ellas, siempre de conformidad con lo previstoen la ley orgánica del poder judicial y dentro de la unidad e in-dependencia de éste.

3. Gorte Orokorrek aldatzea onartuz haren berrespenerako re-ferendumera mendeko da honela eskatzen duenean, huraonartzeko hurrengo hamabost egunen barruan, edozein Gan-baratako kideen hamargarren zatiak.

168. artikulua

1. Konstituzioaren berrikuste osoa edo zatikakoa proposatzendenean, aurretiko Titulua, bigarren kapitulua, I. Tituluko lehenSaila, edo II. Titulua ikutuz, printzipioaren onartzera joko daGanbara bakoitzeko hirutik bi, eta Gorteen berehalaxeko deu-seztatzera.

2. Hautaturiko Ganbarek berretsi beharko dute erabakia etatestu konstituzional berriaren estudioetan jardun; honek Gan-bara biotako hirutik bik onartua izan beharko du.

3. Gorte Orokorrek aldatzea onartuz, honen berrespenerakoreferendumera mendu beharko da.

169. artikulua

Ez da egingo Konstituzioaren aldatzerik gerratean edo 116. ar-tikuluan aurrikusitako egoeraren bat gertatzen denean.

DISPOSAPENGEHIGARRIAKLehena

Konstituzioak babestu eta onartzen ditu forudun lurraldeeta-ko eskubide historikoak.

Forudun erregimenaren gaurkotze orokorra, dagokionean,Konstituzio eta Autonomia Estatutuen barnean egingo da.

Bigarrena

Konstituzio honetako 12. artikuluko adinez nagusitasunarendeklarapenak ez ditu kaltetan egiten Deretxo pribatu inguru-neko eskubide foraletan babestutako egoerak.

Hirugarrena

Artxipelago Kanariarraren erregimen ekonomik eta fiska-laren aldatzea Erkidego Autonomoaren aurrez ikusitakotxostena eskatuko du edo behin-behineko organo autono-mikoarena.

Laugarrena

Erkidego Autonomoetan Lurralde Audientzia bat bainogehiago daudenetan, Autonomia estatutuek daudenak iraunditzakete, beraien artean konpetentziak banatuz, beti auzi bo-tereko lege organikoan aurrikusitakoaren arabera eta honenbatasun eta independentziaren barnean.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

44 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 44

Page 46: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

DISPOSICIONESTRANSITORIASPrimera

En los territorios dotados de un régimen provisional de auto-nomía, sus órganos colegiados superiores, mediante acuerdoadoptado por la mayoría absoluta de sus miembros, podránsustituir la iniciativa que el apartado 2 del artículo 143 atri-buye a las Diputaciones Provinciales o a los órganos interin-sulares correspondientes.

Segunda

Los territorios que en el pasado hubiesen plebiscitado afir-mativamente proyectos de Estatuto de autonomía y cuenten,al tiempo de promulgarse esta Constitución, con regímenesprovisionales de autonomía podrán proceder inmediatamenteen la forma que se prevé en el apartado 2 del artículo 148,cuando así lo acordaren, por mayoría absoluta, sus órganospreautonómicos colegiados superiores, comunicándolo alGobierno. El proyecto de Estatuto será elaborado de acuerdocon lo establecido en el artículo 151, número 2, a convocato-ria del órgano colegiado preautonómico.

Tercera

La iniciativa del proceso autonómico por parte de las Corpo-raciones locales o de sus miembros, prevista en el apartado 2del artículo 143, se entiende diferida, con todos sus efectos,hasta la celebración de las primeras elecciones locales unavez vigente la Constitución.

Cuarta

1. En el caso de Navarra, y a efectos de su incorporación alConsejo General Vasco o al régimen autonómico vasco que lesustituya, en lugar de lo que establece el artículo 143 de laConstitución, la iniciativa corresponde al Organo Foral compe-tente, el cual adoptará su decisión por mayoría de los miembrosque lo componen. Para la validez de dicha iniciativa será pre-ciso, además, que la decisión del Organo Foral competente searatificada por referéndum expresamente convocado al efecto, yaprobado por mayoría de los votos válidos emitidos.

2. Si la iniciativa no prosperase, solamente se podrá reprodu-cir la misma en distinto período del mandato del OrganoForal competente, y en todo caso, cuando haya transcurrido elplazo mínimo que establece el artículo 143.

