No feu foc No llenceu deixalles Acampada lliure no permesa Respecteu els éssers vius de l’entorn Seguiu les indicacions de la ruta Respecteu el patrimoni de l’entorn CONSELL COMARCAL DEL SOLSONÈS www.lavalldelord.com www.turismesolsones.com OFICINA DE TURISME VALL DE LORD Punt d’acolliment Centre BTT Ctra. de Berga, s/n. Sant Llorenç de Morunys T. (+34) 973 49 21 81 OFICINA DE TURISME DEL SOLSONÈS Carretera de Bassella, 1. Solsona T. (+34) 973 48 23 10 Telèfons d’interès Consultori mèdic de Sant Llorenç (+34) 973 49 25 10 Centre Sanitàri del Solsonès (+34) 973 48 11 72 Mossos d’esquadra (+34) 973 48 14 94 Agents Rurals (+34) 973 48 12 15 Bombers de Solsona (+34) 973 48 10 80 Telèfon d’emergències 112 Ruta 7 FOTOGRAFIES, PORTADA: Vista des del Capolat. CONTRAPORTADA: El Capolatell. INTERIOR: Vista des del camí de Busa de la mola de Lord i les Cases de Posada. (Totes de l’Arx. Ass. de Turisme de la Vall de Lord). MHÀ, ESTUDI GRÀFIC · DL: Ll 183-2020 Llocs d’interès / Lugares de interés TERRENO COMPLICADO - PENDIENTES PRONUNCIADAS Capolatell. Gran mola de 1.300 metres d’alti- tud. Aquesta “illa” de roca queda separada de la serra per un profund barranc i durant la Guerra del Francès (1808-1814) va ser utilitzada com a presidi natural de soldats de l’exèrcit de Napoleó. Capolatell. Es un gran cabezo de 1.300 me- tros de altitud. Esta “isla” de roca queda se- parada de la sierra por un profundo barranco y durante la Guerra de Independencia Espa- ñola (1808-1814) fue utilizada como presidio natural de soldados del ejército de Napoleón. Pla de Busa. És una espècie d’altiplà voltat de cingles alts i escarpats que cauen verticals so- bre les emboscades Vall de Lord, Aigua d’Ora i Valielles. Ocupa una extensió d’uns quatre qui- lòmetres de llarg per dos d’ample i s’estén en una superfície coberta de cultius, prats i boscos de pins. El punt més elevat és el serrat de les Graelles amb el cim del Cogul (1.526 m). Llano de Busa. Es una especie de altiplano envuelto de altos y escarpados riscos que caen verticales sobre los bosques de la vall de Lord, Aigua d’Ora y Valielles. Ocupa una extensión de unos cuatro kilómetros de lar- go por dos de ancho y se extiende en una superficie cubierta de cultivos, prados y bos- ques de pinos. El punto más elevado es el serrat de les Graelles dónde se encuentra la cima del Cògul (1.526 m). Pantà de la Llosa del Cavall. Format per la unió dels cursos fluvials d’Aigua de Valls i el Car- dener. Separa la vessant nord de la Vall de Lord (serra de Port del Comte i serra del Verd) de la sud (serres dels Bastets i de Busa a l’esquerra i les roques de Lord i el tossal de la Creu del Codó a la dreta). Té una longitud aproximada de 7 km sense comptar les ramificacions laterals. Pantano de la Llosa del Cavall. Formado por la unión de los cursos fluviales del Aigua de Valls y el Cardener. Separa la vertiente norte de la Vall de Lord (sierra de Port del Comte y sierra del Verd) de la sur (sierras dels Bastets y de Busa a la izquierda y las rocas de Lord y el monte de la Creu del Codó a la derecha). Tiene una longitud aproximada de 7 km sin contar las ramificaciones laterales. 11,60 km Ruta circular / Ruta circular Dificultad exigente / Dificultat exigent 3 h 40 min 696 m Estacionalidad / Estacionalitat RUTA DE LES CASES DE POSADA A BUSA PEL GRAU DE L’ARENY

Page 1: DE LES CASES DE POSADA A BUSA PEL GRAU DE L’ARENY · INTERIOR: Vista des del camí de Busa de la mola de Lord i les Cases de Posada. (Totes de l’Arx. Ass. de Turisme de la Vall

