DESCRIPCIÓ DE L’ITINERARI Després d’una travessia amb barca des de Sant Elm o des del port d’Andratx i situats en el mollet des Lladó, ens dirigim al petit centre d’interpretació de l’illa que ens aju- darà a entendre millor els valors del parc natural. Continuam després pel camí de carro que s’enfila en direcció nord fins que topam amb una cruïlla. A la dreta queda la carretera del far de Tramuntana, enfront el camí de la cova des Moro, i a l’esquerra la carretera asfaltada del far des Llebeig, opció que elegim. Passam per sota d’una de les cases del parc i a poca distància ens desviam del vial asfaltat per un camí de carro que sorgeix a la dreta i que s’enfila pel comellar des coll Roig. Poc després un portell sense barrera dóna entrada a un espai envoltat de paret conegut com es Tancat, on el camí serpenteja en- tre marjades d’ametllers i garrovers sempre amb l’imponent puig des Far Vell o na Pòpia a la nostra esquerra. 1 ITINERARI 9 ITINERARI 9 ITINERARI 9 Na Pòpia Na Pòpia La glòria esvaïda La glòria esvaïda Avui ens espera na Pòpia, el cim més alt de sa Dragonera, balco- nada avançada sobre la Mediter- rània i lloc elegit per a situar-hi primer una talaia del sistema de- fensiu i després una làmpada d’ajuda a la navegació. Les restes d’aquest far antic, habitades avui tan sols per les sargantanes i ta- pades sovint per un capell de boira, ens porten temps enrere, quan els tor- rers i les seves famílies feien vida a l’illa en condicions dures i d’aïllament. DADES TÈCNIQUES INICI : es Lladó, sa Dragonera (2 m) FINAL: es Lladó, sa Dragonera (2 m) DIFICULTAT: baixa TEMPS DEL RECORREGUT: 3 h LONGITUD: 8.406 m DESNIVELL ACUM. PUJADA: 361 m DESNIVELL ACUM. BAIXA: 361 m APTE PER: infants a partir de 6 anys NO APTE PER: cadires de rodes, cot- xets per a infants Es Freu i la costa de Mallorca Far Vell

Na Pòpia...2 Passam vora una caseta i ens topam després amb un altra portell en el coll Roig, a la dreta del qual hi ha un mirador sobre la mar de tra-muntana. Comença aquí el

DESCRIPCIÓ DE L’ITINERARI

Després d’una travessia amb barca des de Sant Elm o des del port d’Andratx i situats en el mollet des Lladó, ens dirigim al petit centre d’interpretació de l’illa que ens aju-darà a entendre millor els valors del parc natural.

Passam per sota d’una de les cases del parc i a poca distància ens desviam del vial asfaltat per un camí de carro que sorgeix a la dreta i que s’enfila pel comellar des coll Roig. Poc després un portell sense barrera dóna entrada a un espai envoltat de paret conegut com es Tancat, on el camí serpenteja en-tre marjades d’ametllers i garrovers sempre amb l’imponent puig des Far Vell o na Pòpia a la nostra esquerra.

ITINERARI 9ITINERARI 9ITINERARI 9 Na PòpiaNa Pòpia La glòria esvaïda La glòria esvaïda

Avui ens espera na Pòpia, el cim més alt de sa Dragonera, balco-nada avançada sobre la Mediter-rània i lloc elegit per a situar-hi primer una talaia del sistema de-fensiu i després una làmpada d’ajuda a la navegació. Les restes d’aquest far antic, habitades avui tan sols per les sargantanes i ta-pades sovint per un capell de boira, ens porten temps enrere, quan els tor-rers i les seves famílies feien vida a l’illa en condicions dures i d’aïllament.

DADES TÈCNIQUES

INICI: es Lladó, sa Dragonera (2 m)

FINAL: es Lladó, sa Dragonera (2 m)

DIFICULTAT: baixa

NO APTE PER: cadires de rodes, cot-xets per a infants

Es Freu i la costa de Mallorca

Far Vell

Passam vora una caseta i ens topam després amb un altra portell en el coll Roig, a la dreta del qual hi ha un mirador sobre la mar de tra-muntana. Comença aquí el camí del far Vell, construït amb la participació dels presos com-uns amb un traçat planer i nombroses ziga-zagues destinades a facilitar el transport dels materials.

Transitam primer pel vessant est del puig i des-prés pel sud, un espai on durant la primavera és habitual trobar nius de gavines grosses (Larus michahellis) que en vol rasant intenten

dissuadir als visitants que s’hi apropen massa. La vegetació és aquí molt ata-peïda, amb ullastres, aladerns i romanins que arran de la protecció de l’illa i de la recent eradicació de les rates, han agafat una forta embranzida.

A mesura que pujam el panorama s’eixampla i a la propera illa de Mallorca distingim gran part de la costa i de les muntanyes andritxoles i, en dies clars, l’illa de Cabrera rera seu. A l’esquerra ens queda el puig des Aucells, de rocam vermellós, i que just entreveim en un dels revolts, després del qual passam vora la caseta des Coloms que malgrat el nom era refugi dels torrers de la des-apareguda talaia de na Pòpia, una construcció començada el 1580 i que fou enderrocada per aixecar-hi el far.

Assolim finalment el cim del puig des Far Vell, amb els seus 352 metres d’altura tallats a plom sobre la mar blava en el vessant nord, i observam les restes del far Vell, amb la seva torre, molt malmenada per l’impacte dels llamps, i la resta dels edificis amb avançat estat de degradació. Construït el 1852 amb línies neoclàssiques per l’enginyer Antonio López, donava aixo-pluc a dues famílies de torrers i el seu senyal era visible a més de 50 milles. Tanmateix les boires freqüents el tornaren inservible i l’octubre del 1910 apagà definitivament la seva llum substituït per les altres dues faroles situa-des a cota més baixa.

El retorn el feim pel mateix camí de pujada, l’únic possible.