218
Gestió de les xarxes socials 2016 Lel Coma Campmany [email protected] https://www.linkedin.com/in/lelcoma

Presentació

Embed Size (px)

Citation preview

Page 2: Presentació

Lel Coma Campmany

• Més de 25 anys de vida professional dedicada a oferir el contingut adequat a través dels canals apropiats, mitjançant la gestió de la informació des de diversos àmbits. He evolucionat conjuntament amb les tecnologies i he adaptat els meus coneixements a les noves necessitats informatives, als nous suports i a les noves vies socials de comunicació. https://es.linkedin.com/in/lelcoma

• Formació ▫ Màster in Social Media Branding & Strategy a la Salle –

URL.

▫ Certificat Google Analytics – Google.

▫ Llicenciatura de documentació – UOC.

▫ Diplomatura de Biblioteconomia i Documentació – UB.

[email protected] - 2016

Page 3: Presentació

•Què espereu d’aquesta formació?

L’objectiu d’aquesta formació és aconseguir que sigueu autònoms en la gestió de les

xarxes socials.

Objectiu

[email protected] - 2016

•Què en sabeu de les xarxes socials?

•I vosaltres?

Page 4: Presentació

• A on som

▫ Què en sabem? Perquè hi hem de ser? Anàlisi situació

▫ Engagement

• A on hem d’estar

▫ Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin i Google +

• Community manager

[email protected] - 2016

Sessió1

• Benchmarking

▫ Passos i eines

• Reputació digital

• Crisi de comunicació

Sessió 2

• Crisi de comunicació

▫ Exemples i Pla de crisi

Sessió 3

Page 5: Presentació

[email protected] - 2016

• Google Analytics

▫ Funcions i mètriques bàsiques

Sessió 4

• KPI’s

▫ KPIs per a les xarxes i WEB

▫ Calcular l’engagement

• Posicionament

• Algoritme de Google

Sessió 5

• SEO i SEM

▫ SEM vs SEO

• CTR / ROI

• Google Trends

Sessió 6

Page 6: Presentació

[email protected] - 2016

• Google Adwords

• Paraules clau

• Experiència usuari

• Pla de comunicació

Sessió 7

• Comunicació

• Hastags

• Calendari

Sessió 8

• Gestió de xarxes:

▫ Hootsuite

• Publicitat:

▫ Facebook Ads

▫ Instagram

Sessió 9

Page 7: Presentació

• Un 75% de la població espanyola s’ha connectat a Internet l’últim mes, i un 79% a Catalunya (dades oct-nov. 2015)1 .

• Un 65% dels internautes han utilitzat les xarxes socials1 .

• Un 57% dels espanyols llegeix les opinions i comentaris sobre els productes/serveis2 i ho consideren la font d’informació més fiable.

Què en sabem? – Ús de les xarxes

1) http://www.aimc.es/-Audiencia-de-Internet-en-el-EGM-.html 2) http://www.nielsen.com/es/es/press-room/2016/A-seis-de-cada-diez-consumidores-les-

preocupa-de-la-compra-online-como-se-escoge-el-producto.html

[email protected] - 2016

Page 8: Presentació

• Tenen presència als mitjans socials.

• Són hàbils per operar digitalment.

• Demanden agilitat en les comunicacions i tenen predisposició a l’ús de nous canals per rebre atenció, informació, consultar dades, agilitzar els tràmits, comprar, ...

• Estan informats amb continguts rellevants, d’interès i frescos sobre els temes que els interessen.

• Valoren la transparència, l’eficàcia, la immediatesa i l’acceleració dels processos de comunicació.

• D’aquí uns anys ja no voldran cap paper!!!

Com són els usuaris

[email protected] - 2016

Page 9: Presentació

• Les estadístiques de l’ús de les xarxes socials no paren d’augmentar i segueixen creixent, s’ha d’aprofitar el mitjà.

• La competència ja hi és i està actuant!

• Els usuaris/ clients ja estan a les xarxes socials.

• Algú parlarà de nosaltres a les xarxes socials, més val que sigueu vosaltres mateixos, s’ha de gestionar la reputació digital.

• Les recomanacions i els comentaris tenen molt pes en les decisions

• Millorar el posicionament.

[email protected] - 2016

Hem de ser-hi, perquè

Page 10: Presentació

• Màrqueting:

▫ Atenció als clients Fidelització, confiança

Ha d’haver-hi un canal de diàleg obert bilateral i públic.

▫ Continguts corporatius A on veiem la nostra missió, visió, els valors, els resultats i l’evolució.

Fidelització, confiança, transparència

▫ Continguts relacionats amb nosaltres, serveis i novetats.

• Crear comunitat virtual viva a on participin i es relacionin els nostres usuaris.

• Hem d’aconseguir Engagement!!!

[email protected] - 2016

Resumint, hem de fer

Page 11: Presentació

• Es refereix als nivells de compromís , fidelitat i connexió que demostren els usuaris cap a nosaltres.

• Es pot mesurar analitzant la interacció i la implicació dels seguidors en les converses.

• Cal dinamitzar la participació fent preguntes pertinents que provoquin reflexió.

• Generar continguts rellevants que aportin valor a la comunitat.

• Cridar l’atenció de forma clara i transparent.

[email protected] - 2016

Engagement a les Xarxes

Page 14: Presentació

• Xarxa social per excel·lència

• Creada 2004

• Els usuaris es creen un perfil i a partir d’aquest es

connecten amb els amics, coneguts, segueixen marques,

productes, serveis, entitats i administracions del seu interès.

• L’objectiu és interactuar, intercanviar i compartir

opinions, fotografies, vídeos, etc.

▫ Les opinions tenen molta importància!!!

[email protected] - 2016

Facebook:

Page 15: Presentació

• A Espanya:

▫ té 23.000.000 usuaris (1)

▫ Mitjana de dedicació setmana: 4 h.31 minuts

▫ Un 88% dels usuaris segueixen marques

▫ Un 86% dels usuaris hi accedeixen des del mòbil

▫ El 75% del engagement passa en les primeres 5 hores de la

publicació

▫ El 74% dels especialistes en màrqueting consideren que és

la xarxa social més important

[email protected] - 2016

Facebook

1) https://www.owloo.com/facebook-stats/countries/spain

Page 16: Presentació

• Augmenta la visibilitat i el posicionament a Google.

• Millora la imatge de marca.

• Permet el diàleg amb els seguidors d'una forma senzilla, servei d’atenció personalitzada.

• És un canal ideal per donar a conèixer nous productes o serveis a un públic objectiu molt ampli i heterogeni.

• Segmenta el públic i permet fer publicitat segmentada.

• Dades estadístiques en la mateixa xarxa.

Facebook: perquè tenir perfil?

[email protected] - 2016

Page 17: Presentació

[email protected] - 2016

PERFIL PÀGINA (fan page) Límit 5.000 amics Sense límit de fans

Sense accés a estadístiques Accès a estadístiques

No possibilitat programar post Programació Post

Personalització limitada: Foto i capçalera

Personalització: Foto, capçalera, pestanyes, ...

Si és empresa inclompleix la normativa Facebook i privacitat dels usuaris

Actua de manera professional, seria i respecte la privacitat i les normes de FB

- Múltiples administradors amb accessos segmentats

Patrocinar Post Creació Anuncis. Múltiples opcions

Les persones tenen amics Les empreses tenen Fans

Facebook

Page 18: Presentació

• Bona descripció del perfil. Incloure URL i imatges. • Els grups han de ser de temes concrets. • Tasques community manager:

▫ Publicar màxim 2 cops/dia amb contingut propi. Rellevància: publicar contingut que proporcioni valor afegit

als usuaris i també una mica de diversió. (Llei del 80/20: un 80% de contingut rellevant i un 20% de diversió).

El contingut ha de transmetre humanitat, no podem publicar només post informatius, sinó que hem de preguntar, respondre, parlar ...

▫ Compartir entrades d’altres usuaris esporàdicament.

▫ Seguir 8 usuaris/dia.

▫ Fer 4 M’agrada/dia.

▫ Controlar la xarxa almenys 3 cops/dia.

▫ Agrair els comentaris

▫ Fins a 4 hashtags

Facebook: recomanacions

[email protected] - 2016

Page 19: Presentació

• Breu, clar i precís , no més de 90 caràcters

• Inciteu al debat (amb una pregunta oberta o demanant comentaris...) o si vols tràfic a la URL, que sigui un “call to action”

• Incloure imatge, i recordar signar les fotos amb el nom de l'autor.

• Amb un shortlink (al principi o al final del post)

• Pengeu els posts a l’horari que hi ha els vostres usuaris.

• Si feu referència: etiqueta amb “@”

• Sigueu creatius!

Facebook: el post perfecte

[email protected] - 2016

Guia oficial de Facebook para un post perfecto

Page 20: Presentació

[email protected] - 2016

Instagram:

• Creada 2010 i adquirida per Facebook 2012

• Xarxa social visual orientada a dispositius mòbils (WEB).

• Connectar persones per gustos, afinitat o admiració.

• Servei gratuït per compartir imatges, fotos o vídeos de 15

segons. Permet la pujada, retoc i filtratge d’imatges.

• Va ser la pionera de les selfies!

• A Espanya hi ha 7,4 milions d’usuaris actius

• El 64% entren per seguir família i amics.

• 50% troben informació sobre els seus interessos.

Page 21: Presentació

• Usos:

▫ Encara no està molt saturada de competència.

▫ Molt dirigida a empreses orientades a negocis visuals (moda, art, disseny, arquitectura, etc.)

▫ Amplia l’estratègia a màrqueting mòbil.

▫ Permet transmetre els valors de la marca visualment.

[email protected] - 2016

Instagram:

Page 22: Presentació

• Perfil públic, ben descrit, amb poques paraules. Incloure URL.

• Pujar imatges de qualitat, esborrar les que no han tingut èxit, més val poques i bones.

• Retroalimentar-se dels resultats (número de likes, comentaris i comparticions).

• Tasques community manager:

▫ Construir una comunitat al voltant d'un hashtag, expresar-se amb #hastags, i utilitzar emojis i descripcions.

▫ No publicar en excés, actualitzar a diari però com a màxim cada 2 hores.

▫ Interactuar amb els fans. Fer likes i comentaris.

▫ Seguir entitats i persones afins.

▫ Penjar continguts propis.

[email protected] - 2016

Instagram: recomanacions d’ús

Page 23: Presentació

• És un servei de microblogging (140 caràcters) creat al 2006

• Cada tweet és mostra a la pàgina principal (timeline) del usuaris que et segueixen, a les llistes i als #hashtag inclosos.

• Els tweets són de caràcter públic, pots decidir a qui seguir, però no qui et segueix.

• És la xarxa per seguir al moment el què passa. És ràpida, dinàmica, eficient i amb gran concentració d’informació.