No feu foc No llenceu deixalles

Acampada lliure no permesa

Respecteu els éssers vius de l’entorn

Seguiu les indicacions de la ruta

Respecteu el patrimoni de l’entorn

CONSELLCOMARCALDEL SOLSONÈS

www.lavalldelord.comwww.turismesolsones.com

OFICINA DE TURISME VALL DE LORDPunt d’acolliment Centre BTT Ctra. de Berga, s/n. Sant Llorenç de MorunysT. (+34) 973 49 21 81

OFICINA DE TURISME DEL SOLSONÈSCarretera de Bassella, 1. SolsonaT. (+34) 973 48 23 10

Telèfons d’interèsConsultori mèdic de Sant Llorenç (+34) 973 49 25 10Centre Sanitàri del Solsonès (+34) 973 48 11 72Mossos d’esquadra (+34) 973 48 14 94Agents Rurals (+34) 973 48 12 15Bombers de Solsona (+34) 973 48 10 80Telèfon d’emergències 112

Ruta 7FO

-202

Llocs d’interès / Lugares de interés

TERRENO COMPLICADO - PENDIENTES PRONUNCIADAS

Capolatell. Gran mola de 1.300 metres d’alti-tud. Aquesta “illa” de roca queda separada de la serra per un profund barranc i durant la Guerra del Francès (1808-1814) va ser utilitzada com a presidi natural de soldats de l’exèrcit de Napoleó.

Capolatell. Es un gran cabezo de 1.300 me-tros de altitud. Esta “isla” de roca queda se-parada de la sierra por un profundo barranco y durante la Guerra de Independencia Espa-ñola (1808-1814) fue utilizada como presidio natural de soldados del ejército de Napoleón.

Pla de Busa. És una espècie d’altiplà voltat de cingles alts i escarpats que cauen verticals so-bre les emboscades Vall de Lord, Aigua d’Ora i Valielles. Ocupa una extensió d’uns quatre qui-lòmetres de llarg per dos d’ample i s’estén en una superfície coberta de cultius, prats i boscos de pins. El punt més elevat és el serrat de les Graelles amb el cim del Cogul (1.526 m).

Llano de Busa. Es una especie de altiplano envuelto de altos y escarpados riscos que caen verticales sobre los bosques de la vall de Lord, Aigua d’Ora y Valielles. Ocupa una extensión de unos cuatro kilómetros de lar-go por dos de ancho y se extiende en una superficie cubierta de cultivos, prados y bos-ques de pinos. El punto más elevado es el serrat de les Graelles dónde se encuentra la cima del Cògul (1.526 m).

Pantà de la Llosa del Cavall. Format per la unió dels cursos fluvials d’Aigua de Valls i el Car-dener. Separa la vessant nord de la Vall de Lord (serra de Port del Comte i serra del Verd) de la sud (serres dels Bastets i de Busa a l’esquerra i les roques de Lord i el tossal de la Creu del Codó a la dreta). Té una longitud aproximada de 7 km sense comptar les ramificacions laterals.

11,60 kmRuta circular / Ruta circular

Dificultad exigente / Dificultat exigent

3 h 40 min696 m

Estacionalidad / Estacionalitat

RUTA

DE LES CASES DE POSADA A BUSA PEL

GRAU DE L’ARENY

Page 2: DE LES CASES DE POSADA A BUSA PEL GRAU DE L’ARENY · INTERIOR: Vista des del camí de Busa de la mola de Lord i les Cases de Posada. (Totes de l’Arx. Ass. de Turisme de la Vall