Quinta

Las ciudades de Ceuta y Melilla podrán constituirse en Comu-nidades Autónomas si así lo deciden sus respectivos Ayunta-mientos, mediante acuerdo adoptado por la mayoría absoluta desus miembros y así lo autorizan las Cortes Generales, medianteuna ley orgánica, en los términos previstos en el artículo 144.

Sexta

Cuando se remitieran a la Comisión Constitucional del Con-greso varios proyectos de Estatuto, se dictaminarán por elorden de entrada en aquélla, y el plazo de dos meses a que serefiere el artículo 151 empezará a contar desde que la Comi-sión termine el estudio del proyecto o proyectos de que suce-sivamente haya conocido.

BEHIN-BEHINEKOERABAKIAKLehena

Behin-behineko autonomia erregimena duten lurraldeetan,haien goiko organo kolegiatuek, beren kideen arteko gehien-go absolutua jasoz, hurrengo iniziatiba hau alda dezakete,hots, 143. artikuluko 2. apartatuak Diputazio Probintzial edodagozkien organo Intsular artekoei ematen die.

Bigarrena

Lehenago baiezki autonomia estatutu proiektuak plebizitatuzituzten lurraldeek eta Konstituzio hau aldarrikatzen denerako,behin-behineko autonomia erregimenez kontatzen dutenek be-rehalaxe joka dezakete 148. artikuluko 3. apartatuan aurrikus-ten den arabera; honela gehiengo absolutua akordatzen dute-nean goren organo preautonomik kolegiatuek Gobernuari adie-raziz. Estatutu proeiktua, 151. artikuluko 2. zenbakian ezartzendenaren arabera elaboratuko da, preautonomik organo kolegia-tuaren deiaz.

Hirugarrena

Prozesu autonomikoaren iniziatiba, 143. artikuluko 2. aparta-tuan aurrikusitakoa, Korporazio Lokal haien kideengandik on-dorio guztiez atzeratua ulertzen da, lehen hauteskundeak eginarte Konstituzioak dirauenetik.

Laugarrena

1. Nafarroaren kasuan eta berau Eusko Kontseilu Nagusian edoordezkatuko duen euskal autonomik erregimenean sartzeaz,Konstituzioko 143. artikuluak ezartzen duenaren ordez, inizia-tiba Organo Foral konpetenteari dagokio; beronek erabakiko duhura osotzen duten kideen gehiengoaren erabakiz. Aipatutakoiniziatibaren baliotasunerako beharko da, gainera, Foru Era-kundeari erabakia berretsi ahal dakikeo referendumez espreskihonetarako bileraziz, eta emandako baliodun botoen gehiengo-ak onartua.

2. Iniziatibak ez balu aurrera joko hura bakar-bakarrik birsordaiteke Foru Erakunde konpetentearen aginte garaitik kanpo,eta gehien jota, 143. artikuluan ezartzen den epe gutxiengoaigaro ondoren.

Bosgarrena

Ceuta eta Melilla hiriak Erkidego Autonomikoetan era daitez-ke bertako Udalek honela erabakitzen baldin badute, beraienkideen gehiengo absolutuak hartutako akordioaren arabera etaGorte Orokorrek baimendu lege organiko baten bidez, 144.artikuluan aurrikusitako arabera.

Seigarrena

Biltzarreko Konstituzio Batzordera estatutu proiektu ezberdinbatzuk igortzerakoan, sarrera ordenan erabakiko dira, eta 151.artikuluak dioen bi hilabetetako epea kontatuko da, Batzorde-ak proiektu estudioa edo elkarren segidan ezagututako proiek-tuak bukatzetik.

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

45BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 45

Page 47: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

Séptima

Los organismos provisionales autonómicos se considerarándisueltos en los siguientes casos:

a) Una vez constituidos los órganos que establezcan losEstatutos de Autonomía aprobados conforme a estaConstitución.

b) En el supuesto de que la iniciativa del proceso auto-nómico no llegara a prosperar por no cumplir los re-quisitos previstos en el artículo 143.

c) Si el organismo no hubiera ejercido el derecho que lereconoce la disposición transitoria primera en elplazo de tres años.