• Un 85% de l’ús de twitter es fa des del mòbil.

• Cada dia es publiquen 500 milions de tweets.

Twitter

[email protected] - 2016

Page 24: Presentació

• Si el tweet inclou foto o link són 118 caràcters.

• És recomanable deixar 20 caràcters de cortesia.

• Tasques community manager:

▫ Publicar 4 Tweet/dia amb contingut propi.

▫ Controlar la xarxa almenys 3 cops/dia.

▫ Seguir 8 usuaris/dia.

▫ Fer 4 Retweets/dia.

▫ Agrair les mencions i els RT’s.

▫ Imprescindible ús de hastags.

Twitter

[email protected] - 2016

Page 25: Presentació

• Estructures tweets:

▫ Normal comentari + link/imatge + hashtag

▫ Tweet amb Autoria twit + link/imatge+ via o by @nomusuari + hashtag

▫ RT directe @personacitada + link/imatge + hashtag

▫ RT amb cita meva cita + @personacitada + link/imatge + hashtag

▫ Fòrmula menció @personacitada + meva cita + link/imatge + hashtag

Twitter: recomanacions

[email protected] - 2016

Page 26: Presentació

• Llenguatge Twiter

▫ @ mencionar a altres usuaris (només visible pels seguidors de les dues parts)

▫ .@ mencionar a altres usuaris (de forma pública)

▫ RT Retweet (compartir)

▫ MT Modificar tweet

▫ #FF Follow Friday: Recomanacions d’usuaris preferits feta els divendres

▫ TT Trending Topic, tema o tendència de moda de 24h, es poden segmentar geogràficament

▫ # Filtre que agrupa temes i facilita les recerques

Twitter: recomanacions

[email protected] - 2016

Page 27: Presentació

• És la xarxa social professional més gran del món i l’objectiu es posar en contacte i establir relacions entre els professionals i empreses.

• Va ser creada 2002.

• S’utilitza per fer networking i recerca de feina.

• A Espanya té més de 3 milions d’usuaris.

• Els usuaris els agrada els grups (79,6%), la recerca de persones (70,6%) i els suggeriments de persones que potser coneguis (66,8%).

• El 47,6% dels usuaris l’utilitza unes 2 h./setmana.

Linkedin:

[email protected] - 2016

Page 28: Presentació

• A nivell professional:

▫ Permet tenir un CV actualitzat

▫ Agenda de contactes permanent i actualitzada

• Disposa d’estadístiques pròpies i permet segmentar el públic en publicitat.

• Tasques community manager:

▫ Publicar màxim 3 cops/ dia amb contingut propi.

▫ Seguir 3-5 perfils - empreses/dia.

▫ Fer 2 recomanacions /dia.

▫ Controlar la xarxa almenys 1 cop/dia.

▫ Agrair els comentaris.

Linkedin:

[email protected] - 2016

Page 29: Presentació

• És una xarxa de Google.

• És la xarxa social més important pel SEO.

• Millora i permet el posicionament físic. Això permetrà sortir a les recerques orgàniques dins del mapa.

• És una xarxa social sense publicitat.

• El que publiques té més abast, ja que no fan com a Facebook.

• Pots crear grups i comunitats pròpies, segmentar publicacions.

Google+:

[email protected] - 2016

Page 30: Presentació

• S’ha de tenir un bon perfil amb la imatge adequada.

• No s’ha d’excedir en l’ús de paraules clau.

• S’han d’utilitzar els cercles per segmentar el públic.

• Tasques community manager:

▫ Comparteix 2 cops/dia contingut propi.

▫ Afegeix 4 persones/dia als cercles.

▫ Organitza hangouts 1 cop al mes.

▫ Utilitza Google+ Events per comunicar

▫ Controlar la xarxa almenys 3 cop/dia.

▫ Fer 4 +1 al dia.

▫ Agrair els comentaris.

▫ Fins a 4 hastags

Google+: recomanacions

[email protected] - 2016

Page 31: Presentació

• Les xarxes funciones les 24 h. els 365 dies de l’any.

• Sou les persones que gestionareu la imatge a internet, per tant heu de tenir coneixement de tota l’empresa.

• Redactar correctament, amb llenguatge comprensible.

• Passió per les noves tecnologies: requereix una actualització periòdica.

• Creativitat.

Community manager

[email protected] - 2016

Page 32: Presentació

• Algunes de les tasques:

▫ Crear i gestionar perfils a les xarxes.

▫ Escoltar activament a les xarxes, investigar, què diuen les altres escoles? De què parlen?

▫ Percebre el sentiment dels nostres usuaris cap a nosaltres. Sumar-se a les converses i respondre als usuaris.

▫ Fer créixer la comunitat virtual: fixar-se objectius a curt i llarg termini.

▫ Identificar el públic objectiu.

▫ Analitzar les dades i retroalimentar-se.

▫ Planificar els continguts i distribuir-los.

2

Community manager: algunes tasques

[email protected] - 2016

Page 33: Presentació

• Benchmark vol dir punt de referència.

• Benchmarking com a tal el va inventar el 1979 Xerox quan va iniciar un procés anomenat benchmarking competitiu.

• Persegueix la comparació d’empreses líders per millorar el propi rendiment, és un instrument de gestió estratègica.

Benchmarking

[email protected] - 2016

Si coneixes el teu enemic et coneixes tu mateix, no tens perquè témer el resultat de 100 batalles

Sun Tzu

General, estratega militar i filòsof xino

Page 34: Presentació

• S’estudia quins són els «millors de la classe» a tot el món i s'adopten «les millors pràctiques».

• El benchmarking és un procés analític de descobriment i una experiència d'aprenentatge: s'han d'observar quines són les bones pràctiques i projectar-les en un futur.

• L'objectiu és copiar o millorar d'acord a les «pràctiques mes útils».

• Ha de ser un procés continu que retroalimenti l’estratègia sempre.

[email protected] - 2016

Benchmarking

Page 35: Presentació

• El major problema al que s'enfrontava la Southwest Airlines en els anys 90 era el dels llargs ”temps en terra” de la seva flota, és a dir, el temps necessari per a la càrrega i descàrrega, repostatge, neteja i controls de seguretat dels seus avions. La solució la van trobar fora del seu propi sector.

[email protected] - 2016

Exemple

Page 36: Presentació

• En carreres tipus Fórmula 1, el servei tècnic altament qualificat ha de ser efectuat en el menor temps possible. És un dels factors clau per a l'èxit en aquest esport. Southwest Airlines va estudiar els procediments de les parades en boxes per després aplicar-ho.

• El resultat va ser una reducció del 60 % de el “temps en terra” dels seus avions.

[email protected] - 2016

Exemple Southwest Airlines

Page 37: Presentació

1. Identificar qui és rellevant de la competència per a la comparativa, i classificar-les almenys en dos grups: aquells que exerceixen major competència i els secundàries. Convé obrir l'espectre, encara que sense perdre el focus, per tant també podem buscar altres llocs.

2. No partir d'idees preconcebudes sobre com actua la competència. L'objectiu no és justificar ni recolzar cap plantejament previ, sinó descobrir bones pràctiques rellevants… encara que no coincideixin amb les que tenim en ment.

Passos 1/3

[email protected] - 2016

Page 38: Presentació

3. Investigar en quines plataformes socials i buscadors estan presents de forma activa. No n'hi ha prou amb rastrejar les icones socials del seu web o revisar el site.

4. Analitzar el to, pauta i estil de comunicació: a qui es dirigeix? Amb quina freqüència? Quin tipus de continguts comparteix? Quin genera més engagement? De quines fonts? Coincideix amb el que teníeu previst?

5. Valorar la seva arquitectura de marca en xarxes socials. Quins comptes tenen? És aplicable? Perquè creieu que hi són?

Passos 2/3

[email protected] - 2016

Page 39: Presentació

6. Esbrinar com és la seva comunitat online. Interessa saber com ha anat creixent i quina és l'evolució. Coneix els seus influencers, us podrien servir?. Comparar el seu volum de seguidors amb el vostre. Analitzar el sentiment entorn de cada una en xarxes socials.

7. Indagar en les seves campanyes de publicitat en social media. Heu trobat anuncis? Com són?

8. Extreure les conclusions: què és el que millor els està funcionant? Com i per què ho fan? Ho podem aplicar? Comparar la seva influència i impacte.

9. Al cap d’un any s’ha de tornar a revisar. Què ha canviat en els últims 12 mesos?, i què ens hem de replantejar?

Passos 3/3

[email protected] - 2016

Page 40: Presentació

• Metricspot Ens permet analitzar i optimitzar la web i Twitter, com contingut, usabilitat, aspectes tècnics i xarxes socials.

Algunes eines

[email protected] - 2016

Page 41: Presentació

• Semrush Eina molt complerta per saber dades pròpies i dels competidors. És de pagament, però permet una prova gratuïta.

Algunes eines

[email protected] - 2016

Page 42: Presentació

• Symplymeasured Permet conèixer els resultats de les publicacions. De forma limitada en la versió gratuïta.

Algunes eines

[email protected] - 2016

Page 43: Presentació

• LikeAlyzer Permet analitzar en pocs segons certs paràmetres la teva pàgina de Facebook i després de la teva competència per poder comparar-los i veure en què s’ha de millorar.

Algunes eines

[email protected] - 2016

Page 44: Presentació

• Klout Medeix reputació en xarxes socials, i permet saber qui és el més influent.

Algunes eines

[email protected] - 2016

• Socialmention Ens permet saber que es diu de la nostra marca en les xarxes.

Page 45: Presentació

• Indicex

Algunes eines

[email protected] - 2016

• Google Abans de fer la búsqueda a Google es recomana desloguejar-se de Google, de xarxes socials i netejar historial per a que la búsqueda sigui òptima

• Google Alerts T’avisa d’un nou contingut. Es l’aplicatiu per excelència per a la monitorització de continguts web.

Page 46: Presentació

• Manifest Cluetrain Llistat de 95 conclusions ordenades i presentades com un manifest, per a totes les empreses que operen en un mercat amb noves connexions. Les idees expressades busquen examinar l‘impacte d'Internet tant en els mercats (consumidors) com en les organitzacions. A més, ambdós parts han de ser capaces d'utilitzar les xarxes per establir un nivell de comunicació que anteriorment no existia entre ells. El manifest suggereix els canvis necessaris perquè les organitzacions responguin a un nou ambient de mercat.

Manifest Cluetrain

[email protected] - 2016

Page 48: Presentació

• És el reflex del prestigi d'una persona, empresa o marca a Internet , creada no només per la mateixa, sinó també per la resta de persones que intercanvien informació i opinions sobre ella a Internet a través de fòrums, blocs o xarxes socials .

Reputació digital

[email protected] - 2016

Page 49: Presentació

• Internet funciona les 24 h./ 365 dies de l' any.