3 4 8 10 116 7 9 11,60 km

Direcció errònia / dirección errónea

Direcció dreta / dirección derecha

Direcció esquerra / dirección izquierda

Cómo llegar al punto de salida: Desde Sant Llorenç de Morunys cogemos la carretera C-462 dirección Solsona por el pantano de la Llosa del Cavall. Después del punto kilométrico 18, justo al pasar el desvío de la derecha que baja hacia Les Cases de Posada y encontraremos a la izquierda una pequeña explanada para dejar el coche.0 km 0. Empezamos en el parking y seguimos el indi-

cador con los nombres de Casa Llobeta y Busa.1 km 1,1. Grau de la Llobeta (995 m). Seguimos en

dirección este hacia el plano de casa Llobeta. En este tramo no hay propiamente camino y se debe estar aten-to a las marcas amarillas y a los postes de seguimiento.2 km 1,2. Casa Llobeta y can Capdevila, ambas

abandonadas, y ermita de St. Iscle y Sta. Victoria, en ruinas. Continuamos a través de antiguos campos de cul-tivo en dirección este hasta encontrar la pista forestal la cual seguiremos hacia la izquierda (N) hasta un collado cercano donde hay un cruce de pistas. 3 km 1,7. Seguimos, haciendo un giro de 180 º, por la

pista que empieza en dirección sur, paralela a la principal pero por un nivel superior. La pista va ganando altura hasta que se llega a una explanada.4 km 3. Cruce de caminos. Tomamos la senda que

sube a la izquierda por un escalón pronunciado hasta la Balma de l’Areny y rinconada de l’Areny. Al final de la hondonada el camino supera el risco por el Grau de l’Areny y por el fondo de un barranco sube hasta las

últimas llanuras del Pla de Busa. Seguimos las marcas amarillas hasta encontrar una pista forestal que segui-mos dirección levante durante 5 minutos. Después de bordear unos campos de cultivo que dejamos a nuestra izquierda, empezamos a subir en dirección este. 5 km 5. Cruce de caminos. En este punto, a nuestra

derecha veremos la casa el Rial de Busa. Seguimos la pis-ta de la izquierda en dirección a Casa Vila, deshabitada. 6 km 5,2. Cuando llegamos a Casa Vila tendremos

que cruzar a mano izquierda. Antes podéis llegar has-ta la fuente de l’Espedraguer, la cual se encuentra a 200 metros en dirección contraria, por debajo de la pista forestal. Regresados otra vez a Casa Vila, seguimos la pista unos 100 metros dirección noroeste y en este punto la dejamos para tomar una senda a mano derecha.NOTA: si seguimos por esta pista dirección oeste (hacia la izquierda) en lugar de desviarnos, llegaremos al mira-dor del Capolat y al Capolatell (prisión de Busa). Para seguir la ruta, se debe volver por el mismo camino hasta el punto en el que nos hemos desviado.7 km. 5,6. Ascendemos dirección norte sin camino

evidente hacia la canal de Casa Vila, entre las cimas del Cogul al este y la Llebre al oeste. Son los dos puntos más altos de Busa.8 km 5,9. Cruzamos la collada y tomamos un camino

pequeño que desciende a la izquierda en dirección norte por la amplia canal. Después de descender en diagonal

por el rellano de una roca, llegamos a la fuente de la canal de Casa Vila. 9 km 6,3. Cruce de caminos. Seguimos el que gira

repentinamente hacia la izquierda, en ligero descenso, y después de llano va bordeando el pie del risco. La senda emprende una fuerte bajada hasta encontrar una antigua pista de desembosque en una gran pendiente; la segui-mos en dirección noroeste hasta llegar a un pequeño pla-no al pie de las rocas escarpadas dels Bastets. Seguimos la pista a la izquierda, más amplia y con una pendiente más suave. En el cruce seguimos a la izquierda. 10 km 8,1. Cerca de la casa abandonada Trasserra tomamos un sendero que desciende por la umbría cara norte de la sierra de Busa hasta encontrar una pista cer-ca de la antigua fuente de Casa Llobeta. 11 km 9,9. Seguimos la pista principal unos metros hacia la derecha, dirección norte, y seguidamente la de-jamos para tomar una pista poco evidente a la izquierda.12 km 10,1. Abandonamos la pista. Seguimos a la derecha un camino señalizado a les Cases de Posada. 13 km 10,6. El sendero llega a una pista forestal. Se-guir la pista hacia la izquierda, en dirección oeste.14 km 11,1. Sin descender a la carretera asfaltada, te-nemos que tomar una pista secundaria, que nos llevará al lugar de inicio de la ruta. 15 km 11,6. Fin del itinerario.