Octava

1. Las Cámaras que han aprobado la presente Constituciónasumirán, tras la entrada en vigor de la misma, las funcionesy competencias que en ella se señalan, respectivamente, parael Congreso y el Senado, sin que en ningún caso su mandatose extienda más allá del 15 de junio de 1981.

2. A los efectos de lo establecido en el artículo 99, la promul-gación de la Constitución se considerará como supuesto cons-titucional en el que procede su aplicación. A tal efecto, a par-tir de la citada promulgación se abrirá un período de treintadías para la aplicación de lo dispuesto en dicho artículo.

Durante este período, el actual Presidente del Gobierno,que asumirá las funciones y competencias que para dichocargo establece la Constitución, podrá optar por utilizar la fa-cultad que le reconoce el artículo 115 o dar paso, mediante ladimisión, a la aplicación de lo establecido en el artículo 99,quedando en este último caso en la situación prevista en elapartado 2 del artículo 101.

3. En caso de disolución, de acuerdo con lo previsto en el ar-tículo 115, y si no se hubiera desarrollado legalmente lo pre-visto en los artículos 68 y 69, serán de aplicación en las elec-ciones las normas vigentes con anterioridad, con las solas ex-cepciones de que en lo referente a inelegibilidades e incom-patibilidades se aplicará directamente lo previsto en el incisosegundo de la letra b) del apartado 1 del artículo 70 de laConstitución, así como lo dispuesto en la misma respecto a laedad para el voto y lo establecido en el artículo 69.3.

Novena

A los tres años de la elección por vez primera de los miem-bros del Tribunal Constitucional se procederá por sorteo parala designación de un grupo de cuatro miembros de la mismaprocedencia electiva que haya de cesar y renovarse. A estossolos efectos se entenderán agrupados como miembros de lamisma procedencia a los dos designados a propuesta del Go-bierno y a los dos que proceden de la formulada por el Con-sejo General del Poder Judicial. Del mismo modo se procede-rá transcurridos otros tres años entre los dos grupos no afec-tados por el sorteo anterior. A partir de entonces se estará a loestablecido en el número 3 del artículo 159.

Zazpigarrena

Behin-behineko erakunde autonomikoak hurrengo kasuotandeuseztatuak izango dira:

a) Autonomia Estatutuak Konstituzio honen araberaonartutakoak, ezartzen dituzten organoak eratzerako-an.

b) Prozesu autonomikoaren iniziatiba balizkoak aurrerajotzen ez duenean 143. artikuluan aurrikusitako bal-dintzak bete ez direlako.

c) Organismoak lehen behin-behineko erabakiak aitor-tzen dion eskubidea jardun ez balu hiru urtetako epebarruan.

Zortzigarrena

1. Konstituzio hau onartu duten Ganbarek bereganatuko di-tuzte hark funtzionatzen duenetik, bertan arauzki biltzar etaSenaturako markatzen diren funtzio eta konpetentziak, etaguzti hauen aginteak 1981eko ekainetik aurrera ez du balio-rik izango.

2. 99 artikuluan ezarritako ondorioez Konstituzioaren aldarri-katzea balizko Konstituzionala bezala kontutan hartuko daharen aplikapenera bideratuz. Honetarako, aipatutako aldarri-katzetik hogei eta hamar eguneko epe bat irekiko da artikuluhartan erabakitakoa betetzeko.

Epe honetan, oraingo Gobernu Lehendakariak, Konstitu-zioak kargu honetarako ezartzen dizkion betebehar eta kon-petentziak bereganatuz aukera egin dezake 115. artikuluak ai-tortzen dion ahalmenaz baliatzeko, edo laga uztearen bidez99. artikuluan ezarritakoa betetzerako, azken kasu hau 101.artikuluko 2. apartatuan aurrikusitako egoeran geraturik.

3. Deuseztatze kasuan, 115. artikuluan aurrikusitakoaz, eta 68.eta 69. artikuluetan aurrikusitakoa aurrera legalki ez baldinbazen eraman, hauteskundeetan lehenagoz dirauten arauenaplikapenerako izango da, salbuespen bakarra hautaezintasuneta elkartezintasunei dagokiena izanik, zuzenki aldarrikatukoda Konstituzioaren 70. artikuluan 1. apartatuko b) letraren bi-garren etenean aurrikusitakoa, eta era berean, bertan botoemateko adinaz erabakitakoa eta 69. artikuluko 3an ezarrita-koa.