• Diàriament es bolca a la xarxa multitud d'informacions , comunicats i /o opinions .... De tot això Google i altres cercadors extreuen informacions o opinions sobre persones, empreses , marques , productes o serveis que s'inclouen en les seves bases de dades.

• El coneixement, seguiment i "control " de tota la informació que ens afecta forma part de la gestió de la reputació digital.

Reputació digital

[email protected] - 2016

Page 50: Presentació

• Dedicar esforç a construir la identitat digital ja no és opcional: és un acte de pura responsabilitat.

• Tot el que fem online afecta al offline i viceversa.

• La reputació digital ens servirà per millorar el seu posicionament en cercadors.

• Hem de saber què troben de nosaltres en un cercador quan un usuari ho busca Ordinador net!!!

Reputació digital

[email protected] - 2016

Page 51: Presentació

• Internet i les les xarxes socials han donat noves eines per opinar, informar i comunicar i l’han convertit en una plataforma de llibertat d'expressió sense competència ni limitacions.

• El seu ús no sempre és l'adequat o, almenys, pot en moltes ocasions no coincidir amb els interessos personals o empresarials de les persones implicades en informacions aparegudes a la xarxa.

• Les opinions són una arma molt poderosa quan són positives, però nefastes quan són negatives. En aquest cas, cal posar remei com més aviat per contrarestar les informacions negatives per tal que desapareguin de la xarxa o, en tot cas, no ocupen posicions rellevants en els cercadors.

Però ...

[email protected] - 2016

Page 52: Presentació

• Què és una crisi de comunicació?

▫ És una situació en la que s'ataca a la nostra organització, als seus objectius, a la seva reputació o els seus valors i sobre la qual perdem el control.

• Què és una crisi en Social Media?

▫ Un atac a l'organització que succeeix en xarxes socials a la vista de tot el públic i en la qual la nostra reacció serà analitzada per milers d'usuaris i altres actors.

[email protected] - 2016

Crisi de comunicació

Page 53: Presentació

Externes - Amenaces

• Hi ha estúpids / trolls • Ganes de fer mal

• Rivalitats • Ganes de notorietat • Activistes • Oportunistes • Ex-treballadors

• Proveïdors irresponsables • Rumors

Internes

•Accidents •Corrupció •Vulnerabilitats

•Visibilitat •Percepció de la marca •Història de la marca •Sector

•Desconeixement del mitjà 2.0 •Llançament i promocions •Personal poc format •Manca d’estratègia •No monitorització

Tipus de crisis

[email protected] - 2016

Page 54: Presentació

• Provoquem?

• Mentim?

• Anem massa lluny?

• Tenim pla de crisi?

• Utilitzem el llenguatge adient?

• El nostre servei és insatisfatori?

• Se'ns perdonarà un error?

• Donem el que prometem?

• Tenim aliats o enemics?

[email protected] - 2016

Prevenció

La millor gestió de crisis: la que mai n’has sentit

parlar-ne

Page 55: Presentació

• Els actors poden ser interns o externs:

▫ Alumnes i ex-alumnes

▫ Treballadors i ex-treballadors

▫ Competidors

▫ Cercadors

▫ Mitjans de comunicació

▫ Community manager

Tipus de crisis

[email protected] - 2016

Page 57: Presentació

• Patir una crisi no vol dir que estiguem fent malament les coses, però un cop comença s’ha d'actuar correctament perquè no es percebi que no ho estem fent bé.

• Teoria de Kübler Ros sobre les 5 fases:

1. Negació: Ja passarà..., això no ho mira ningú!

2. Enuig: Van a per nosaltres!

3. Negociació: Contacte amb els implicats.

4. Abatiment: Han trucat de la premsa, ...

5. Acceptació: Tinguem culpa o no, acceptem que estem en crisi: Actuem!!

Per què a nosaltres?

[email protected] - 2016

Page 58: Presentació

• A un usuari de Twitter no li va agradar i va al·legar que la situació socioeconòmica del país no era la propícia per a aquest tipus de màrqueting.

• La comunitat digital d'aquest usuari i altres van començar a criticar també a aquesta campanya creant fins i tot el hashtag #boicotDonettes .

• Panrico va reaccionar ràpid, va escoltar les queixes, va retirar els envasos amb el polèmic eslògan i va de demanar perdó.

• Els mateixos usuaris que van criticar l'eslògan, van agrair la ràpida intervenció i forma d'actuar davant d'un error.

Cas de Donettes

[email protected] - 2016

Page 59: Presentació

Cas de Donettes • Resultat: una situació que amenaçava amb

arruïnar la imatge d'una marca va acabar per reforçar-la a causa de la bona gestió de la crisi.

[email protected] - 2016

Page 60: Presentació

• La combinació de SEO i Social Media va donar com a resultat un nou " TT " mundial d'origen espanyol. En aquesta ocasió es tractava d’Eroski Malaga. Si buscaves, trobaves fotografies de noies amb poca roba.

Cas Eroski Màlaga

[email protected] - 2016

Page 61: Presentació

• 12/05/2010 Manolo Lama humilia un captaire a Alemanya

• 13/05/2010 Després de gairebé 24 hores de caos, Cuatro emet un comunicat lamentable.

• 17/05/2010 Facebook és un clam, amb un grup de més de 230 mil usuaris. La crisi es torna cíclica per inacció de Cuatro.

Cas Manolo Lama - Cuatro

https://www.youtube.com/watch?v=QtgLVXijqio

[email protected] - 2016

Page 62: Presentació

Kit-Kat - Greenpeace

[email protected] - 2016

• 17/03/2010. Greenpeace publica un vídeo en que diu que Nestlé utilitza oli de palma i que el seu proveïdors incompleix les lleis, desforestant i destruïnt l’hàbitat dels orangutans.

• Nestle va respondre negant l'acusació i dient que tenien un altre proveïdor. Aquest ho va negar i va promoure un logo que enlloc de KitKat posés killer.

• 18/03 Nestlé aconsegueix que Youtube retiri el vídeo, al·legant ús indegut de la marca i va publicar en la seva pagina de Facebook una entrada en la qual deia als seus fans que si publicaven alguna modificació del seu logo esborrarien la publicació.

Page 63: Presentació

Kit-Kat - Greenpeace

[email protected] - 2016

• Errors:

▫ Va amenaçar als seus usuaris amb esborrar tots aquells comentaris que parlessin sobre el "fals rumor de Greenpeace”: l’escolta activa i la transparència són els valors primordials en les xarxes socials.

▫ Esborrar: Després d'amenaçar, va decidir esborrar tots els comentaris negatius que circulaven per la seva pàgina.

▫ Desactivar la fan page: El desbordament de comentaris va ser tan elevat que van decidir desactivar la pàgina de Kit-Kat a FB.

▫ Negar la veritat: Nestlé va negar la seva relació amb el proveïdor però, després va publicar un comunicat afirmant que havia trencat la seva relació amb aquest proveïdor.

• Nestlé va arribar a baixar a la borsa.

• Aquesta crisi no és una accident, sinó un atac fet expressament i planificat.

Page 64: Presentació

• Henkel va demanar als seus seguidors que participessin en el procés de redisseny del seu nou envàs de rentavaixelles, i al final va fer cas omís de les recomanacions dels seus clients.

• Heineken va sol·licitar la col·laboració ciutadana per a la renovació del seu icònica ampolla verda. Quan va presentar la seva iniciativa, la va definir públicament com "una manera gratuïta per aconseguir talent", el que va molestar als seus clients, que van reclamar a la cervesera que donés els beneficis dels 50.000 litres de cervesa a fins culturals.

[email protected] - 2016

Altres exemples

Page 65: Presentació

• El pla de crisi consisteix a detallar totes les accions necessàries per iniciar a gestionar una crisi en xarxes socials, s’han pensar els possibles problemes a que estem exposats.

• S’ha de monitoritzar les paraules claus dels possibles escenaris: ajudarà a prevenir qualsevol crisi i saber el què passa.

• S’han de definir a tots els responsables en un pla de crisi, identificar totes les parts: direcció, responsables, caps de departament i recollir les formes de contacte (telèfons, correus, etc.).

Fer un pla de crisi

[email protected] - 2016

Page 66: Presentació

1. Anàlisi Mesurar el nivell de la crisi, hi ha petites crisis que no mereixen la pena gestionar però si monitoritzar per si arriben a créixer en algun moment.

2.Avaluació Establir els nivells de crisi en funció del tipus, seguidors, potencial i gravetat.

Recollir totes les dades possibles sobre la causa/i causant del conflicte. Analitzar quines són les motivacions: si hi ha algun interès, o si simplement notorietat.

Investigar internament què ha passat, ha estat un error nostre? S'ha donat un mal servei?

Pla d’acció 1/5

[email protected] - 2016

Page 67: Presentació

3. Aplicació del pla de crisi: haurem preparat diversos models de resposta, que ens poden servir.

▫ La primera resposta és clau i marcarà l'evolució de la crisi. Ha de:

Buscar acabar la crisi aportant solucions i compromisos.

Ser honest, humil, sincer.

Tenir autoritat i fermesa en cas de refutar una acusació greu.

No ha de donar llargues, ni provocar reaccions negatives, ni evitar responsabilitats.

Pla d’acció 2/5

[email protected] - 2016

Page 69: Presentació

4. Reducció Respondre el més ràpid possible.

▫ Quan tinguem una resposta definitiva aquesta ha de: Ser transparent, si cal demanar disculpes i l'error

denunciat existeix, hem d'assumir-ho. La transparència és la clau.

Explicar com ha passat i què es farà per solucionar el conflicte o problema.

Exposar els passos que es seguiran per prevenir futurs casos.

Ha d’anar signada per la persona que l’ha fet.

Pla d’acció 3/5

[email protected] - 2016

Page 70: Presentació

Comunicar el missatge de resposta definitiva internament a tot el personal.

Comunicar-la personalment al causant, demanar disculpes i explicar que es farà.

Publicar el missatge oficialment en els mitjans propis i si es pot en altres URL. Hem de tenir en compte que cada comunicació que es publiqui tindrà molta més repercussió.

Respondre als comentaris de tots els fans i seguidors.

Pla d’acció 4/5

[email protected] - 2016

Page 71: Presentació

5. Aprenentatge Crear un informe amb tot el que ha succeït, treure les conclusions adients i aprendre del què ha passat.

6. Seguiment i prevenció Seguir monitoritzant un cop passada la crisi, fins que tot sigui normal.

• Convé estar molt ben posicionats en SEO, per seguir bé en els buscadors i reforçar en tot

moment els valors i el compromís de la marca.

Pla d’acció 5/5

[email protected] - 2016

Page 72: Presentació

Mai, mai, mai...