Com arribar al punt de sortida? Des de Sant Llorenç de Morunys agafem la carretera C-462 en direcció a Solsona pel pantà de la Llosa del Cavall. Després del punt quilomètric 18, tot just passat el desviament de la dreta que baixa cap a les Cases de Posada, trobarem a l’esquerra una petita esplanada per deixar el cotxe. 0 km 0. Comencem a l’aparcament i seguim l’indi-

cador amb els noms de Casa Llobeta i Busa.1 km 1,1. Grau de la Llobeta (995 m). Seguim

en direcció est cap al pla de Casa Llobeta. En aquest tram no hi ha pròpiament camí i cal estar atents als senyals grocs i als pals de seguiment.

2 km 1,2. Casa Llobeta i Can Capdevila, amb-dues abandonades, i ermita de Sant Iscle i Santa Victòria, en runes. Continuem travessant antics camps de conreu en direcció est fins a tro-bar la pista forestal que seguim cap a l’esquerra (N) fins a un coll proper on hi ha una cruïlla de pistes.

3 km 1,7. Continuem, fent un gir de 180º, per la pista que comença en direcció sud, paral·lela a la principal però per un nivell superior. La pista va guanyant altitud fins que arriba a una esplanada.

4 km 3. Cruïlla de camins. Prenem el corriol que a l’esquerra puja per un graó pronunciat fins a la balma de l’Areny i raconada de l’Areny. Al final de la clotada el camí supera el cingle pel grau de l’Areny i pel fons d’una rasa puja fins als darrers planells del pla de Busa. Seguim les marques grogues fins a trobar una pista forestal que prenem en direcció a llevant durant 5 mi-nuts. Després de vorejar uns camps de conreu que deixem a la nostra esquerra, comencem a pujar en direcció est.

5 km 5. Cruïlla de camins. En aquest punt, a la dreta veurem el Rial de Busa. Seguim la pista de l’esquerra en direcció a Casa Vila, deshabitada.

6 km 5,2. Una vegada arribem a Casa Vila hau-rem de trencar a mà esquerra. Però abans podeu anar fins a la font de l’Espedraguer que es tro-ba a 200 metres en direcció contrària per sota de la pista forestal. Retornats altra vegada a Casa Vila, seguim la pista uns 100 metres en direcció

nord-oest i en aquest punt la deixem per agafar un corriol a mà dreta.NOTA: si seguim per aquesta pista en direcció oest (cap a l’esquerra) en lloc de desviar-nos, arribarem al mirador del Capolat i al Capola-tell (conegut com la Presó de Busa). Per seguir la ruta, cal retornar pel mateix camí fins al punt on ens hem desviat.

7 km 5,6. Ens enfilem en direcció nord sense camí evident cap al coll de la canal de Casa Vila en-tre els cims del Cogul a l’est i la Llebre a l’oest. Són els dos punts més alts de Busa.

8 km 5,9. Creuem la collada i prenem un caminet que baixa a l’esquerra en direcció nord per l’am-pla canal. Després de baixar en diagonal pel re-lleix d’una roca arribem a la font de la canal de Casa Vila.

9 km 6,3. Cruïlla de camins. Agafem el que gira sobtadament cap a l’esquerra en lleuger descens, i després planer va vorejant pel peu de la cinglera. El corriol emprèn forta baixada fins a trobar una antiga pista de desemboscar en gran pendent; la seguim en direcció nord-oest fins a una petita es-planada al peu dels espadats dels Bastets.Continuem per la pista de l’esquerra, més ampla i amb el pendent més suau. A la cruïlla seguim a l’esquerra.

10 km 8,1. Prop de la casa abandonada Trasserra agafem un sender que baixa per l’obaga nord de la serra de Busa fins a trobar una pista prop de l’antiga font de Casa Llobeta.

11 km 9,9. Seguim la pista principal uns metres cap a la dreta, en direcció nord, i tot seguit la deixem per prendre una pista poc evident a l’esquerra.

12 km 10,1. Abandonem la pista. Cal seguir a la dreta un camí senyalitzat a les Cases de Posada.

13 km 10,6. El camí surt a una pista forestal. Se-guim la pista cap a l’esquerra, en direcció oest.

14 km 11,1. Sense baixar a la carretera asfaltada, haurem d’agafar una pista secundària cap a l’es-querra, que ens portarà al lloc d’inici de la ruta.