Bederatzigarrena

Konstituzio Auzitegiko kideak lehenez hautatu ondorenetikhiru urtetara, zozketaren bidez bertako lau kideen talde batizendapenerako utzi eta berriztatu behar den hautagai etorkiberdineko. Bakarrik ondorio hauetarako ulertuko da Gober-nuaren proposamenez hautaturiko bi etorki berdineko kideezeta Auzi Botereko Kontseilu Orokorreko formulatik datozenaktaldeturik. Era berdinez, aldarrikatuko da hiru urte igaro on-doren, goiko zozketak eragin gabeko talde bien artean, ordu-tik 159. artikuluko 3. zenbakian ezarrita.

§E1 1978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

46 Código BIZKAIA

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 46

Page 48: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

DISPOSICIONDEROGATORIA1. Queda derogada la Ley 1/1977, de 4 de enero, para la Re-forma Política, así como, en tanto en cuanto no estuvieran yaderogadas por la anteriormente mencionada Ley, la de Princi-pios del Movimiento Nacional, de 17 de mayo de 1958; elFuero de los Españoles, de 17 de julio de 1945; el del Traba-jo, de 9 de marzo de 1938; la Ley Constitutiva de las Cortes,de 17 de julio de 1942; la Ley de Sucesión en la Jefatura delEstado, de 26 de julio de 1947, todas ellas modificadas por laLey Orgánica del Estado, de 10 de enero de 1967, y en losmismos términos esta última y la de Referéndum Nacional de22 de octubre de 1945.

2. En tanto en cuanto pudiera conservar alguna vigencia, seconsidera definitivamente derogada la Ley de 25 de octubre de1839 en lo que pudiera afectar a las provincias de Alava, Gui-púzcoa y Vizcaya.

En los mismos términos se considera definitivamente de-rogada la Ley de 21 de julio de 1876.

3. Asimismo quedan derogadas cuantas disposiciones se opon-gan a lo establecido en esta Constitución.

DISPOSICION FINALEsta Constitución entrará en vigor el mismo día de la publi-cación de su texto oficial en el Boletín Oficial del Estado. Sepublicará también en las demás lenguas de España.

DISPOSAPENDEROGATZAILEA1. 1977ko urtarrilaren 4ko legea aldatze politikarako deroga-turik geratzen da, lehenago aipatutako legeak ez baldin baduderogatuta izan, hots, 1958eko maiatzaren 17ko Mugimen-duko Oinarrizko Printzipioa, 1945eko uztailaren 17ko Es-painolen Forua, 1938ko martxoaren 9ko Lanarena, 1942kouztailaren 17ko Gorteetako Lege Konstitutiboa, 1947ko uz-tailaren 26ko Buruzagitzaren oinordekoa. Guztiok 1967kouztailaren 10eko Estatuaren Lege Organikoak aldaturik etaera berean azkenau eta 1945eko urriaren 22ko ReferendumNazionalarena.

2. Inolako iraupenik gorde ahal baldin badu, 1839ko urriaren25eko legea, Araba, Gipuzkoa eta Bizkaiko probintziei dago-kiena, behin betiko derogaturik kontutan hartuko da.

Era berdinetan 1876ko uztailaren 21eko legea behin beti-ko derogaturik geratuko da.

3. Era berean derogaturik geratzen dira Konstituzio honenaurka dauden disposapen guztiak.

AZKEN DISPOSAPENAKonstituzio hau Estatuko Boletin Ofizialean testu ofiziala ar-gitaratzen den egun beretik funtzionamenduan sartuko da. Es-painiako beste hizkuntzetan ere argitaratuko da.

§E11978.EKO KONSTITUZIOACONSTITUCION DE 1978

47BIZKAIA Kodea

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 47

Page 49: CONSTITUCIÓN ESPAINIAKO ESPAÑOLA, DE 27 KONSTITUZIOA, … · 2004-01-25 · CONSTITUCION ESPAÑOLA, DE 27 DE DICIEMBRE DE 1978 (BOE nº 311, de 29 de diciembre de 1978) PREAMBULO

E1/Sin CAMBIOS 2003 18/7/03 10:31 Página 50