• Intentar ocultar alguna cosa. S’ha d’evitar l’efecte Streisand Internet acaba fent el contrari i multiplica l’efecte.

• Hem de perdre la compostura.

• Hem de plagiar i copiar continguts sense citar l’autor

• Manipular el número de seguidors.

[email protected] - 2016

Page 73: Presentació

• Facebook Respondre a tots els comentaris en actualitzacions i en el mur, no importa si són positius o negatius. Enllaçar amb el canal original a on heu publicat la resposta oficial.

• Twitter Igual que en Facebook intenta respondre a tots els tweets que rebi el compte ja siguin negatius o positius. Si no hi cap en un tweet utilitza varis agregant al finalitzar cada un la numeració, exemple: 1/2, 2/2. Agregar la URL d'on s’ha publicat la resposta oficial. Agregar un #hashtag per recopilar totes les respostes.

[email protected] - 2016

Tipus de resposta: segons cada xarxa

Page 74: Presentació

• Google+ Com és una xarxa boníssima per al SEO aprofitar i publicar la resposta oficial de la crisi. Es pot realitzar un Google Hangout que després es queda gravat en Youtube per explicar la crisi i la resolució.

• Blog / WEB Mantenir actualitzat la WEB amb la resposta a la crisi perquè serà un dels primers llocs a on els usuaris buscaran informació.

[email protected] - 2016

Tipus de resposta: segons cada xarxa

Page 75: Presentació

• Plataforma gratuïta desenvolupada per Google.

• Ofereix informació agrupada del tràfic que arriba als llocs web segons l'audiència, l'adquisició, el comportament i les conversions que es duen a terme en la web, és a dir, analitza el comportament dels visitants amb la finalitat de millorar el compliment dels nostres objectius.

• Permet monitoritzar i optimitzar les estratègies de màrqueting en línia.

• Ha d’estar instal·lat a la WEB

[email protected] - 2016

Google Analytics

Page 76: Presentació

• És imprescindible saber allò que volem i que necessitem controlar i un cop definit podem crear-nos un o diversos quadres de comandament amb mètriques i dimensions que volem controlar.

• Un dels principals riscos de l'analítica és voler veure recurrentment les dades i entrar diàriament per analitzar diferents funcionalitats de GA, així, com navegar i recollir dades per tenir.

[email protected] - 2016

Google Analytics

Ajuda de Google Analytics

Page 77: Presentació

• Per entendre com funciona, hem de conèixer les cookies (petita informació enviada per un lloc web

i emmagatzemada en el navegador de l'usuari, de manera que el lloc web pot consultar l'activitat

prèvia de l'usuari) i els seus punts de vista:

▫ Objectiu analític Sistema per seguir l’activitat dels usuaris d’un site

▫ Objectiu és millorar l’experiència dels usuaris Oferir als usuaris continguts d’acord amb els seus interessos o d’acord am la seva interacció amb determinat site

[email protected] - 2016

Google Analytics

Page 78: Presentació

• El primer element de és el rang de dates, podem:

▫ Determinar el rang de dates .

▫ Comparar amb el rang anterior.

▫ Comparar-lo amb el mateix rang però de l’any anterior.

[email protected] - 2016

Google Analytics

Page 80: Presentació

• Per defecte veiem el 100% dels usuaris

• Però podem afegir segments per aïllar i analitzar parts concretes del trànsit. Per aplicar un segment a les dades d'informe , feu clic al nom corresponent. Podeu aplicar diversos segments per confrontar les dades associades en tots els informes.

[email protected] - 2016

Google Analytics

Page 81: Presentació

• Monitoritzar un lloc en relació als principals objectius:

[email protected] - 2016

Google Analytics: funcions bàsiques

Page 82: Presentació

• Volum de visites indicador més senzill per veure el tràfic, és el número de sessions.

▫ Una sessió o visita és el que té lloc entre la 1a pàgina i l’última.

▫ Al cap de 29 minuts d’inactivitat es dona la sessió per tancada.

[email protected] - 2016

Mètriques bàsiques (1)

Page 83: Presentació

• Visitants Són les persones que han accedit

▫ Si el volum de visitants és petit, comparat amb el de visites, vol dir que o bé el nostre site té un públic fidel, o bé que ens hem quedat estancats en l’obtenció de nous usuaris (3.146 vs 6.140).

[email protected] - 2016

Mètriques bàsiques (2)

Page 84: Presentació

• Pàgines vistes Mesura el número de pàgines per les que navega un usuari durant la mateixa sessió.

▫ Ens permet saber, comparant amb el volum de visites, si el nostre contingut enganxa als nostres usuaris o bé abandonen la web sense navegar per més pagines.

[email protected] - 2016

Mètriques bàsiques (3)

Page 85: Presentació

• Temps en la pàgina i en la web Mesura el temps que els visitants passen en una pàgina, així com els temps que transcorren els usuaris durant una visita.

▫ Un temps de permanència baix o una disminució progressiva de la mesura ens indica que deixem d’interessar als usuaris amb el nostre contingut.

[email protected] - 2016

Mètriques bàsiques (4)

Page 86: Presentació

• % de Rebot Mesura el percentatge de sessions en les que s’ha vist una sola pàgina. S’ha d’analitzar de tot el site, de les principals pàgines i de les paraules claus.

▫ Pot ser un indicador d’errors al site o en una pàgina. Per exemple si un percentatge important dels navegants arriba mitjançant un buscador, i sense navegar per cap altre pàgina marxa, pot voler dir que captem el públic erroni o bé que ens hem posicionat amb paraules equivocades.

[email protected] - 2016

Mètriques bàsiques (5)

Page 87: Presentació

• Mesura de sortida Mesura la gent que abandona el site des d’una pàgina concreta.

▫ No ens hem d’obsessionar.

▫ Hem de vigilar que marxin per llocs que considerem estratègics i observar les que tenen una major taxa de sortida.

[email protected] - 2016

Mètriques bàsiques (6)

Page 88: Presentació

• Mesura de conversió És un % i es defineix com els resultats dividits per els visites. Hem de tenir clars els objectius.

▫ Cal posar el GA en € (a configuració).

▫ S’han de definir / configurar, poden ser temporals.

[email protected] - 2016

Mètriques bàsiques (7)

Page 89: Presentació

[email protected] - 2016

Mètriques bàsiques (8)

• Nivell de compromís analitzant les vegades que algú visita un lloc, així com la freqüència: + pàgines = + profunditat

Page 90: Presentació

• Analitzar les fonts i la qualitat del trànsit que tenim.

[email protected] - 2016

Google Analytics: + funcions

Page 91: Presentació

• Referral quan un usuari fa clic a un enllaç i és portat a un altre lloc web

• Organic search Recerca a un buscador.

▫ Not Provided Identifica les paraules clau utilitzades pels usuaris que busquen a Google mentre estan “loguejats” amb el seu compte. En aquests casos és quan no es transfereix informació de quina paraula clau utilitzen els usuaris per cerca orgànica. S'està tendint al not provided 100% amb el que en poc temps no disposarem de cap tipus de visibilitat del rendiment específic de les paraules clau que generen visites a nivell SEO

Google Analytics:

http://www.overalia.com/glosario/referral [email protected] - 2016

Page 92: Presentació

• Anàlisi de continguts més rellevants i demandats.

[email protected] - 2016

Google Analytics: funcions bàsiques

Page 93: Presentació

• Comprendre el perfil d'usuaris.

[email protected] - 2016

Google Analytics: + funcions

•Temps •Número de pàgines •Nombre de sessions

Page 94: Presentació

• Per mesurar l’èxit ens hem de fixar objectius del site. Abans de definir-los hem de tenir molt clar què volem de la web (temps mínim de permanència, un clic a un determinat lloc, que arribin a una pàgina...)

• L’embut de conversió és el seguit de pàgines per les que ha de passar l’usuari fins arribar a la conversió.

• La 1a pàgina és visitada per un número d’usuaris elevat, i aquest va disminuint fins arribar a l’objectiu

[email protected] - 2016

Google Analytics: embuts i objectius

Page 95: Presentació

• 3 tipus d’objectius

▫ URL

▫ Temps en el site

▫ Pàgines per visita

• Anem a administrador

• Tot seguit Objetivos i els configurem

[email protected] - 2016

Google Analytics: embuts i objectius

Page 96: Presentació

• Si volem, podem personalitzar els informes

• Hem de tenir clar quin informe necessiteu, per posar el que sigui necessari i no distreure’ns amb dades curioses, però que no ens calen. Per tant hem de tenir clars els objectius.

[email protected] - 2016

Google Analytics: informes

Page 97: Presentació

• En Social Media, el primer que ens demanen són resultats i s’ha de demostrar amb dades.

• De vegades es plantegen objectius tan eteris com “augmentar la reputació online” o “millorar el engagement dels continguts”, però com ho calculem? I el què?

• Per mesurar l’èxit del màrqueting digital s’utilitzen els KPIs (Key Performance Indicators) Indicadors que ens permeten mesurar amb dades concretes les nostres accions.

KPIs:

[email protected] - 2016

Page 98: Presentació

• L’objectiu dels KPIs és ajudar-nos a prendre les millors decisions i ens ajuden a respondre la pregunta de si ho estem fent bé.

• Tots els KPIs són mètriques però no totes les mètriques són KPIs!

KPIs

[email protected] - 2016

Page 99: Presentació

Mètode SMART

• Específics. S’han de poder definir i concretar.

• Mesurables. Per exemple, és difícil mesurar la utilitat que una pàgina web pot tenir per a un usuari; però sí que pots mesurar el temps mitjà d'estada a la pàgina.

• Assolibles. Els objectius han de ser creïbles i a l’abast.

• Realistes. En ocasions l'excés d'informació pot ser un problema; millor tenir 4 KPIs que 6.

• Continus. Han de tenir continuïtat en el temps, s’han de poder comparar amb medicions posteriors.

[email protected] - 2016

KPIs: com han de ser

Page 100: Presentació

• En quines xarxes volem estar i amb quin objectiu?

• Quines metes i quins objectius tenim?

• Són comparables i mesurables?

• A qui presentarem els KPIs?.

• Cada quan els presentarem?

• Quines eines utilitzarem per mesurar? Les tenim totes a l’abast? (per exemple trucades rebudes?).

• Com ens retroalimentarem?

KPIs: com escollir-los

[email protected] - 2016

Page 101: Presentació

KPIs: per a Facebook

[email protected] - 2016

• Número de posts que s’han compartit.

• Número de persones a les que hem arribat (vist).

• Perfil del visitant per sexe i franja d’edat.

• Procedència de les visites.

• Posts amb més interacció.

• Número de M’agrada.

• Número d’impressions.

• Ho podem recollir a la mateixa página de Facebook.

Page 102: Presentació

KPIs: per a Instagram i Google+

[email protected] - 2016

INSTAGRAM:

• Número de seguidors.

• Número de M’agrada.

• Número de cops que s’ha compartit.

• Número de comentaris.

GOOGLE+:

• Número de +1.

• Número de seguidors.

• Número de mencions.

• Número de cops compartits.

Page 103: Presentació

KPIs: per a Twitter

[email protected] - 2016

• Podem recollir ítems a la xarxa, però també a eines com Audiense (antic SocialBro), Topsy…

• Número de RT’s.

• Número de cops que han marcat el nostres TW.

• Número de seguidors.

• Número de persones a qui seguim.

• Mencions.

• Llistes en les que sortim.

Page 104: Presentació

KPIs: web de continguts / serveis / suport

[email protected] - 2016

• L'objectiu principal és fidelitzar els usuaris pel contingut i donar resposta a les consultes.

• Usuaris nous i recurrents.

• Pàgines vistes en cada visita.

• % de rebot

• Per on ens arriba el tràfic? Quins canals?

• Temps de permanència.

• Troben el que busquen?

• Buscador intern.

Page 105: Presentació

KPIs: engagement

[email protected] - 2016

• Com més necessària és una mètrica, més difícil és obtenir

• Per començar, cal saber les interaccions:

• M'agrada, Comentaris i Compartits, a Facebook.

• M'agrada i Comentaris, a Instagram.

• Favorits, Respostes i Retweets, a Twitter.

• Recomanacions, Comentaris i Compartits, a Linkedin.

Sembla fàcil????

Page 106: Presentació

KPIs: calculant l’engagement

[email protected] - 2016

• Per seguir les impressions o abast del post, és a dir, el número de persones que l’han vist.

• És útil per saber què fem, però no per arribar a futurs usuaris.

Page 107: Presentació

• Per mesurar les interaccions / seguidors:

• Per mesurar interaccions / impresions

KPIs: altres fòrmules

[email protected] - 2016

Page 108: Presentació

• Els buscadors i especialment Google és la via per la que ens troba el màxim de persones.

• Treballar el posicionament és necessari per ajudar els motors de cerca a entendre sobre què tracta cada pàgina.

• Fa més accessible la pàgina web tant per als usuaris com per als motors de cerca .

• L’objectiu no és tenir un gran tràfic sinó convertir aquest tràfic en clients.

• L’activitat a les xarxes socials ajuda molt.

• El podem obtener mitjançant el SEO o el SEM.

[email protected] - 2016

Posicionament:

Page 109: Presentació

• Per posicionar una pàgina a Internet el més important són les paraules clau.

▫ Són les necessitats que els internautes tenen i com les busquen a la xarxa. No tothom busca un mateix servei amb els mateixos termes.

• Conèixer aquests conceptes de recerca determinarà l'èxit o fracàs d'una campanya de posicionament.

• Seleccionar les paraules clau amb què els internautes busquen és complicat, el posicionament web és una tècnica.

[email protected] - 2016

Com ens posicionem?

Page 110: Presentació

• Actualment Google fa servir l’algoritme Colibrí. A diferència dels anteriors (Panda i Penguin), és una completa revisió i es basa en la recerca semàntica:

▫ Intenta entendre el significat de la consulta i la intenció de qui busca.

• Cada vegada el buscador és més intel·ligent i ja és capaç de relacionar paraules de forma semàntica per això s’han d’incloure frases conversacionals que els usuaris usarien, p.ex. A on estudiar?

[email protected] - 2016

ALGORITME de Google

Page 111: Presentació

• Comprèn la relació entre paraules d'una mateixa temàtica. Entén que:

▫ el plural i el singular d'una paraula és la mateixa paraula.

▫ les diferents conjugacions d'un verb.

▫ paraules amb el mateix significat estan relacionades entre si.

▫ Sinònims.

• Hem de tenir això molt en compte i seleccionar paraules clau amb similituds semàntiques per aconseguir arribar a un major nombre d'usuaris.

[email protected] - 2016

ALGORITME de Google

Page 112: Presentació

• És l’art i la ciència de posicionar-se als buscadors a fi de portar tràfic qualificat al nostre site. Es centra en els resultats de cerca orgànics, és a dir, els que no són pagats.

• A Internet segueixen manant els continguts i per tant s’ha de tenir una bona estratègia, i treballar per crear continguts dignes de ser enllaçats.

• Es caracteritza per ser un

treball a llarg termini

(mínim 3 mesos).

[email protected] - 2016

SEO: Search Engine Optimisation

Page 113: Presentació

• Descriure amb paraules d'ús comú el contingut i els serveis.

• Buscar amb paraules el que ens diferencia de la resta, de la competència.

• Vigilar i evitar les paraules amb múltiples significats.

• Destacar els cursos / serveis més rentables.

• Concretar Pensar en termes molt específics que atreguin persones que busquen alguna cosa en particular . Les paraules més generalistes no sempre portaran clients.

[email protected] - 2016

SEO: fer una estratègia - passos

Page 114: Presentació

• Reputació online: Utilitzar les xarxes socials per projectar una bona imatge.

• SEO local: Incloure localització. Hem de registrar-nos als principals serveis de mapes, citacions, opinions, etc.

• Vídeo cada cop té més presència, hem de mostrar el costat humà: persones reals treballant, classes, pràctiques, ...

• Utilització de mòbils: la web ha de ser totalment responsive. Les recerques des d’aparells mòbils han superat a la resta.

[email protected] - 2016

SEO: què el pot ajudar?

Page 115: Presentació

• El domini ▫ Ha de contenir la paraula clau més important, i sí pot

ser, ha d’incloure el nom de la “marca”.

• Etiquetes o metaetiquetes ▫ Descriuen als robots dels cercadors el nostre

contingut. Les més importants són: Etiqueta Títol, indica el tema sobre el qual tracta una

pàgina. Ha de recollir les paraules clau més importants i no ha d'excedir de 65 caràcters.

Etiqueta Descripció, proporciona un resum sobre la pàgina, està pensada per captar l'atenció dels usuaris. No s’han de fer servir més de 150 caràcters.

▫ Cada pàgina de la web ha de tenir un títol i descripció únics i diferents.

[email protected] - 2016

SEO: Com treballar-ho

Page 116: Presentació

• Les URL ▫ Han d’incloure les paraules clau. ▫ Han de ser amigables. ▫ No han de tenir més de 5 nivells. ▫ Han de ser en l’idioma de la página. ▫ S’han d’evitar caràcters especials.

• Contingut ▫ Les paraules clau han de ser-hi presents. ▫ És recomanable utilizar sinònims. ▫ L’ús de la negreta ajuda. ▫ Utilitzar encapçalaments. ▫ Els primers paràgrafs han de contenir la informació

més rellevant.

[email protected] - 2016

SEO: Com treballar-ho

Page 117: Presentació

• Enllaços interns ▫ Màxim de 60-90 enllaços a la Home per tenir un

bon PageRank (és una valoració que fa Google i que mesura el grau d'importància de forma numèrica i situa els resultats més fiables en primer lloc).

▫ Ha d’incloure en el anchor text (enllaços) les paraules claus. Es pot fer: Posant directament la URL. Posant paraules com: “clica aquí”, “aquesta pàgina”. Posant paraules clau en funció de quines paraules

volem destacar. Posant directament el nom d’una marca o web.

[email protected] - 2016

SEO: Com treballar-ho

Page 118: Presentació

• Imatges

▫ Descriure-les bé i posar bé el títol.

• Sitemap

▫ El mapa de lloc s’ha de tenir per a què Google ens llegeixi bé, ja que ajuda a indexar les pàgines.

▫ És un arxiu, ha d’estar ben estructurat i ha d’incloure les paraules clau.

• Robots.txt

▫ És un arxiu que serveix per denagar l’entrada als buscadors. És útil per no sobrecargar el servidor.

[email protected] - 2016

SEO: Com treballar-ho

Page 119: Presentació

• Afecta als resultats patrocinats en motors de cerca com Google.

• El màrqueting de cercadors és controlable i mesurable. Nosaltres decidim que volem gastar, quines paraules o frases volem comprar, i exactament la pàgina a la que volem que els anuncis apuntin.

• Un dels sistemes de pagament més usats és Adwords, a on qui més oferta per un terme de cerca apareix primer a la

pàgina de resultats.

[email protected] - 2016

SEM: Search Engine Marketing

Page 120: Presentació

• Hem d’identificar i analitzar les paraules claus, els termes més buscats pels usuaris, planificar i executar campanyes publicitàries i avaluar-ne els resultats.

• Un cop tenim un anunci, i l’usuari pitgi, l’hem de conduir exactament a la pàgina que hem anunciat, l’expectativa que tenen s’ha de complir.

[email protected] - 2016

SEM

Page 121: Presentació

[email protected] - 2016

SEO vs SEM

SEO SEM

Número de paraules clau Limitat (depèn de la página)

Ilimitat

Cost Només treball optimització

Es paga per visites i per la gestió de campanya

Temps per resultats A mitjà i llarg terme Ràpid, immediat

Flexibilitat a canvis Poc flexible, el treball és a llarg plaç

Totalment, és immediat.

CTR Per sota la 5ª posició és inferior al 5%

Es poden obtener CTR alts en els 3 primers llocs

Page 122: Presentació

• Es una mètrica que mesura l'interès i l'eficiència d'un anunci publicitari.

• Es calcula com la proporció de clics que té l'anunci sobre les seves impressions:

[email protected] - 2016

CTR: Click-Through Rate

Page 123: Presentació

• Si un anunci es va mostrar 2000 vegades i va obtenir 4 clics, el seu CTR és de 4/2000 = 0,002 = 0,20%. Això vol dir que 0,2% de les vegades que es va mostrar l'anunci va ser interessant i va obtenir una resposta.

• És una de les mètriques més importants i fonamentals per mesurar l'eficiència de les campanyes. Mostra directament com està funcionant l'anunci.

• Per tenir un CTR alt, l'anunci ha de ser rellevant a la seva audiència. Una fórmula universal per tenir un bon CTR és assegurar-nos d’incloure un "call to action”.

[email protected] - 2016

CTR:

Page 124: Presentació

• És el retorn de la inversió, és el valor econòmic generat com a resultat de la realització de diferents activitats de màrqueting.

• Amb el ROI podem mesurar el rendiment que hem obtingut d'una inversió.

• Per calcular-s'utilitza la següent fórmula:

▫ ROI = (Benefici - Inversió) / Inversió

▫ El valor de ROI és una ràtio, per la qual cosa s'expressa en percentatge.

[email protected] - 2016

ROI: Return On Investment

Page 125: Presentació

• Ambdues estratègies tenen millor rendiment quan s'intercalen i barregen les tècniques SEO i SEM.

• D'una banda una campanya SEM posicionarà pàgina web immediatament mentre es treballa en la campanya SEO, i les dades obtingudes en la campanya seran de vital importància per al SEO SEO ja que donaran informació sobre les paraules claus que són més atractives

i converteixen més clients.

[email protected] - 2016

SEO + SEM

Page 126: Presentació

• Google Trends és una eina gratuïta de Google, que permet comparar la popularitat de recerca de diverses paraules i frases.

• No ens indica el nombre de visites, sinó una sèrie de gràfiques que mostren proporcionalment les visites en el nombre de cerques, la tendència. Representa la popularitat o interès en una escala de 0 a 100.

• Juntament amb Google Adwords formen un binomi perfecte pel posicionament.

[email protected] - 2016

Google Trends

Page 127: Presentació

• Permet:

▫ Veure patrons que es repeteixen i canvis en el temps.

▫ Veure les recerques segons la zona geogràfica.

▫ Fer previsions.

• Podem preparar un seguit de continguts que treballarem amb temps per tractar d'aconseguir el millor posicionament possible en el moment que es produeixi un pic de cerques, p ex. l’època que es busquen els futurs estudis.

[email protected] - 2016

Google Trends

Page 128: Presentació

• Ens ajuda en la nostra estratègia SEO / SEM.

• Podem introduir de dos a cinc termes de recerques .

• Podem buscar amb o sense accent (els resultats són diferents).

• Podem buscar:

▫ Directament els termes (AND) – estudiar veterinària

▫ Els termes exactes – “estudiar veterinària“

▫ Sumar termes (OR) – estudiar + veterinària

▫ Excloure termes (NOT)– estudiar – veterinària

[email protected] - 2016

Google Trends

Page 132: Presentació

[email protected] - 2016

Google Trends

• Ho podem segmentar per localització, per anys, a una eina específica, i per categories.

Page 133: Presentació

• Podem exportar les recerques

• Podem fer una recerca específica a una eina

de Google

• Podem subscriure’ns i que ens enviï novetats.

[email protected] - 2016

Google Trends

Page 134: Presentació

• Podem veure paraules properes o que estan pujant en les recerques i que mai se’ns haguessin ocorregut. És una bona eina per obtenir idees pel contingut.

[email protected] - 2016

Google Trends

Page 135: Presentació

[email protected] - 2016

Google Trends

• Analitza webs amb molt de tràfic.

Page 136: Presentació

[email protected] - 2016

Google Trends

• Pots veure els resultats per comunitats localitzacions més precises.

Page 139: Presentació

• Google Adwords és el programa de publicitat online de Google. A través d’AdWords pot crear anuncis per arribar als usuaris en el moment exacte en què estan interessats en els productes o serveis que oferiu.

• Google vol qualitat en el menor temps possible, per això s’ha d'oferir primer una bona web

que suposi una bona experiència per a

l'usuari.

[email protected] - 2016

Google Adwords

Page 140: Presentació

[email protected] - 2016

Necessitats usuari

Com el client es va explicar

Com el consultor ho descriu

Com el director del projecte ho entén

Com l’analista ho dissenya

Com ho escriu el programador

Com el projecte s’ha documentat

Quines eines s’han instal·lat

Com es factura al client

Com se li ha donat suport

El que el client de veritat necessita

Page 141: Presentació

[email protected] - 2016

Experiència de l’usuari

• És el procés que duu a terme l'usuari quan interactua amb un producte/servei. És el resultat d'un fenòmen interactiu en el qual intervenen multitud de factors: individuals, socials, culturals, contextuals i propis del servei i el resultat del qual és la generació d'una percepció positiva o negativa.

• No és el mateix que usabilitat: facilitat amb que les persones poden utilitzar una eina particular amb la finalitat d'aconseguir un objectiu concret.

Page 142: Presentació

[email protected] - 2016

Experiència de l’usuari

• L’experiència de l’usuari és subjectiva i es veurà condicionada per expectatives i experiències prèvies

de l'usuari.

• El 80% dels usuaris

tenen les mateixes

necessitats: hi ha un

usuari tipus.

Page 143: Presentació

[email protected] - 2016

Els 10 manaments

1. L‘usuari sempre té la raó: “Ni tu ni el teu cap sou els usuaris”

2. S’ha d’entendre a l’usuari. 3. S’ha d’evitar l'enginyeria de la solució: s’han

d’identificar i comprendre completament els problemes abans de buscar solucions

4. La forma va després de la funcionalitat 5. El contingut és el rei. El 95% dels usuaris

d'usuaris d'un site no llegeixen ni el 80% del contingut. Això no significa que el contingut no és important, significa que és més important.

Page 144: Presentació

[email protected] - 2016

Els 10 manaments

6. S’ha d’innovar no imitar.

7. L’accés és per a tothom.

8. Cal planificar abans de dissenyar. Amb els nostres usuaris en ment i la visió apropiada, podem planificar i desenvolupar sites d'èxit

9. S’han d’entendres els objectius: si el site només pogués fer una cosa, quina seria?

10.S’ha d’aprendre dels errors: «Els errors són un èxit si aprenem d'ells.» Malcolm S. Forbes

I ara retornem a Google Adwords....

Page 145: Presentació

• Determinar un objectiu clar, no val sol amb voler visites, s’ha d'identificar si el que interessa són els clics, les vendes, el temps que passin a la web…

• Tot el que no es mesura no existeix. És important saber mesurar les conversions a Adwords: accions que ens interessa que l'usuari realitzi a la nostra web: emplenar un formulari, subscriure's a una newsletter, visualitzar un document, passar cert temps a la web, fer clic en un número de telèfon….

[email protected] - 2016

Google Adwords: consells 1/5

Page 146: Presentació

• S’han de definir bé les paraules: són les que marquen el que es paga per cada clic. És interessant fer una llista de paraules clau negatives, per prescindir d'aquelles amb les quals no vols sortir a la cerca.

• Els noms dels anuncis han de ser fàcils de recordar, d'agrupar i d'optimitzar, de forma que identifiquem amb el nom de què va la campanya.

• Segmentar la campanya, per ubicació i idioma. La web ha d’estar en els idiomes que parlin els nostres usuaris.

[email protected] - 2016

Google Adwords: consells 2/5

Page 147: Presentació

• S’ha de tenir en compte que el món és mòbil i per tant la web ha de ser responsive i en aquest cas podem segmentar per dispositius.

• No barrejar les campanyes de Cerca a Google amb les de Display (els anuncis es mostren en diferents pàgines). S’ha d’escollir encara que ens dóna l'opció de triar les dues, tenen diferents orientacions: cap a la demanda o cap a l'oferta.

• Es recomana enllaçar-ho amb Analytics per dur a terme els mesuraments.

[email protected] - 2016

Google Adwords: consells 3/5

Page 148: Presentació

• S’ha d’incloure extensions, totes les que vulguis, després Google escollirà quines posa. Les més importants són: ▫ D'anunci: permeten, sense cost afegit, donar més

informació a l'anunci que sigui rellevant per als nostres clients potencials.

▫ D’ubicació: es mostren les dades de contacte a l'anunci.

▫ D'enllaços de llocs que resultin d'interès per a l'usuari.

▫ De trucada: incloure el número de telèfon, és molt important per a la seva visualització en el mòbil.

▫ Socials: permet sumar totes les recomanacions socials dels teus anuncis o la teva pàgina web.

[email protected] - 2016

Google Adwords: consells 4/5

Page 149: Presentació

• Estudiar als clients, parlar amb les persones, si s’interactua serà més eficient escollir les paraules clau. L'anunci ha de descriure perfectament el que s’ofereix.

• S’ha de tenir en compte que la “url visible” no té per què ser la “url de destinació”, sempre que el domini sigui el mateix.

• AdWords solament és una eina, i per tant l’èxit està en qui la fa servir. S'ha d'anar cap a la conversió pel millor camí possible.

[email protected] - 2016

Google Adwords: consells 5/5

Page 151: Presentació

[email protected] - 2016

Google Adwords: planificador de paraules

• Dóna idees de quines poden ser les que millor defineixin la web i també ens dóna un cost aproximat. S’ha de fer la web per a l'usuari, però també perquè Google l’entengui.

• Proporciona informació de gran

valor sobre el comportament de

les paraules que s’han escollit,

dóna una estimació sobre la

quantitat de persones que

busquen mensualment els

termes.

Page 157: Presentació

• Les paraules més genèriques solen tenir uns paràmetres d'alta popularitat i competència així com una relació inversa amb els índexs de conversió. Establir un equilibri d'aquests paràmetres podrà facilitar l'elecció de la paraula clau idònia. S’han de provar les paraules.

• Les millors paraules són aquelles que per al màxim nivell de cerques tenen un menor nivell de la competència.

[email protected] - 2016

Paraules clau

Page 158: Presentació

• Hem de disposar d’una bona base de dades de paraules clau, i l’obtindrem de:

▫ La nostra experiència en el sector.

▫ El cercador intern del nostre lloc web.

▫ Les paraules clau atractives per a competència.

▫ De Google Trends, Google Adwords, …

▫ Google Instant suggereix

resultats mentre escrivim,

autocompleta la cerca

proposant-nos alternatives.

Es pot configurar.

[email protected] - 2016

Paraules clau: com escollir

Page 159: Presentació

• Existeixen tres factors que influeixen en la decisió a l'hora de triar paraules claus:

▫ El nombre de cerques o la popularitat. Un alt nombre de cerques significa que aquesta paraula gaudeix de gran importància en els usuaris a l'hora de buscar.

▫ La competència de les pàgines web que estan lluitant per posicionar-se a partir d‘una paraula. Podem utilitzar Majestic SEO, SemRush ...

▫ El percentatge de conversions.

• Un cop seleccionades s’han d’enumerar en ordre d'importància.

[email protected] - 2016

Paraules clau: factors

Page 161: Presentació

[email protected] - 2016

Pla de comunicació

• El pla de comunicació hauria de ser la bíblia, el

manual principal, de tota organització amb interès per escoltar, projectar una imatge pública i llaurar-se una reputació.

Cap vent és bo per al vaixell que no sap on va

Séneca

Page 162: Presentació

[email protected] - 2016

Perquè un pla?

• Hem de tenir una imatge el més propera possible a la realitat, a com ens perceben els nostres usuaris, per a això convé elaborar un DAFO per saber on som: Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats.

• S’ha d’invertir temps i mitjans a obtenir aquestes dades, ja sigui a través de fonts pròpies, publicacions alienes, enquestes, grups de discussió…

Page 163: Presentació

[email protected] - 2016

Públic, missatge i mitjans

• Hem de generar els missatges, modular-los en la forma escaient, i adaptar-los a cada perfil de públic i a cada mitjà.

• L'enunciació ha de variar, però l'essència ha de ser sempre la mateixa.

• Posarem els missatges als mitjans idonis per arribar a cada públic, d'acord amb els objectius i l'estratègia traçats.

1 missatge

1 públic 1 mitjà

Page 164: Presentació

[email protected] - 2016

Pla de comunicació: s’ha de definir

• La imatge, els valors de forma clara i transparent.

• A quines xarxes estarem: hem d'escollir aquelles que s'ajustin a nosaltres i als nostres objectius.

• L’estratègia bàsica a transmetre durant 1 any. • Un calendari amb els esdeveniments anuals.

És recomanable crear usuaris corporatius a les xarxes que decidim no aparèixer, ja que mai se sap si ho necessitarem.

Ha de ser un document viu, que evoluciona en funció dels resultats.

Page 165: Presentació

[email protected] - 2016

Pla de comunicació: 10 passos

1. Objectius: Què volem aconseguir? 2. Estratègies: Quin camí hem de prendre? 3. Accions: Com ho farem? 4. Elecció dels canals: On hem d’actuar? 5. Planificació específica per a cada xarxa. 6. Establiment dels KPIs i mesurar-los. 7. Elecció d'eines a utilitzar per a la gestió i el

mesurament. 8. Definició del personal necessari i les funcions. 9. Protocol d'actuació per a casos de crisis de

reputació. 10. Pressupost: Quant ens gastarem?

Page 166: Presentació

[email protected] - 2016

El contingut es el rei!

• Un contingut important, rellevant i interessant sempre acabarà propagant-se, i si està ben treballat i presentat, ho farà abans, amb més força i amb més retorn.

• Un contingut banal, irrellevant i sense interès sempre tendirà a ser oblidat encara que formalment estigui ben treballat i presentat, per tant:

Page 167: Presentació

• El suport afecta a la forma en la qual es llegeix i, per tant, també a la forma en la qual s'escriu.

• Suports diferents, actitud diferents

[email protected] - 2016

Paper vs pantalla

Paper Lectura focalitzada i lineal

Missatge estàtic i unidireccional

Vies d’accés tradicionals

Pantalla Lectura dispersa i en diagonal

Missatge multimèdia i multidireccional

Accés via Google, Facebook, Twitter...

Page 168: Presentació

• Quan consultem una web... ▫ D'entrada no llegim: inspeccionem la primera

pantalla. ▫ Quan llegim, ens cansem més ràpidament que amb

el paper. ▫ No llegim de manera ordenada. ▫ Podem llegir "eternament" (enllaços, elements

multimèdia, comentaris, etc.) ▫ I, sobretot, no volem esperar.

• I per tant, hem de: ▫ Facilitar que es trobi la informació útil ràpidament. ▫ Fer possible que es pugui esbrinar/deduir el

contingut sense llegir-ho tot.

[email protected] - 2016

Lectura per pantalla

Page 169: Presentació

• Les regles bàsiques de redacció són les mateixes a qualsevol canal i suport:

▫ Claredat i precisió lèxica i sintàctica.

▫ Correcció ortogràfica.

▫ Estil que generi interès.

• Si sabem què i com ho volem dir, és molt més fàcil escriure clar i captar l'atenció del lector, i sinó ho sabem és molt més probable que fem un text confús i sense interès.

[email protected] - 2016

Escriure bé, escriure clar

Page 170: Presentació

• Les 5W i 1H són les sis preguntes bàsiques per a un text informatiu: cal considerar si són rellevants i tractar de respondre-les en el primer paràgraf.

[email protected] - 2016

Les idees clau: 5W i 1H

Exemple: Dia internaciona *** 2016

Què: 40 anys de l’**** i Jornada del dia Internacional

Quan: 01/06 de 8:30 a 14:00

Per què: Celebració anual, i enguany especial al fer els 40 anys

Qui: ******

A on: *******

Com: Jornada oberta a tothom

Page 171: Presentació

• Temporalitat: Internet és global amb franges horàries diferents i multitemporal.

▫ Mai: avui, demà, ahir, dilluns, fa 25 anys...

▫ Sí cal indicar sempre la data de referència .

• Multilinialitat: la informació es pot estructurar en formats que trenquin la linealitat del discurs, no cal començar pel principi i acabar pel final.

• Multimèdia: podem fer servir altres eines que poden ser molt més efectives que un redactat convencional: fotos, vídeos...

[email protected] - 2016

Redacció WEB: cal tenir en compte 1/2

Page 172: Presentació

• Interactivitat: l’existència de l’hiperllenguatge canvia l’estructura del text, la forma com el redactem i la lectura. El lector és un subjecte actiu i desitja completar les informacions pel seu compte.

• Hipertextualitat: El text va més enllà del que aparenta, transcendeix d’ell mateix. Podem iniciar vincles sense fi.

• Multiplicitat: un mateix contingut pot presentar-se en múltiples formes. Hem de procurar que l’experiència comunicativa sigui òptima en tots els suports.

[email protected] - 2016

Redacció WEB: cal tenir en compte 2/2

Page 173: Presentació

[email protected] - 2016

Redacció: títol

• És l'encapçalament del text, és pel qual en menys d'un segon el lector decideix si li interessa el que li expliquem. No ha de perquè saber de què/qui parlem. Ha de: ▫ Ser breu: No pot tenir més de 65 caràcters. Les

primeres dues paraules han d’atreure molt l’atenció, els usuaris tendeixen a llegir només una tercera part del títol.

▫ Ser directe: estructures senzilles, s’ha d’evitar les dobles negacions, subordinades, passives i les ambigüitats.

▫ Incloure les paraules clau i si pot ser al principi.

• Cal tenir en compte si la URL es forma a partir del títol.

Page 174: Presentació

[email protected] - 2016

Redacció: subtítol

• És més llarg que el títol i amplia la informació aportant noves dades i resumint el contingut del text. Si amb el títol hem captat l'atenció de l'usuari, amb el subtítol l’hem de mantenir. Ha de:

▫ Completar la informació del títol, no repetir-la.

▫ Introduir noves paraules clau, sinònims de les utilitzades en el titular.

▫ Ser breu, directe i gramaticalment complet.

▫ Ser suggeridor perquè convidi a seguir llegint.

Page 175: Presentació

[email protected] - 2016

Redacció: subtítols pel text

• Ajuden a fer més esponjós el text, contribueixen a fer-ne més fàcil l’escanneig i la lectura hipertextual.

• Funcionen com a àncora visual i com a recurs per destacar continguts.

• Permeten saber ràpidament què explica aquella informació que publiquem,

sense necessitat de llegir-la

sencera.

Page 176: Presentació

[email protected] - 2016

Redacció: text 1/2

• És el cos de la informació, ha de ser amb frases clares, concises i directes. Cada paràgraf ha de tenir una idea.

• Els paràgrafs han de ser breus: ▫ Es recomana que tingui entre 100-150 caràcters

com a màxim. El text ha de tenir almenys 100 paraules perquè s'indexi en Google.

• Els primers paràgrafs han d’atraure l’interès. Subjecte + verb + complements és el que funciona millor.

• El text l’entendrà un estranger? Ho sabrà traduir un traductor automàtic?

Page 177: Presentació

[email protected] - 2016

Redacció: text 2/2

• Les paraules clau s’han d’incloure durant el text en negreta.

• Els cercadors també valoren la bona ortografia.

• S’ha de pensar abans de redactar: tenim tendència a redactar textos per a ser llegits en format paper, per tant hem de fer un esforç per canviar.

Page 178: Presentació

[email protected] - 2016

Redacció: sumaris i llistes

• Ajuden a fer més clares les informacions per al lector .

• Estableixen una jerarquia clara i deixen al lector la decisió de continuar la lectura per un contingut o per un altre .

• Són un bon recurs de cara al SEO, els buscadors premien els webs que en fan ús.

• Les llistes i els paràgrafs escrits a la manera convencional no són excloents, sinó complementaris.

Page 179: Presentació

[email protected] - 2016

Redacció: paraules clau

• Seleccionades amb l’estratègia SEO/SEM:

▫ Han de figurar literalment en el títol i subtítol.

▫ Hi ha d’haver la major densitat possible en el títol (poques paraules i rellevants).

▫ S’han de posar sinònims clau en el subtítol.

▫ Introduir-les literalment entre 2 i 4 vegades cada 200 paraules aproximadament en el text.

▫ Usar-les per als enllaços interns.

▫ Marcar-les amb negreta.

Page 180: Presentació

[email protected] - 2016

Redacció: imatges

• Les imatges i els vídeos són fonamentals per captar l'atenció del lector i per posicionar en els cercadors: ▫ Posar a les etiquetes i els nom de l'arxiu les paraules

clau. ▫ Utilitzar fotos de recurs si no tenim del què parlem. ▫ Seleccionar bé l'enquadrament segons la

presentació. ▫ Les fotos i vídeos tenen més pes per al cercador si

estan integrades en el cos principal de la informació.

▫ Tenir el consentiment de les fotografies a tercers si miren a la càmera.

Page 181: Presentació

[email protected] - 2016

Redacció: enllaços 1/2

• Són la clau de la navegació hipertextual.

• Poden ser:

▫ Interns van a una pàgina del mateix domini.

▫ Externs enllacen a una pàgina d’un altre domini.

• Un text amb enllaços a les fonts originals guanya en qualitat.

• És millor cercar l’enllaç en el mateix idioma en què estem escrivint l’article.

• Són útils si van a parar a la plana concreta del que estem parlant ( i no a una pàgina principal).

Page 182: Presentació

[email protected] - 2016

Redacció: enllaços 2/2

Incorrecte Correcte

Per veure la guia feu clic aquí Veure la guia

Fes clic aquí si vols que descarregar-te el programa del curs

Sí vols descarregar-te el programa del curs, fes clic aquí

Veure http://www.

Veure el web de ***

No usar el subratllat sinó enllaça amb res

Podeu fer servir la negreta per destacar alguna cosa

• Un bon enllaç és molt útil i reforça el contingut. Internet no existiria sinó hi haguessin enllaços.

Page 183: Presentació

[email protected] - 2016

Redacció: estil

• Hem de tenir i mantenir la pròpia veu i personalitat, un estil propi:

▫ Qui parla: jo, nosaltres o la companyia?

▫ A qui parla: a tu, a vostè o a vosaltres?

▫ Estil formal o informal.

▫ Ells i elles?

▫ Ser 'enrotllat' no significa parlar malament.

▫ Els signes d'admiració, només quan siguin imprescindibles.

▫ A internet, escriure tot en majúscules equival a cridar, per tant, millor evitar-ho.

Page 184: Presentació

[email protected] - 2016

Redacció: hem d’evitar

• Les imatges desenquadrades/tallades.

• Les faltes d’ortografia.

• Ser repetitiu en poc temps.

• Publicar infografies quilomètriques o imatges amb molt text o lletra petita.

• Fe un ús abusiu de majúscules.

• Actualitzacions d’estat amb massa text.

• Saltar-se la normativa de cada xarxa social.

• Esborrar comentaris.

Page 185: Presentació

[email protected] - 2016

Redacció: hem de fer

• Ser clars i concrets. • Prohibir les manifestacions falses o

infundades i l’’ús de copyrights, marques, o continguts de 3rs.

• Ser reals, no es poden fer declaracions difamatòries o amenaces de cap mena.

• Respectar la normativa d’usos de cada xarxa social.

• Recollir l’obligació d’informar als usuaris si tenim una web i ens hackegen.

• Complir les cookies.

Page 186: Presentació

[email protected] - 2016

Redacció: eines ortografia

• La Fundació de l'Español Urgent —Fundéu BBVA. Neix al 2005 fruit d'un acord entre l'Agència Efe i el banc BBVA i treballa assessorada per la Real Acadèmia Espanyola.

• El Diccionario panhispánico de dudas de la Real Acadèmia Espanyola.

• SoftCatalà. Traductor i corrector del català.

• http://www.repetition-detector.com/ Eina en diversos idiomes que caça les paraules que es repeteixen al llarg del text, ja siguin formes totalment coincidents o bé de la mateixa família lèxica.

• MyStilus. Revisor fins a 100 paraules gratuït.

Page 187: Presentació

[email protected] - 2016

Redacció: eines d’imatges

• Creació d’imatges

▫ https://pixlr.com/editor/

▫ https://pixlr.com/express/

Permet customitzar-les

▫ https://pixlr.com/o-matic/

Permet filtrar-les

▫ https://www.sumopaint.com/home/

• Icones

▫ https://thenounproject.com/

S’ha de fer l’atribució o menció

Page 188: Presentació

[email protected] - 2016

Redacció: eines

• Música gratuïta i amb drets

▫ http://dig.ccmixter.org/

▫ https://www.jamendo.com/?language=es

• Creació de núvols d’etiquetes

▫ http://www.wordle.net/

▫ http://www.tagxedo.com/

• Creació d’infografies

▫ http://www.easel.ly/

▫ https://infogr.am/ (i vídeos)

Page 189: Presentació

[email protected] - 2016

Redacció: eines

• Escurçadors d’enllaços

▫ Bit.ly

▫ Goo.gl

Si copies l’adreça web reduïda i l’enganxes al navegador, poses un “+” et mostra les estadístiques de click que s’han fet a aquella URL.

Molt recomanable pel posicionament.

Page 190: Presentació

[email protected] - 2016

#Hashtags

• S’utilitzen sota una paraula concreta, i només cal afegir “#” al davant de la paraula

• Són filtradors per paraules.

• S’han de pensar abans de fer-los servir.

• Han de ser fàcils de recordar i d’entendre.

• Permeten l’ús de #hashtags: Facebook, Instagram, Twitter, G+…

• TagBoard eina que permet veure totes les referències d’un hashtag concret mitjançant diverses xarxes socials.

Page 191: Presentació

[email protected] - 2016

Calendari

• Recollir la freqüència de continguts en %: articles, propaganda, serveis, “calaix de sastre”, notícies, premsa, actes, resoldre dubtes ...

• Recopilar idees i temes a tractar, suggeriments de tothom

• Fer una planificació anual – Mensual

▫ Destacar els fets mensuals, dies internacionals, vacances, Sant Jordi, Nadal, efemèrides destacades...

Mes

Gener Dia de reis

Exàmens

Febrer Carnestoltes

Dia internacional de...

Page 192: Presentació

[email protected] - 2016

Calendari

▫ Fer una planificació Trimestral – Setmanal – Diària

Posant tipus post, qui l’escriu, missatge, xarxa, horari, finalitat...

Jo aprofitaria la mateixa taula per tenir els resultats!

Page 194: Presentació

[email protected] - 2016

Hootsuite

• Hootsuite És una de les eines més completes que hi ha per a la gestió de xarxes socials.

• És por provar en versió premium 30 dies, o pots fer servir una versió gratuïta.

• És molt útil quan tenim diversos perfils socials en diferents plataformes.

Page 196: Presentació

[email protected] - 2016

Hootsuite

• Ens hem registrar, escollir la versió de prova o la gratuïta i afegir totes les xarxes socials que volem gestionar. Ho podem fer des de diferents llocs.

• Ens demanarà permisos d’autorització, i un cop donats podrem gestionar les xarxes des del “dashboard”.

• Hem de configurar les nostres dades personals. ▫ A Facebook pots afegir totes les pàgines que

administris com tots els grups que formis part. ▫ A Instagram, és possible des de fa un any.

Page 198: Presentació

[email protected] - 2016

Hootsuite

• Un cop tenim les xarxes hem d’organitzar les columnes. Només hem de fer “+ Afegir columna” just al costat de “+Afegir xarxa social” per seleccionar les característiques que mostra i escollir les que més ens interessi.

▫ Facebook: timeline, les meves publicacions, esdeveniments, missatges, activitat, cerca, programat...

▫ Instagram: programar, gestionar, veure els “m'agrada”, els populars, les meves publicacions...

Page 199: Presentació

[email protected] - 2016

Hootsuite

• Tenim les funcionalitats típiques de les nostres xarxes socials com poden ser compartir, fer un m'agrada, d’un sol cop i amb i amb diferents comptes.

• Podem programar els missatges, i també analitzar els resultats (versió gratuïta només de Twitter).

• Podem programar els missatges pel moment de major interacció i els podem segmentar per públic i localització.

Page 200: Presentació

[email protected] - 2016

Facebook: campanyes publicitàries

• El fet que els usuaris d’aquesta xarxa social s'hagin multiplicat, sumat a les variacions de l’Edgerank (l'algoritme que controla l'abast de les publicacions a Facebook) ha provocat que sigui més important que mai un ús efectiu de Facebook Ads. Cada cop hi ha menys visibilitat orgànica i cal tenir visibilitat amb publicacions de pagament.

Page 201: Presentació

[email protected] - 2016

Facebook: passos

• Accedim a les opcions publicitàries pel menú superior de la dreta.

Page 202: Presentació

[email protected] - 2016

Facebook: passos

• Haurem de triar les opcions de segmentació de perfils i el pressupost que hi volem destinar.

Page 203: Presentació

[email protected] - 2016

Facebook: quina campanya 1/4

• Hem de tenir clar l’objectiu i en funció d’aquest escollirem què fem:

Page 204: Presentació

[email protected] - 2016

Facebook: quina campanya 3/4

• Promocionar un post, apareix a totes les publicacions perquè multipliquem el seu abast, hem de tenir clar què volem i quina publicació promocionem (hem de saber si funciona en la nostra comunitat).

• Promocionar pàgina. Bona opció si volem augmentar la comunitat entorn d'una pàgina de Facebook però perillós sinó donem amb una segmentació adequada perquè tenim “totes les paperetes” perquè la nostra pàgina creixi amb usuaris poc interessats en el que els expliquem.

Page 205: Presentació

[email protected] - 2016

Facebook: quina campanya 3/4

• Atreure persones al lloc web. Ho podem fer amb aquesta opció, o amb les conversions.

• Augmentar els assistents a un esdeveniment. Podem publicitar els esdeveniments que creiem però cal anar amb compte perquè els esdeveniments s'han utilitzat durant massa temps com a spam i això ha causat un rebuig important en els usuaris.

Page 207: Presentació

[email protected] - 2016

Facebook: públic 1/2

• L’eina ens mostrarà instantàniament quants usuaris potencials compleixen aquests criteris.

Page 208: Presentació

[email protected] - 2016

Facebook: públic 2/2

• Podem segmentar per edat, sexe, idioma, localització, interessos, formació, situació sentimental, tipus de treball, comportaments o altres dades demogràfiques del públic al que volem dirigir-nos.

• És recomanable fer un cop d'ull a tots els criteris de segmentació.

• Conèixer bé al nostre públic objectiu permet afegir un plus d'efectivitat a la nostra campanya.

Page 211: Presentació

[email protected] - 2016

Facebook: pressupost 2/2

• Configurem el pressupost diari de la nostra campanya.

• Hem de tenir clar si volem que se’ns facturi per CPC (pagar per cada clic)o CPM (pagar per cada 1.000 impressions) i això dependrà del que volem aconseguir amb la campanya.

• Si es vol aconseguir més fans i augmentar la visibilitat probablement triar l'opció de pagament per CPM és millor, però si es volen tenir conversions, en aquest cas serà mes interessant la facturació CPC. Aquesta modalitat permet ajustar el pressupost de forma més efectiva ja que solament paguem per cada vegada que un usuari faci clic en l'anunci, no per la seva visualització.

Page 213: Presentació

[email protected] - 2016

• Hem de dissenyar l’anunci per tractar de captar l'atenció de nostre públic objectiu al màxim.

• Seleccionar el tipus d'anunci (una o diverses imatges) depèn del que publicitem. Si volem captar tràfic pel site, podem utilitzar el logo. Una vegada escollida la imatge, haurem de treballar la part textual.

• Haurem de redactar el títol i la descripció. • Hem de previsualitzar l’anunci en els diferents

llocs en els quals inserirem publicitat a Facebook i en tots els dispositius per assegurar-nos que la visualització és correcta.

Facebook: creació anunci 2/2

Page 215: Presentació

[email protected] - 2016

Instagram

• Per poder fer anuncis en Instagram el compte ha d’estar vinculat amb el de Facebook.

• S’ha de tenir un compte a Business Manager (administrar), ho pots fer des d’aquí.

• Els anuncis a Instagram es creen amb les mateixes eines que els anuncis de Facebook i per tant s’han de tenir en compte les mateixes recomanacions, i s’ha de fer que es vegin només a Instagram.

Page 216: Presentació

[email protected] - 2016

Instagram: recomanacions 1/2

• És millor utilitzar el format quadrat (1080px X 1080px) que el format rectangular. L'anunci s'aprecia molt més.

• La mesura mínima per a anuncis horitzontals és de 600px X 315px i per als anuncis quadrats 600px X 600px.

• Els anuncis en Instagram igual que en Facebook solament et deixen agregar un 20% de text en la imatge.

• Crear diferents anuncis per a una mateixa campanya, així es podrà validar quin estil prefereix l’audiència i quin et surt més econòmic.

Page 217: Presentació

[email protected] - 2016

Instagram: recomanacions 2/2

• S’ha d’anar amb compte en editar els anuncis, perquè Instagram automàticament fa un reset i elimina tots els m’agrada i comentaris de l'anunci anterior. Bàsicament en crea un de nou.

• Instagram Ads funciona súper bé per a aplicacions mòbils, la taxa de conversió està sent molt bona.

• Els vídeos en Instagram no poden tenir més de 30 segons ni poden pesar més de 30MB.

• S’ha de destacar el #hashtag de la campanya en la publicació, perquè no es perdi en la descripció.